صنعت، معدن، تجارت

ورود بورس جدید به اقتصاد کشور/ایجاد بورس بین المللی در مناطق آزاد

معاون دبیرخانه مناطق آزاد گفت: در تلاشیم در سه حوزه بانک، بورس و بیمه بتوانیم با هماهنگی نهادهای داخلی، آرامش روانی برای حضور سرمایه گذاران خارجی و بانک ها و بیمه های خارجی را فراهم کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از مناطق آزاد، اکبر افتخاری درباره حضور بانک ها و بیمه های خارجی در مناطق آزاد ایران اظهار داشت: حضور بانک ها و بیمه های خارجی در مناطق آزاد تابع قوانین خاص خود است؛ البته مناطق آزاد می توانند به محلی برای شکل گیری نهادهای مالی خارجی تبدیل شوند.

افتخاری با بیان اینکه در مسیر تاسیس بانک، بیمه، نهادهای مالی و حتی بورس های خارجی در مناطق آزاد محدودیت هایی وجود دارد، اظهار داشت: دسته ای از محدودیت ها مربوط به بسترسازی و ایجاد زمینه برای فعالیت بانک ها، بیمه ها و نهادهای مالی خارجی است. باید ببینیم که آیا بانک یا بیمه خارجی حاضر است با توجه به شرایط اقتصادی ایران در مناطق آزاد کشور فعالیتی داشته باشد یا خیر.

وی ادامه داد: ما همچنین در حال بررسی حضور شرکت های بیمه و شعب آنها به همراه سرمایه گذاران خارجی در مناطق آزاد هستیم.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد بحث ایجاد بورس بین الملل در مناطق آزاد را بحثی جدی عنوان کرد و اظهار داشت: ایجاد بازار بورس بین المللی در مناطق آزاد در حال بررسی در کمیسیون دولت است تا به عنوان بورس جدیدی وارد فضای اقتصادی کشور شود. سرمایه گذاران خارجی می توانند در این بورس حضور داشته و سهام شرکت های داخلی و خارجی در آن عرضه می شود.

افتخاری تاکید کرد: ایجاد بورس بین المللی در مناطق آزاد منع قانونی ندارد، اما برای تسریع در ایجاد این موضوع نیاز به همراهی نهادهای متولی و صاحب صلاحیت وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط موجود دو مانع برای حضور سرمایه گذاران، بانک ها و بیمه های خارجی در مناطق آزاد وجود دارد که اولی شرایط فعلی اقتصادی و دوم همراهی نهادهای متولی مانند بانک مرکزی، بیمه مرکزی و سازمان بورس است.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد گفت: حتی رییس جمهور با ایجاد فضای مناسب در مناطق آزاد جهت تاسیس بانک های خارجی یا شعب آنها و همچنین شرکت های بیمه و بورس بین المللی موافق است.

افتخاری با بیان اینکه در حوزه بیمه محدودیت ها نسبت به بانک و بورس کمتر است، گفت: در تلاش هستیم تا در سه حوزه بانک، بورس و بیمه بتوانیم با هماهنگی نهادهای داخلی، آرامش روانی برای حضور سرمایه گذاران خارجی و همچنین بانک ها و بیمه های خارجی را فراهم کنیم.

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادیدرباره اینکه آیا تاکنون مذاکراتی با بانک ها و بیمه های خارجی برای حضور در مناطق آزاد ایران شده است یا نه؟ تصریح کرد: مدیران مناطق آزاد مذاکراتی را با بانک های خارجی که بیشتر آنها نیز آسیایی بودند، داشته اند و آنها ابراز تمایل کردند تا در گام اول شعبات خود را در مناطق آزاد ایران با فراهم شدن بسترهای مناسب ایجاد کنند و ما نیز در تلاش برای ایجاد این بسترها هستیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا