بورسبورس اوراق

سیمانی‌ها مورد توجه بازار سهام/ قیمت جهانی نفت باز هم شاخص بورس را تکان داد

پایان معاملات امروز بازار سهام با رشد مناسب شاخص‌ها همراه بود. در این روز پیشروی شاخص بورس تهران و شاخص هم‌وزن از افزایش متوازن نمادهای کوچک‌تر بازار در مقایسه با نمادهای پالایشی که موتور محرک نماگر اصلی بازار بودند، حکایت داشت. این عوامل باعث شد تا بازار امروز در نهایت با رشد ۵۳۶ واحدی شاخص کل روز خود را به پایان ببرد‌.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات نخستین روز هفته در حالی آغاز شد که از همان ابتدا نمادهای پالایشی به واسطه تقاضای ایجاد شده، تاثیری مناسب بر رشد شاخص گذاشتند و توانستند آن را تا کانال ۱۶۷ هزار واحدی نیز به پیش ببرند. این اتفاق که به واسطه جهش قیمت جهانی نفت در روز گذشته رخ داده بود باعث شد تا چندی از نمادهای یاد شده داد و ستدهای خود را با صف خرید‌های به نسبت سنگین آغاز کنند و بتوانند تا پایان زمان معاملات در روز جاری حجم قابل توجهی از معاملات را نسبت به میانگین ماهانه خود رقم بزنند. البته باید خاطر نشان کرد که پالایشی‌ها تنها گروه سبزپوش در هقته جاری نبوده‌اند. چرا که امروز در کنار این نمادها، نمادهای حاضر در گروه‌های سیمانی، انبوه سازی و سایر واسطه گری‌های مالی نیز حضور داشتند که توانستند در کنار برخی از نمادهای قطعه ساز و لاستیکی نقشی موثر در رشد امروز شاخص هم‌وزن بازی کنند.

قیمت جهانی نفت پشتیبان نمادهای پالایشی

نمادهای پالایشی مستقر در گروه فرآروده‌های نفتی، معاملات امروز را به خوبی آغاز کردند. دلیل این امر افزایش تقاضا در نمادهای این گروه بود که در ابتدای معاملات خود در به صورت صف خرید در نمادهایی همچون «شاوان»، «شبندر» و «شبریز» نشان داد.

داستان از این قرار بود که قیمت جهانی نفت در روز گذشته به یکباره با جهشی دو تا سه درصدی مواجه شده بود. از یک سو بیم افزایش تحریم‌ها بر ونزوئلا باعث شد تا تقاضا برای نفت سنگین در پالایشگاه‌های آمریکا افزایش یابد ‌و از سویی دیگر عدم محاسبه کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه‌ای سه کشور لیبی، ایران و ونزوئلا به هنگام کاهش ۸۰۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک، سایه افت عرضه را بر بازار نفت پر‌رنگ‌تر کند. همین عوامل در کنار اخبار امیدوار کننده‌ای که از مذاکرات میان چین و آمریکا بر سر جنگ تجاری به گوش می‌رسد باعث شد تا در آخرین روز کاری هفته در بازارهای جهانی افزایش تقاضا بر بازار نفت سایه بیافکند و به یک باره قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال را طی افزایش ۲.۴۸ درصدی به قیمت ۶۲ دلار و ۷۰ سنت برسد؛ عاملی که نفت را به کلیدی ترین متغیر خارجی در معاملات امروز باراز سهام کشور بدل کرد. بر این اساس می توان گروه فرآورده‌های نفتی را سبز ترین گروه در معاملات امروز بازار سهام دانست، نمادهای این گروه امروز توانستند روی هم رفته بازده‌ای ۳.۳۶ درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان بیارورند.

گزارش‌های خوب ۹ ماهه، دلیل سبزپوشی سیمانی‌ها

اگرچه گروه سیمانی را نمی‌توان جز گروه‌های موثر در حرکت شاخص به حساب آورد اما بررسی شرایط آنها برای امروز خالی از لطف نیست. نمادهای این گروه که این روزها در حال عرضه گزارش‌های ۹ ماهه خود بر روی تارنمای کدال هستند، در روز جاری با اقبال خوبی از سوی فعالان بازار مواجه شدند. همین رویداد سبب شد تا نمادهای گروه سیمان، آهک و گچ پر تعداد ترین صنعت حاضر در بازار سهام باشند که نمادهایشان در مثبت کامل معامله می‌شد. مهم‌ترین دلیل اتفاق یاد شده نیز چیزی نبود جز گزارش‌های خوبی که این نمادها روانه کدال کرده اند. ازجمله گزارش‌های خوبی که در گروه می‌توان به آنها اشاره کرد گزارش نمادهای «ساراب»، «سغرب» و «سفارس» بود که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته همگی با افزایش قابل توجهی در سودهای ساخته شده نسبت به دوره مشابه در سال قبل مواجه بودند.

پشت بازار به نمادهای خودرویی و بانکی

نمادهای مورد معامله در دو گروه خودرویی و بانکی که همواره در ماه‌های اخیر بیشترین ارزش و حجم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند، امروز نیر همچون گذشته در همین وضعیت به سر بردند. اما ارزش بالای معاملات دلیل نشد تا نمادهای مطرح این دو گروه در بازار سهام معاملات خود را سبز رنگ پی بگیرند.

نمادهای این گروه‌ها که در غیاب رونق سهم‌های دلاری در ماه‌های اخیر مورد توجه بازار بودند در هفته‌های گذشته نشان داده‌اند که محبوبیتی شکننده در بین فعالان بازار سهام دارند. چراکه هرگاه سهم‌های بنیادی از خواب برخاستند و مسیر رشد طی کردند؛ این نمادها با افئل در معاملات خود مواجه شدند و به راحتی از قیمتشان کاسته شد. دلیل قرمز پوشی این نمادها در روز جاری را نیز می‌توان به همین عامل نسبت داد. نمادهای این دو گروه که تمامی فراز و فرودهای قیمت خود را مدیون جو منفی ناشی از تحریم و افت قیمت در بازارهای جهانی هستند، در شرایطی این روز‌ها را در رکود سپری می‌کنند که رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی و گزارش‌های اغلب امیدوار کننده و مناسب در سهم‌های بینادی باعث شده تا بار دیگر معامله‌گران از نمادهای بانکی و خودرویی رویگردان شوند و سرمایه‌های خود را یه سمت نمادهایی ببرند که دلیل محکمتر از شایعه تسعیر ارز و یا افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارند.

آمار و ارقام بازار

در نخستین روز هفته شاخص بورس تهران باز هم در مسیر رشد قدم برداشت. سیر مثبت حرکت امروز شاخص که در نهایت به افزایشی ۵۳۶ واحدی منجر شد، توانست شاخص را به سطح ۱۶۶ هزار و ۱۳۱ واحد برساند. می‌توان نکته امروز معاملات بورس را رشد ۱۵۹ واحدی شاخص هموزن دانست که حکایت از همراهی نمادهای کوچکتر با نمادهای شاخص ساز دارد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران یک میلیارد و ۹۲۳ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۵۳۰ میلیارد تومان بوده است.

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۸۴ میلیارد و ۳۲۸ میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه فرآروده‌های نفتی، خودرو و ساخت قطعات، شیمیاییو فلزات اساسی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «شبندر»، «شپنا» و «پارس» و بیشترین تاثیر منفی را «فارس» و «وبملت» داشتند.

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایشی ۲۰ واحدی مواجه شد. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «زاگرس»، «دماوند» و «شراز» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز ۷۴۵ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر ۳۰۰ میلیارد سهم بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا