صنعتصنعت، معدن، تجارت

احداث کارخانجات ام دی اف در شمال نادرست بود

یک فعال در حوزه تولید نئوپان و فیبر احداث کارخانجات ام دی اف طی دوران پس از انقلاب در شمال کشور را امری نادرست عنوان کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، منصور دستجانی فراهانی در برنامه « کالای ایرانی » رادیو اقتصاد افزود: سابقه تولید فیبر و نئوپان در ایران به دوران قبل از انقلاب اما تولید ام دی اف مربوط به دوران پس از انقلاب است.

وی همچنین اظهارداشت: متاسفانه کارخانجات ام دی اف کشور امروز به شدت با کمبود چوب مواجه هستند.

این فعال در حوزه تولید نئوپان و فیبر گفت: صنعت ام دی اف به چوب قابل توجهی نیاز دارد در حالیکه ایران فاقد جنگل ها مورد نیاز این صنعت است.

وی در ادامه افزود: درختان دامنه رشته کوه های البرز پهن برگ، دیر رشد و همینطور در مناطق کوهستانی واقع شده اند.

دستجانی فراهانی ضن اشاره به اینکه درختان واقع در مناطق کوهستانی رشد سالانه معینی دارند، اظهارداشت: بیشتر از رشد سالیانه امکان قطع درخت در جنگل های شمال وجود ندارد چون توان زادآوری جنگل ها به شدت کاهش پیدا خواهد شد به همین دلیل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری برداشت از چوب جنگلی را محدود کرده است.

وی به رادیو اقتصاد توضیح داد: پس از انقلاب ایجاد کارخانجات ام دی اف در شمال ایران فاقد پشتوانه کارشناسی وتصمیمی نادرست بود.

این فعال در حوزه تولید نئوپان و فیبر گفت: کارخانجات مزبور می بایست در جنوب ایران احداث تا همانند سایر کشورهای جهان با واردات چیپس خارجی نسبت به تولید محصولات ام دی اف اهتمام می ورزیدند.

وی افزود: موقعیت کارخانجات ام دی اف در شمال در حال حاضر نادرست است چون این واحدها نمی توانند چوب طبیعی مورد نیاز خود را تهیه کنند به همین دلیل قیمت چوب های هیزمی سر سام آور بالا رفته و برای کارخانجات نیز اقتصادی نخواهد بود.

دستجانی فراهانی در ادامه مصاحبه با رادیو اقتصاد ضمن اشاره به اهمیت و کاربرد نئوپان و فیبر در جامعه بیان داشت: این دو محصول در تولید طیف وسیعی از انواع مبلمان اداری، خانگی، کابینت آشپزخانه، میز، صندلی، نیمکت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

وی گفت: نئوپان وفیبر امروز در تمامی جوامع مصرف می شود و همینطور در کاهش فشار بر جنگل ها برای استحصال چوب، حفظ درختان، صرفه جویی در مصرف چوب طبیعی و غیره بسیار موثر است چون در گذشته تمامی این محصولات از طریق چوب طبیعی تولید می شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا