خودروصنعت، معدن، تجارت

خودرو ایرانی یا چینی؟ مسئله این است

تیبا، اولین تجربه مدیران ایران خودرو در زمینه تولید خودروی ملی بود که به خوبی از پس آن برآمدند. بعد از آن، نوبت به رانا رسید. مهندسان و طراحان خودرو که حالا حسابی حرفه‌ای شده بودند، از رانایی رونمایی کردند که از آماج انتقادها مصون نماند. مدیران ایران خودرو اما انتقادپذیر بودند و در جهت اعمال پیشنهادات عمل کردند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نتیجه این شد: موتور قوی با صدایی کمتر از سایر خودروهای داخلی، ترمز نرم و پرقدرت، طول عمر گارانتی بیشتر و کسب سه ستاره از سازمان بازرسی. فروش رانا به رغم تازه‌وارد بودن این روزها در میان آمار خرید و فروش خودرو، رقم خوبی را به خود اختصاص داده است. اما این خودرو هم‌رده با کدام خودروهای خارجی است؟

برلیانس

برلیانس خودرویی چینی است که از سال ۱۳۹۴ طراحی و همزمان توسط نمایندگی رسمی این برند یعنی پارس خودرو به بازار خرید و فروش خودرو در ایران وارد شد. موتور این خودرو مانند رانا ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه اما حجم آن کمتر است. موتور رانا ۱۶۰۰ سی سی و موتور برلیانس ۱۴۹۸ سی سی عنوان می‌شود. این تنها تفاوت میان این دو خودرو نیست، حداکثر قدرت رانا ۱۰۸ اسب بخار و حداکثر قدرت برلیانس ۱۰۶ اسب بخار است. همچنین به دلیل سبک‌تر بودن رانا، این خودرو حداکثر سرعت بیشتری ( ۱۸۹ کیلومتر در ساعت) نسبت به برلیانس ( ۱۷۰ کیلومتر در ساعت)  دارد.

رانا را از نظر تجهیزات فنی و قیمت فروش با برلیانس اچ ۲۳۰ مقایسه می‌کنند، اما باید گفت ایران خودرو از نظر ترمز دیسکی جلو و عقب و سنسور دنده عقب، یک گام از پارس خودرو جلوتر است. همچنین در بازار، قیمت فروش رانا از برلیانس کمتر است. مثلا در سایت دیوار برلیانس اچ ۲۳۰ صفر کیلومتر و پلاک شده با رینگ اسپرت به قیمت ۴۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. اما در همین سایت رانا ال ایکس صفر کیلومتر، ۴۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان آگهی شده است.

ام وی ام ۳۱۵

ام وی ام ۳۱۵، خودروی خوش ظاهر چینی است که چند سالیست در جاده‌های ایران خودنمایی می‌کند. کمپانی چری در چین که نماینده رسمی آن در ایران مدیران خودرو است، در سال ۲۰۰۸ از ام وی ۳۱۵ رونمایی کرد. این خودرو تقریبا با رانا قیمتی برابر، البته کمی بیشتر دارد. موتور هر دو خودرو یکسان، اما حجم موتور ام وی ۳۱۵ با عدد ۱۴۹۷ سی سی از رانا کمتر است. حداکثر قدرت ام وی ام ۳۱۵ یک واحد از رانا بیشتر توصیف می‌شود، در عین حال حداکثر سرعت آن در رقم ۱۶۰ کیلومتر در ساعت از رانا کمتر است. همچنین تجهیزات رانا به مراتب از ام وی ام ۳۱۵ بیشتر است، تجهیزاتی از قبیل قفل مرکزی با ریموت کنترل، آینه آرایش روی آفتابگیر، سیستم عیب‌یابی هوشمند، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و ایموبیلایزر. آگهی فروش ام وی ام ۳۱۵ در سایت دیوار موجود است که از آن‌ها می‌توان حدود قیمت این خودرو را در بازار متوجه شد. مثلا در این سایت یک ام وی ام ۳۱۵ مدل سال ۱۳۹۵ با ۷۵ هزار کیلومتر قدرت ۴۴ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، حدود دو میلیون تومان گران‌تر از قیمت فروش رانا صفر کیلومتر! در آگهی دیگری در سایت دیوار، ام وی ام ۳۱۵ مدل ۱۳۹۶ با ۱۶ هزار کیلومتر قدرت به همراه گارانتی دو ساله به قیمت ۴۶ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا