بورسبورس اوراق

مردم مراقب شرکت‌های مدعی سهامداری در بورس‌های غربی باشند

مدیرحقوقی و انتظامی سازمان بورس هشدار داد: مردم در مواجهه با شرکت‌هایی که با اخذ پول از مردم وعده سرمایه‌گذاری آنرا در بورس نزدک، ارزهای دیجیتال و انرژی‌های جدید می‌دهند باید مراقب باشند، اینها حتی از سازمان‌های نظارتی غربی مجوز فعالیت ندارند.

 

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از فارس، محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امورحقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به برخی شیوه‌های سرمایه گذاری متقلبانه در کشور تحت عنوانی همچون ادعای همکاری با بورس‌های اروپایی و آمریکایی هشدا داد و گفت: همواره در چرخه‌های رکودی اقتصاد شیوه‌های متقلبانه همچون تأمین مالی پانزی به شکل‌های متنوع رونق می‌یابد و این در حالی است که تکاپوی مردم برای حفظ ارزش پول و تأثیر روانی وحشت از گرانی‌های پیش رو باعث می‌شود تا ناخودآگاه در دام چنین شرکت‌هایی گرفتار شوند.

همچنین بخوانید

وی افزود: به تازگی یکی از این شرکت‌ها که مدعی ارتباط با کارگزاری‌های بزرگ اروپایی و غربی را داشت با اخذ ۲۳۰ میلیارد تومان پول از مردم قصد خروج آن از کشور پس از تبدیل کردن به ارز را داشته که از سوی اداره آگاهی جزیره کیش به فوریت بازداشت شده است.

این مقام مسئول با انتقاد از تمایل اغلب سرمایه گذاران برای پولدار شدن یک شبه و طمع به دست آوردن ثروت بدون زحمت افزود: رفتار صاحبان نقدینگی در هجوم یکباره به سمت بازارهای ارز و سکه و حتی بورس نشان می‌دهد، به دست آوردن پول فراوان بدون زحمت بر فرهنگ تلاش و کوشش و کار مولد سایه سنگینی انداخته است.

شیری زاده در برابر این پرسش که وبسایتهایی همچون یونیک فاینانس، World Wide Energy ، فاینانشیال و فوینز چگونه در ایران فعالیت می‌کنند، پاسخ داد:مدیران یا نمایندگان چنین شرکت‌هایی که مورد تأیید حتی سازمان‌های رسمی غربی نیز نیستند، فقط از طریق بازار یابی سینه به سینه و حلقه ای از آشنایان آن‌ها طعمه‌های خود را شکار می‌کنند.

وی ادامه داد: در این رابطه سازمان بورس از یک شرکت با ماهیت سهامی خاص که از طریق فعالیت سرمایه گذاری و شبکه‌ای به هم تنیده از چند شرکت فعال در صنعت فرش و صنایع دستی ،هتل،رستوران،شکلات و مواد غذایی ،فعالیت‌های هنری،نشریات و البته صنعت خودرو ، اقدام به جمع آوری وجوه از صاحبان سرمایه با وعده پرداخت سودهای کلان می‌کرد به دستگاه قضا شکایت کرده که هم اکنون دادگاه آن در جریان است.

این مقام مسئول درباره نحوه فعالیت این شرکت به ظاهر سرمایه گذاری عنوان کرد:مدیران این شرکت با جمع آوری حدود ۲۵۰ میلیارد تومان پول نقد در مدت کوتاهی مدعی پرداخت سود ماهیانه ۷ درصدی شده بود، بدون آنکه مجوزی از بانک مرکزی یا سازمان بورس داشته باشد.

این اشخاص از طریق ارسال پیامک‌های انبوه و بازاریابی‌های گسترده تلاش می‌کردند تا همواره طعمه‌های خود را مجاب به افزایش سپرده سرمایه گذاری نزد این شرکت با هدف سرمایه گذاری‌های بیشتر در حوزه‌هایی همچون گردشگری کنند.

وی ادامه داد:هم اکنون مدیران این شرکت به جرم اخلال در نظام اقتصادی کشور تفهیم اتهام شده‌اند و این در حالی است که بخشی از مبالغ جمع آوری شده از سوی آن‌ها ظاهراً خرج شده و بخش دیگری نیز تحت عنوان سود به مردم پرداخت و باقیمانده آن قابل بازیافت نیست.

 مدیر امورحقوقی و انتظامی سازمان بورس رفتار حریصانه برخی صاحبان نقدینگی در ورود به بازارهای پر سود و اعتماد کورکورانه به شرکت‌های سوداگر را ناشی از عدم نظارت در بازارهای غیر متشکل همچون بازار غیر رسمی ارز دانست و گفت: اغلب مردم با توجه به نظارت‌های حاکم بر بازار سرمایه این تصور را دارند که در مقایسه با بازارهای غیر مولد توفیق چندانی در بازار سهام نخواهند داشت و امکان اقدام‌های سفته بازانه محدود خواهد بود، بنابراین در بازارهایی همچون سکه و ارز به دلیل بازدهی‌های کلان جولان می‌دهند.

به گفته وی،با شدت رکود اقتصادی به محض اینکه اشخاصی ادعا می‌کنند که با بورس‌های بین المللی در آر تباط هستند و می‌توانند در بورس‌های غربی اقدام به خرید و فروش سهام کنند، مورد اعتماد برخی از افراد واقع می‌شوند، در حالی که امکان ارتباط مستقیم با چنین بازارهایی با توجه به شرایط کنونی نقل و انتقالات ارزی کشور برای ایرانیان از داخل کشور فراهم نیست.در این بین واسطه‌هایی روی می‌آورند که با گشایش حساب بانکی مدعی انجام معاملات سهام به نیابت از سرمایه گذاران می‌شوند در حالی که سرابی بیش نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا