امور زیربناییراه و ساختمان

وظیفه دولت تامین مسکن نیست/ مشکل مسکن با ساخت حل نمی شود

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ؛ مراسم تودیع و معارفه معاونان مسکن و ساختمان و معماری و شهرسازی با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی برگزار شد.

همچنین بخوانید

محمد سعید ایزدی معاون سابق معماری و شهرسازی در این مراسم بیان داشت: خوشحالم از اینکه در این مقطع زمانی در خدمت مردم جامعه بودیم. صندلی من و آقای مظاهریان دانشگاهی است و بر روی همان صندلی هم به مردم خدمت خواهیم کرد.

وی در ادامه یادآور شد: با حضور مهندس اسلامی در وزارت راه و شهرسازی شاهد بودیم طی سه ماه اخیر کارهایی که مدت‌ها بر زمین‌مانده بود به سرانجام رسید. به طور مثال با حمایت ایشان طرح مکران و تمرکززدایی آن از دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی و ابلاغ آن به شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر انجام شد.

در ادامه مراسم حامد مظاهریان معاون سابق مسکن و ساختمان اظهار داشت: کمتر معاونتی مانند معاونت مسکن و ساختمان دو ساحتی است و از این‌رو تمرکز ما در بخش مسکن بر اقتصاد مسکن و در بخش مهندسی ساختمان دفتر مقررات ملی ساختمان مسئولیت پیگیری و نظارت را بر عهده دارد.

مظاهریان افزود: وجود مهندس اسلامی در وزارت راه و شهرسازی یک فرصت است و اگرچه ممکن است از لحاظ کارشناسی اختلاف سلیقه‌هایی باشد، اما وظیفه همه ما کمک به تحقق برنامه‌های وزیر راه و شهرسازی است.

سپس فرزانه صادق مالواجرد معاون جدید معماری و شهرسازی ضمن تقدیر از انتخاب وزیر راه و شهرسازی و توجه وی به رشد پلکانی نیروهای انسانی وزارتخانه گفت: در سنوات قبل از ۵ سال گذشته حوزه معماری و شهرسازی از ریل خارج شده بود که خوشبختانه به مسیر اصلی خود برگشت؛ اما نکته مهم این است که در شرایط کنونی باید مصداق‌های عملی ارتقا کیفیت بیشتر به منصه ظهور گذاشته شود.

وی نقش شورای عالی معماری و شهرسازی در مدیریت خردمندانه سرزمین را تأثیرگذار و کلیدی عنوان کرد و افزود: عقب‌افتادگی در حوزه تأمین مسکن وجود دارد اما با توجه به اینکه سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان حوزه مسکن با تعامل حوزه شهرسازی و معماری رخ می‌دهد، باید توجه داشت که سرعت بخشیدن به توسعه مسکن نباید منجر به ذبح کیفیت شود.

مالواجرد با بیان اینکه حل مشکل مسکن صرفاً ساخت مسکن نیست، تصریح کرد: بسترها و زیرساخت‌ها در بسیاری از نقاط کشور وجود ندارد، بنابر این با تسریع در فراهم شدن بسترها و زیرساخت‌ها در پهنه‌های شهری، مردم همان منطقه به مشارکت در ساخت‌وساز تشویق می‌شوند.

سپس سید مازیار حسینی معاون جدید مسکن و ساختمان از زحمات حامد مظاهریان طی حضور در این معاونت تشکر کرد و یادآور شد: مسئله مسکن امروز برای مردم و مسئولان نظام یکی از مهم‌ترین مسائل کشور است زیرا بسیاری از مسائل زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اما امکان از بین رفتن همین سرمایه‌های مردم بر اثر بلایای طبیعی مانند زلزله وجود دارد. لذا مبحث کیفیت ساختمان برای ما مهم است.

وی سازمان نظام‌مهندسی را ظرفیت بزرگی در کشور دانست و گفت: تجربه سازمان نظام‌مهندسی علی رغم تمام فراز و فرودها می تواند در راستای پیشبرد اهداف در اختیار مردم قرار گیرد. همچنین برنامه‌ای تهیه شده است که می‌تواند در قالب یک کار گروهی به سر انجام برسد. این برنامه از محورهای مشخصی تشکیل شده است که می‌تواند با همکاری وزارت راه و شهرسازی و متخصصان این حوزه مانند سازمان نظام مهندسی پخته‌تر شود.

حسینی تفاوت برنامه جدید و قدیم را تغییر تکنیک‌ها و تاکتیک‌ها عنوان کرد و گفت: دو سال باقیمانده برای انجام تعهدات در بخش مسکن زمان کمی نیست و از طرفی با ریل‌گذاری اصولی و صحیح می‌توان امیدوار بود که این مسیر با قدرت بیشتری از سوی نفرات بعدی دنبال می‌شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: آنچه در صحبت‌های رئیس‌جمهوری نیز تأکید شد، وظیفه دولت تولید مسکن نیست بلکه باید در جهت تسهیل‌گری و انجام وظایف رگلاتوری گام بردارد.

 

 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا