صنعت، معدن، تجارت

محدودیت‌های صادرات کاغذ رفع می شود/هدفگذاری تولید مازاد بر نیاز

معاون صنایع وزیر صمت ضمن بررسی چالش‌ها و مشکلات پیش روی صنعت کاغذ و کارتن از اتخاذ تمهیداتی برای رفع ممنوعیت صادرات این محصول خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، فرشاد مقیمی در نشست مشترک با سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران و انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ایران که با حضور نیازی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صمت برگزارشد، اظهار داشت: صنعت کاغذ در کشور در حوزه تولید در شرایط مناسبی قرار داشته و با توجه تاکید تشکل‌های تخصصی این صنعت به ایجاد ثبات قیمت در بازار و تولید مازاد برنیاز داخلی تصمیمات جدیدی در حوزه کاغذ اتخاذ شد که با این تصمیم بخش قابل توجهی از محدودیت‌های مربوط به صادرات این محصول رفع می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت،با اشاره به ضرورت برنامه ریزی برای دورنمای صنعت، افزود: پیش بینی از وضعیت صنعت کاغذ مستلزم ارایه اطلاعات دقیق از سوی سندیکا و تشکل‌های تخصصی است و باید دغدغه‌های این بخش قبل از بروز مشکل از سوی سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران و انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ایران در اسرع وقت به وزارت صمت اعلام شود.

وی به افزایش میزان تولید و صادرات در این بخش اشاره کرد و گفت: بسترهای لازم برای توسعه ظرفیت تولید این صنعت وجود دارد و تشکل‌های تخصصی می‌توانند پیشنهادات کارشناسی خود را با ارایه راهکارهای اجرایی به این بخش اعلام نمایند تا براساس گزارش‌های کارشناسی برنامه ریزی جامعی برای بهبود وضعیت صنعت کاغذ با همکاری سندیکا و اتاق بازرگانی صورت گیرد.

مقیمی تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات را در توسعه صادرات این صنعت موثر برشمرد و افزود: تولیدکنندگان با توجه به ظرفیت‌های موجود در این صنعت با تشکیل شرکت‌های مدیریت صادرات می‌توانند بخش عمده‌ای از دغدغه‌های مربوط به صادرات کاغذ را حل کنند.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با تاکید بر تسهیل فرآیند تامین مواد اولیه این صنعت گفت: با توجه به وابستگی صنعت کاغذ بسته بندی به کاغذ باطله و عدم تکافوی کاغذ باطله داخلی در تأمین نیاز کل کشور، تسهیل شرایط واردات و رفع مشکلات تولیدکنندگان با برخی از قوانین سازمان حفاظت محیط زیست مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.

مقیمی افزود: سندیکای کاغذ از جمله تشکل‌های متحدی است که می‌تواند به صورت متمرکز واردات مواد اولیه را انجام دهد و وزارت صمت نیز برای همکاری با این سندیکا اعلام آمادگی می‌کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تولید کنندگان با تجمیع واردات مواد اولیه کاغذ به کشور علاوه بر کاهش هزینه تمام شده، در مدت زمان کوتاه تری می‌توانند مواد مورد نیاز خود را دریافت کنند.

مقیمی در خصوص بازگشت ارز حاصل از صادرات کاغذ به چرخه اقتصادی کشور و تامین ارز مورد نیاز برای واردات نیز افزود: تولیدکنندگان می‌توانند ارز حاصل صادرات را صرف واردات مواد اولیه کنند که با اجرای این سیاست علاوه بر بازگشت ارز به کشور مواد اولیه مورد نیاز این صنعت نیز تامین خواهد شد.

وی در خصوص تامین سرمایه در گردش و تسهیل فرآیند واردات نیز از آمادگی وزارت صمت برای کمک به این صنعت خبر داد و گفت: درجهت رفع مشکلات تولید، وزارت صمت برای بهبود شرایط، ازاین صنعت حمایت خواهد کرد.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با اشاره به مشکلات گمرکی که از سوی تولیدکنندگان مطرح شد، افزود: دوجلسه از کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید به مشکلات گمرکی صنایع اختصاص یافت که در سومین جلسه موضوعات مطروحه نهایی خواهد شد.

مقیمی گفت: در این جلسات رفع مسایل گمرکی در ۶ محور با ۳۵ مشکل شناسایی که یکی از مشکلات مربوط به سیستم TSC و ارزشگذاری در این سیستم است.

وی افزود: برای رفع مسایل گمرکی باید اطلاعات لازم ازسوی تولیدکنندگان کاغذ و کارتن در خصوص قیمت پایه صادراتی به معاونت امور صنایع جهت اصلاح اعلام شود.

سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران و انجمن مدیران صنایع کارتن و ورق ایران در این نشست به موضوعاتی نظیر روند طولانی ترخیص مواد اولیه تولید از گمرک و نارضایتی از قوانین ومقررات محیط زیست در واردات مواد خام به کشور اشاره کردند.

وجود محدویت‌های صادراتی و احتمال از دست دادن بازارهای صادراتی، مشکلات بازگشت ارز حاصل از صادرات و نحوه تخصیص ارز برای واردات مواد اولیه، کاهش ظرفیت تولید کاغذ بدلیل انباشت محصولات در انبارها و تولید مازاد بر نیاز داخلی نیز از دیگر نکاتی بود که از سوی تشکل‌های تخصصی مطرح و تصمیاتی در راستای رفع این مشکلات اتخاذ شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا