تجارتصنعت، معدن، تجارتصوت

حجم صادرات ایران به اروپا گسترده نیست

رئیس کنفدارسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت: بیشترین حجم صادرات جمهوری اسلامی در شرایط حاضر به کشورهایی مانند عراق و افغانستان است تا کشورهای اروپایی!.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد لاهوتی در برنامه «روی خط بازار» رادیو اقتصاد ضمن پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حضرتعالی تعرفه صفر شدن واردات کالای ایرانی به اروپا را تا چه حد ممکن می دانید، افزود: تعرفه کشورهای عضو سازمان جهانی تجارت نزدیک به چهار درصد است.

وی همچنین اظهارداشت: کشورهای خارج از دایره دبلیو. تی. او برای صادرات کالاهای خود به ممالک دیگر مجبورند عوارض بیشتری پرداخت کنند که بطور میانگین این عدد می تواند بین سه تا پنچ برابر باشد.

رئیس کنفدارسیون صادرات اتاق بازرگانی گفت: ایران با کشورهایی که مراودات تجاری دارد در صورتی که بتواند نرخ تعرفه ها را با توافق و تفاهم به سه تا چهار درصد کاهش دهد این امر می تواند به توسعه صادرات کشور و همچنین رقابت برابر با رقبا در همان بازارها کمک شایان توجهی کند.

همچنین بخوانید

وی در ادامه افزود: ناگفته نماند صادرات ایران اغلب نیمه ساخته یا خام و شامل تعرفه های بالا نمی شود.

لاهوتی بیان داشت: این تعرفه ها برای محصولات نهایی مانند چرم، نساجی، کاشی، سرامیک، لوازم خانگی و بسیاری موارد دیگر اعمال می شود.

وی گفت: بیشترین حجم صادرات ایران در شرایط حاضر به کشورهایی مثل عراق و افغانستان و کمتر به کشورهای اروپایی بوده بنابراین حجم صادراتی جمهوری اسلامی با اروپا خیلی گسترده نیست.

رئیس کنفدارسیون صادرات اتاق بازرگانی افزود: واقعیت اینکه می توان از این ابزار جهت توسعه صادرات محصول بهره برد به شرط اینکه کانال مالی اتحادیه اروپا برقرار شود.

وی در ادامه به رادیو اقتصاد یادآورشد: اگر این کانال وجود نداشته باشد در عمل تحریم ها تاثیر خود را در تجارت ایران خواهد گذاشت.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا