ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

اگر صرفا تهدیدات فضای مجازی را ببینیم، از فرصت‌ها غافل می‌شویم

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با ابراز مخالفت نسبت به فیلترینگ فضای مجازی گفت: اگر ما بخواهیم فقط تهدیدها را ببینیم و به سمت فیلترینگ برویم طبیعتاً خود را از فرصت‌های این فضا محروم خواهیم کرد.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که «جوانان می‌توانند با هوشمندی فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تو دهنی به دشمن تبدیل کنند»، اظهار کرد: نگاه به جایگاه رسانه در حال حاضر نسبت به چهل، پنجاه سال گذشته بسیار تغییر کرده، الان هر کسی که یک گوشی موبایل دارد با فضای مجازی در ارتباط است. این دسترسی بسیار متنوع و مسیرهای دسترسی افراد را هم نمی‌توان کانالیزه کرد.

وی با بیان این‌که «مردم از راه‌های مختلف خبر به دست می‌آورند و در جریان مسائل قرار می‌گیرند»، افزود: فضای مجازی فرصت خوبی است که هرکس دیدگاه‌های خود را مطرح کند. این فضا هم یک فرصت و هم تهدید به شمار می‌آید. اگر ما بخواهیم فقط تهدیدها را ببینیم و به سمت فیلترینگ برویم طبیعتاً خود را از فرصت‌های آن محروم خواهیم کرد.

همچنین بخوانید

این نماینده مجلس در ادامه با تاکید بر این‌که «حضور در فضای مجازی اصولی را می‌طلبد که با رعایت آن می‌توانیم حداکثر استفاده را از این فضا داشته باشیم»، گفت: نقاط منفی فضای مجازی در مسائل خانوادگی، تربیتی، ارزشی و مذهبی مواردی است که با فیلترینگ درست نمی‌شود بلکه خانواده‌ها باید خودشان مرزبندی لازم را داشته باشند. البته در اینجا وظایفی هم بر عهده نهادهای نظامی و انتظامی قرار دارد که با جرائم فضای مجازی اعم از کلاهبرداری یا از بین بردن و هتک حیثیت افراد برخورد کنند.

دهقانی فیروزآبادی با بیان این‌که «فضای مجازی فرصت خوبی را در مسائل سیاسی و اجتماعی به‌دست می‌دهد»، ادامه داد: اصل مهمی که همه باید در فضای مجازی آن را مد نظر داشته باشند منافع ملی کشور است؛ اگر ما بخواهیم در این زمینه میدان را خالی کنیم بسیار خطرناک خواهد بود. الان در فضای باز یک طرفه ارزش‌ها و منافع ملی ما مورد تاخت و تاز قرار می‌گیرد و اگر بخواهیم موضوع فیلترینگ را مدنظر قرار دهیم در این صورت نیروهای دلسوزی که می توانند از این امکانات استفاده کنند دور می‌مانند و فضای مطلوب از دست خواهد رفت.

وی در پایان با ابراز مخالفت نسبت به فیلترینگ فضای مجازی گفت: در عین حال من موافق برخورد با جرائم فضای مجازی و تهدیدات در این فضا هستم اما نکته‌ مهم این است که این موارد باید طبق قانون صورت گیرد و سلیقه نمی تواند مبنای کار باشد.

انتهای پیام

خبرنگار: الهه حمیدی‌کیا
دبیر: نوراللهی

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا