امور زیربناییراه و ساختمان

افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها فشار زیادی به مردم وارد کرده است

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه رکود مسکن در سال‌های گذشته و همچنین افزایش ناگهانی قیمت مسکن و اجاره بها فشار زیادی را بر مردم آورده است، تاکید کرد: باید بتوانیم شکاف ایجاد شده را کم کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، محمد اسلامی در نشست شورای معاونان پارلمانی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی که به میزبانی وزارت راه و شهرسازی و با حضور حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، گفت: شاید امروز مهمترین نیاز ما نیاز کارآمدسازی جمهوری اسلامی است تا بتواند اثربخشی خود را برای پیشبرد و اثرگذاری در اموری که امروز به عنوان مشکلات پیشروی جامعه قرار دارد، روزافزون کند.

وی با یادآوری این مطلب که منابع دولتی، منابع محدود است در عین حال انتظارات و مطالبات نیز بسیار گسترده است، اظهار داشت: هم‌‌اکنون ملاحظه می‌کنید تعداد ملاحظات و تذکراتی که نسبت به وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، فراوان است و این واقعیت، نشاندهنده مطالبات محلی و منطقه‌ای از وزارت راه و شهرسازی است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: حجم گسترده نیازها و درخواست‌ها موید این مطلب است که برای پیشبرد آنها نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و به ویژه دولت هستیم و عدم تناسب بودجه با حجم انتظاراتی که وجود دارد عملا تحقق برنامه‌ها را با اختلال مواجه می‌کند، در عین حال نمی‌توان نسبت به مطالبات بی‌توجه بود.

اسلامی افزود: گنجایش برنامه‌ها و منابع هم در اندازه‌ای قرار دارد که عدم پاسخ و عدم توجه به آنها مشکلات چند لایه‌ای را به وجود می‌آورد و عملا قول و عمل را دچار اغتشاش می‌کند.

وی اضافه کرد: وزارتخانه راه و شهرسازی یکی از وزارتخانه‌هایی است که عملکرد آن تاثیر مستقیمی روی زندگی مردم، سکونت، شهرسازی، مباحث حمل و نقل و مسایل مبتلابه آن دارد. به همین دلیل به دنبال یافتن راه‌حل‌هایی است که وابستگی به بودجه دولت را کاهش دهد و بتواند منابع را خلق و تجهیز کند و در عین حال سرفصل‌هایی از نقدینگی را به وجود بیاورد تا به پیشبرد برنامه‌ها منجر شود و بتواند به مطالبات حول برنامه‌های مصوب پاسخ دهد.

وزیر راه و شهرسازی به دو سرفصل پیشنهادی وزارتخانه در لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ که یکی افزایش سرمایه بانک مسکن برای تحرک بخشیدن به رونق ساخت و ساز در مسکن و دیگری صندوق توسعه حمل و نقل برای تحرک بخشیدن به حوزه حمل و نقل است، اشاره و تصریح کرد: با تاکیدی که رئیس‌‌جمهور داشتند دو سرفصل مشخص که الزاما وابسته به منابع دولتی نیست در لایحه‌‌ای بودجه ۱۳۹۸ لحاظ کردیم به نحوی که بتوانیم ظرفیت‌‌‌های خارج از ردیف بودجه را جذب کنیم.

اسلامی ادامه داد: یک پتانسیل خارج از ردیف بودجه را برای بحث مسکن و یک پتانسیل خارج از ردیف بودجه را برای بحث حمل و نقل ایجاد کرده‌‌‌ایم که حمل و نقل را در قالب صندوق توسعه حمل و نقل و مسکن را در قالب افزایش سرمایه بانک مسکن تعریف کردیم که در چند تبصره آنها را در لایحه بودجه ۹۸ آورده ایم که مراحل خود را در مجلس طی کرده و در انتظار تصویب مجلس است.

وی افزود: امیدواریم نمایندگان مجلس به پیشنهادهایی که از سوی وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه تحت عنوان تبصره آورده شده توجه کنند و نگاه پیگیرانه و پشتیبانی داشته باشند تا این پیشنهادها در لایحه بودجه ۹۸ به تصویب برسد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: نکته مهمی که وجود دارد این است که رکود مسکن در سال های گذشته و همچنین افزایش ناگهانی قیمت مسکن و اجاره بها فشار زیادی را بر مردم آورده است و به همین دلیل باید بتوانیم شکاف ایجاد شده را کم کنیم و دو مسیر انتخاب شده را برای حل مشکلات مردم در حوزه مسکن و حمل و نقل که جزو پیشنهاد وزارتخانه است، تصویب کنیم. نمایندگان مجلس به ما کمک کنند تا پشتوانه های لازم را برای حل مشکلات مردم در حوزه حمل و نقل و مسکن فراهم کنیم.

اسلامی ادامه داد: مسکن و ساختمان در رونق اقتصادی نقش مهمی ایفا می‌کنند و این باور در عموم جامعه جا افتاده است و با تاکیدی که رئیس جمهوری نیز داشتند برای حل مساله مسکن و عمران مردم اهتمام ویژه ای داشته باشیم.

وی افزود: ما هیچگاه محروم از تذکر و تکرار نمایندگان مردم و دیگر مسئولان نبوده‌ایم و این تذکرات لازمه‌ای است که می‌توانیم به عنوان محرک اقتصادی در بخش مسکن و همچنین حمل و نقل گام‌های جدی برداریم.

وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: رونق بخش مسکن می‌تواند به عنوان محرک اقتصادی عمل کند. با رونق بخشیدن به مسکن که از طریق افزایش سرمایه بانک به عنوان پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی در لایحه بودجه ۱۳۹۸ بر آن تاکید شده و منتظر تصویب آن هستیم هم می‌توانیم به نیاز مسکن مردم پاسخ دهیم و هم در ایجاد اشتغال و تولید گام‌های موثر برداریم.

اسلامی از دیگر برنامه‌های جدی وزارتخانه را تکمیل مسکن مهر باقیمانده دانست و خاطرنشان کرد: مردم پول داده‌اند و سال‌ها از پروژه مسکن مهر گذشته است و ما باید بتوانیم این مساله را در اسرع وقت حل کنیم و تکمیل مسکن مهر از اولویت‌های جدی ما در وزارت راه و شهرسازی است.

وی ابراز امیدواری کرد تا تعهداتی که وجود دارد و پیشنهادهایی که از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی در لایحه بودجه آمده است بتواند به تصویب برسد تا برای پیشبرد برنامه‌های این وزارتخانه طویل، توان مالی ایجاد شود و امکان تحقق برنامه‌ها باشد.

این مقام مسئول از دیگر مشکلاتی که وجود دارد و جزو مطالبات روزمره مردم در حوزه حمل و نقل است را نرخ بلیت هواپیما برشمرد و بیان کرد: افزایش قیمت نرخ بلیت هواپیما از مشکلاتی است که مردم درخواست حل آن را دارند. در این مورد باید یادآور شوم که آزادسازی قیمت نرخ بلیت هواپیما به موجب قانون پنجم توسعه اتفاق افتاده است و ما در وزارت راه و شهرسازی نمی‌توانیم مداخله کنیم.

اسلامی ادامه داد: ستاد تنظیم بازار و تعزیرات حکومتی برای حل این موضوع وارد شده است.

وی افزود: در صورت مداخله وزارت راه و شهرسازی در نرخ بلیت هواپیما شرکت‌‌های هوایی دچار هزینه‌ها و مشکلات مضاعف می‌شوند و عملا این کار از سوی وزارتخانه اتفاق نخواهد افتاد.

وزیر راه و شهرسازی از دیگر مشکلات حمل و نقل را بحث کامیون‌داران دانست و یادآور شد: ما نیاز داریم در جهت ساماندهی در حمل و نقل یک وحدت رویه و تفکر روشن داشته باشیم تا دچار تنش‌ها و مشکلاتی که خود را ناگهانی نشان می‌دهد، نشویم.

وی اضافه کرد: نیازمندیم با هماهنگی بین دولت و مجلس در ظرفیت قوانین جاری ساماندهی‌‌های لازم را ایجاد کنیم تا از بروز تحرکات هیجانی اجتناب و از وضعیت بحرانی عبور کنیم. 

منبع

ایلنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا