امور زیربناییراه و ساختمانصوت

تسریع در راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان

نائب رئیس اول صنف مشاوران املاک بر ضرورت تسریع در راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان در کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حسام عقبایی در برنامه «روی خط اقتصاد» رادیو اقتصاد قصور وزارت راه و شهرسازی را دلیل اصلی تاخیر در راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان برشمرد و افزود: وزارتخانه مزبور براساس قانون مکلف به راه اندازی این سامانه بود تا بتواند برنامه جامعی در حوزه مسکن از نظر آمایش سر زمینی، جمعیت، نیاز به واحدهای مسکونی، مدیریت بازار و قیمت داشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه وزارت راه و شهرسازی به این وظیفه قانونی خود تاکنون عمل نکرده است.

نائب رئیس اول صنف مشاوران املاک بر ضرورت هرچه سریعتر راه اندازی سامانه ملی املاک و اسکان از سوی وزارت راه و شهرسازی در کشور تاکید کرد و گفت: این سامانه در جلوگیری از سوداگری بازار مسکن، آمایش سرزمین، نیاز کشور به واحدهای مسکونی، اجرای برنامه جامع مسکن، طرح مالیات بر خانه های خالی و غیره بسیار نقش آفرین است.

وی در ادامه اظهار امیدواری که بحث مالیات بر عایدی مسکن نیز مورد تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا کسانی که با وارد کردن سرمایه های خود به حوزه خرید و فروش مسکن عایدی کلانی به جیب زده و گاه سوداگری می کنند از طریق این سامانه شناسایی و همینطور از رشد نامتعارف قیمت واحدهای مسکونی در جامعه جلوگیری شود.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی و حمید رضا کجوری» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

وی در ادامه افزود: مطابق برنامه پنج ساله ششم توسعه و قانون بیمه شخص ثالث مصوب سال ۹۵ بیمه مرکزی موظف به فراهم کردن مقدمات اجرای طرح راننده محور بودن بیمه مدنظر در کشور شده که به همین دلیل در حال جمع آوری آمار و اطلاعات افراد و همچنین ایجاد دیگر بسترهای لازم است.

سلیمانی بیان داشت: بدون شک با اجرای طرح مزبور در عمل بیمه نامه شخص ثالث برای رانندگان دارای تخلف کمتر و در عین حال مقید به رعایت قوانین و مقررات با قیمت پائین تر و مناسب تر و همینطور برای رانندگان پرخطر و متخلف بیمه نامه های گران تر و با ریسک بالاتری صادر خواهد شد.

وی به رادیو اقتصاد گفت: راننده محور شدن بیمه شخص ثالث در واقع یک نوع تشویق و تنبیه برای رانندگان نیز محسوب می شود.

وی گفت: هم اکنون اطلاعات افراد در حال جمع آوری چون جنسیت راننده، سن افراد، سابقه رانندگی وتخلف همه و همه در صدور بیمه نامه های شخص ثالث تاثیر دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی ایران اظهار امیدواری کرد که با همکاری و تعامل هرچه بهتر نیروی انتظامی، پلیس راهور و شرکت های بیمه گر طرح مزبور طی سال آینده بصورت آزمایشی اجرا و قبل از اتمام دوره پنج ساله برنامه ششم توسعه این مهم در کشور الزامی و اجباری شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا