بورسبورس اوراق

صنایع بانکی سکان دار بیشترین حجم معاملات بورسی

برآیند مثبت شاخص کل در هفته ای که گذشت

بازار روز پایانی این هفته نیز متعادل و مثبت به پایان رسید و بانکی ها باز هم سکان دار بیشترین حجم معاملات بودند و با انتشار خبر تسعیر ارز دارایی ها بر مبنای نرخ نیما مورد اقبال قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بازار روز پایانی این هفته نیز متعادل  و مثبت به پایان رسید و بانکی ها سکان دار بیشترین حجم معاملات بودند و با انتشار خبر تسعیر ارز دارایی ها بر مبنای نرخ نیما مورد اقبال قرار گرفتند. در پی انتشار زمزمه هایی مبنی بر موافقت بانک مرکزی با اعمال تسعیر ارز بانک ها و انتشار اعداد و ارقامی از محاسبات و پیش بینی سود  یک مقام مسوول به پایگاه های خبریگفته در جلسه ای که اخیرا بین رئیس کل بانک مرکزی و مدیران عامل بانک ها برگزار شد، همتی به طور شفاهی با اعمال تسعیر ارز بانک ها موافقت کرده است. مبنای محاسبات دلار ۸۴۰۰ تومان خواهد بود  و  با توجه به مهلت انتشار اطلاعات تا پایان ماه جاری، انتظار می رود بانک ها تا آخر دی یا اوایل بهمن رسما این موضوع مهم را اطلاع رسانی کنند.

نماد شغدیر که در روز گذشته عملکرد فصلی خود را منتشر کرد در یک گزارش خیره کننده به ازای هر سهم ۶۸ تومان سود محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۱۱۰۰ درصدی را نشان می دهد. همین موضوع سبب شد نمادهای دیگری همچون شیراز، خراسان و کرمانشاه نیز با توجه به انتظارات برای بهبود نرخ فروش محصولات با اقبال مواجه شوند.

همچنین بخوانید

گروه دارویی هفته خوبی  را پشت سر گذاشت و امروز را نیز متعادل و مثبت به پایان رساند. در گروه خودرویی برخلاف انتظارات عموم بعد از انتشار خبر رسمی افزایش نرخ ها، باز هم فشار عرضه در این گروه غالب بود. به نظر می رسد در گروه خودرویی تعلل در اعلام نرخ های جدید و افزایش نرخ کمتر از حد انتظار این ذهنیت را ایجاد کرده که با وجود مشکلات فعلی برای تولید، فعلا این شرکت ها امکان خارج شدن از زیان را نخواهند داشت.

از سوی دیگر شایعه آزاد سازی نرخ اوره داخلی سبب اقبال به اوره سازانی همچون شیراز شد، بدیهی است که این امر سودسازی این شرکت ها را دستخوش تغییرات زیادی خواهد کرد.

آنچه ازبررسی گزارش منتشر شده ۹ ماهه برخی شرکت ها همچون کچاد  و شغدیر بر می آید نشان می دهد احتمالا به زودی شاهد گزارش های مثبتی از دیگر شرکت های بزرگ خواهیم بود. همین امر سبب می شود گروه هایی همچون پتروپالایشی، فولادی و معدنی دوباره پیشتاز بازار شوند. در مقطع فعلی آنچه می تواند محرک رشد بازار شود همین گزارش های ۹ ماهه و عملکرد شرکت ها در دی ماه خواهد بود.

در مجموع شاخص کل در این هفته برآیند مثبتی داشت و شاهد بهبود حجم و ارزش معاملات خرد نیز بودیم.

در بازارهای جهانی، چین در روز دوشنبه آمار اقتصادی ماه دسامبر را منتشر کرد که از کاهش میزان صادرات و واردات خبر می داد. تأثیر جنگ تجاری چین و آمریکا در گزارش عملکرد این کشور کاملا مشهود بود و حالا انتشار خبرهای مثبت از مذاکرات این دو کشور و بهبود زمینه های همکاری از چشم انداز روشن بازار کامودیتی ها خبر می دهد. خبرها حاکی از ارسال ۳ کشتی حامل نفت از آمریکا به سوی چین است که یک نشانه مثبت از بهبود روابط این دو کشور است.

بانک مرکزی چین امروز چهارشنبه ۸۳ میلیارد دلار نقدینگی به بازار این کشور تزریق کرد که بالاترین سطح تاریخ این کشور است.  همین موضوع محرک قیمت کامودیتی ها در بازار شد. خبر خوب دیگر شتاب گیری رشد قیمت مسکن چین است که عامل تحریک تقاضای خرید خانه و سبب رونق بیشتر سرمایه گذاری این حوزه می شود.

در خصوص بازار نفت نیز گزارش وزارت انرژی آمریکا EIA نشان می دهد که واردات آمریکا از روزانه ۳.۸ میلیون بشکه سال ۲۰۱۷ به ۲.۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ کاهش یافته است. این رقم برای امسال ۱.۱ میلیون بشکه در روز بوده و در سال ۲۰۲۰ به تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز می رسد، جالب اینکه در دسامبر ۲۰۲۰ آمریکا صادرکننده مطلق نفت به میزان ۰.۹+ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

از سوی دیگر وضعیت شاخص ها نیز بهبود یافته و در هقته گذشته شاخص سهم S&P۵۰۰ برای سومین هفته متوالی صعودی بود که عملکرد هفته قبل برترین رکورد از سال ۲۰۱۶ است. کامودیتی ها صدرنشین سودآوری طی چندروز ابتدای ۲۰۱۹ هستند که از جمله دلایل آن می توان به تغییر سیاست فدرال رزرو در رشد نرخ بهره و کاهش تنش های تجاری چین و امریکا اشاره کرد.

در روزهای ابتدایی این هفته شاهد جو احتیاطی در آستانه ارائه گزارش های فصلی بودیم. نزدیکی شاخص کل به مقاومت سقف کانال نزولی نیز از سوی دیگر سبب افزایش فشار فروش شده بود که در روزهای پایانی هفته با انتشار گزارش های امیدوار کننده شرکت های بزرگی همچون فولاد دوباره بازار شاهد اقبال به بزرگان بود.

اگرچه  آمریکا سیاست های سختگیرانه ای را علیه ایران در خصوص تحریم ها اعلام  کرده اما بررسی ها نشان می دهد که این سیاست ها تاکنون آنچنان برای صادرات کشور دردسرساز نبوده است. برای مثال بررسی آمار صادرات مس در آذر ماه از رشد ۱۹۶ درصدی صادرات این فلز خبر می دهد که نشانه خوبی از پیشرفت تجار و پیدا کردن راهکار برای ادامه صادرات است.

در سوی دیگر رقم صادرات محصولات کشاورزی و صنایع غذایی رکوردی بی سابقه از خود به جای گذاشت و معادل ۱۴.۳ درصد ارزش صادرات غیر نفتی کشور شد.

به گفته محمد کشانی؛ مدیر عامل فولاد خوزستان  متاثر از تحریم‌ها مقاصد صادراتی از چند کشور به چند کشور دیگر تغییر کرده است. فولاد خوزستان بازار اروپا و امارات را تا حدودی از دست داده و محصول‌های این شرکت بیشتر به آسیای جنوب شرق و هند صادر می‌شود. همین امر نشان می دهد که با وجود تحریم ها صادرات شرکت ها متوقف نشده  بلکه مقاصد صادراتی تغییر یافته است.

در مجموع به نظر می رسد با وجود بهبود اوضاع جهانی و احتمال رشد قیمت کامودیتی ها و همچنین احتمال انتشار گزارش های بهتری از چین در ماه های پیش رو، قوی تر شدن احتمال راه اندازی کانال مالی اروپا، گزارش های امیدوار کننده ۹ ماهه و همچنین بهبود تقاضا در بورس کالا، سیاست های جدید بانک مرکزی- که می تواند بخشی از نقدینگی را برای کسب سودهای کوتاه مدت و میان مدتی راهی بازارهای دیگری همچون بازار سرمایه کند- و تب بالای تقاضا در گروه بانکی  برای هفته آینده شاهد بازاری بهتر و با لیدری گروه های کالا محور خواهیم بود. از سوی دیگر به نظر می رسد قیمت نفت که حالا مجددا به ۶۱ دلار رسیده است در مقاطع فعلی دیگرکاهش شدیدی نخواهد داشت، حال آنکه پیش بینی ها از نفت ۷۰ دلاری در ماه های آینده خبر می دهد که همین امر نیز محرک رشد قیمت ها در گروه پترو پالایشی خواهد بود؛ افزایش قیمت نفت از دیرباز بهانه رشد نمادهای پالایشی بوده است. در مجموع هفته آینده هفته سرنوشت سازی برای تعیین تکلیف دو ماه پایانی سال خواهد بود. از لحاظ تکنیکالی نیز شاخص در محدوده حساسی قرار دارد. خروج از محدوده مقاومت فعلی به کمک گزارش های مثبت و امیدوار کننده ۹ ماهه استارت خوبی را برای صعود شاخص رقم خواهد زد.

پ. ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت مشاور سرمایه گذاری ابن سینا مدبر  است. تاکید می شود این مشاور سرمایه گذاری  و همچنین پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسوولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش بر عهده نخواهند گرفت.

 

منبع
SENA

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا