انرژی

دزدی دریایی رکورد سه ساله خود را زد

سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMB) در گزارش دزدی دریایی سالانه اعلام کرد که دزدی دریایی در سال ۲۰۱۸ افزایش پیدا کرده و به بالاترین رکورد در سه سال اخیر رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مرکز گزارش‌دهی دزدی دریایی IMB تعداد ۲۰۱ مورد دزدی دریایی و سرقت مسلحانه در سال ۲۰۱۸ را ثبت کرد که بالاتر از ۱۸۰ مورد در سال ۲۰۱۷ بوده و بالاترین رکورد از سال ۲۰۱۵ است که ۲۴۶ مورد دزدی دریایی به ثبت رسیده بود.

در گزارش سازمان بین‌المللی دریانوردی آمده است: خلیج گینه همچنان برای دریانوردان به شدت خطرناک مانده است. گزارشهای حمله در آبهای ساحل عاج تا جمهوری دموکراتیک کنگو در سال ۲۰۱۸ بیش از دو برابر افزایش یافت.

منطقه غرب آفریقا شاهد افزایش موج جدید خشونت در سه ماهه پایانی سال ۲۰۱۸ بوده است و ۴۱ مورد آدم ربایی در آبهای نیجریه ثبت شد. طبق گزارش سازمان بین‌المللی دریانوردی، نفتکشهای حامل بنزین از جمله اهداف اصلی این حملات بوده اند.

سخنگوی سازمان بین‌المللی دریانوردی گفت: نیاز فوری برای همکاری و اشتراک اطلاعات میان مقامات کشورهای منطقه خلیج گینه وجود دارد تا اقدامات موثری علیه دزدان دریایی به کار گرفته شود.

به گفته وی، هیچ کشتی در منطقه سومالی و دریای سرخ ربوده نشد، اما سه کشتی به آتش کشیده شدند که شامل یک نفتکش سوئزمکس در خلیج عدن و همچنین یک نفتکش و یک کشتی فله بر بود.

او مدعی شد که حملات به کشتی ها سال گذشته در دریای سرخ و تنگه باب المندب با اقدام شبه نظامیان حوثی یمن علیه نفتکشها و داراییهای نفتی متعلق به عربستان سعودی، افزایش یافت.

طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود ۴.۸ میلیون بشکه در روز نفت و محصولات نفتی از طریق دریای سیاه در سال ۲۰۱۶ عبور کرد که معادل حدود ۵ درصد از تجارت دریایی بود.

حدود ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت از عربستان سعودی، کویت، امارات متحده عربی و عمان از “العین السخنه” در دریای سرخ به اسکندریه در دریای مدیترانه در شمال مصر از طریق خط لوله سومد (SUMED) منتقل می‌شود و سازمان بین‌المللی دریانوردی خواستار احتیاط بالا در هنگام عبور از این آبها شده است.

بر اساس گزارش پلاتس، دزدی دریایی در اندونزی که یکی از مکانهای محبوب دزدان دریایی است، در سال ۲۰۱۸ برای سومین سال متوالی کاهش پیدا کرد اما حملات در آبهای مالزی همچنان مایه نگرانی است.

انتهای پیام

خبرنگار: زهرا وثوقی

دبیر خبر: حسین غلامی

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا