بین الملل

رشد مبادلات اقتصادی قطر و ترکیه/حجم تجارت به ٢میلیارد دلار رسید

در شرایطی که قطر از سوی کشورهای عربی تحریم شده است، تجارت ترکیه و قطر در سال ۲۰۱۸ به ۲ میلیارد دلار رسیده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از رویترز، به گفته یک مقام ترکی، انتظار می‌رود تجارت بین قطر و ترکیه در سال ۲۰۱۸ به ۲ میلیارد دلار رسیده باشد. این نشان‌دهنده نقش برجسته ترکیه به عنوان متحد برتر قطر در شرایطی است که این کشور از سوی کشورهای عربی تحریم شده است.

از زمانی‌که در سال ۲۰۱۷، کشورهای عربی به رهبری عربستان، روابط تجاری و دیپلماتیک خود را با قطر قطع کرده‌اند، ترکیه با ارسال کمک‌های نظامی و غذا، برای برطرف کردن نیازهای قطر، به یکی از متحدان برتر این کشور کوچک حاشیه خلیج فارس تبدیل شده است.

معاون وزیر مالی ترکیه، عثمان دینچ‌باش، که در نمایشگاه تجارت ترکیه در دوحه صحبت می‌کرد، گفت: در سال ۲۰۱۸ قطر یکی از حوزه‌های تجاری با ترکیه بود که سریع‌ترین رشد را داشت و انتظار می‌رود حجم معادلات کنونی که ۲ میلیارد دلار است، در آینده رشد کند.

سال گذشته قطر بسته‌ای ۱۵ میلیارد دلاری را، برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی و سپرده‌گذاری در بانک‌های ترکیه، معرفی کرد که شامل قرارداد سوآپ ارزی ۳ میلیارد دلاری برای سوآپ ارزی بین دو کشور  با هدف تقویت لیره ترکیه بود.

دینچ‌باش بدون این که اطلاعات و جزئیاتی ارائه کند، گفت: بخشی از این ۱۵ میلیارد دلار دریافت شده است.

تجارت بین دو کشور شامل صادرات مواد غذایی و مصالح ساختمانی ترکیه به قطر و صادرات گاز مایع طبیعی و آلومینیوم قطر به ترکیه می‌باشد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا