امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

خرید تضمینی گندم مهمترین سیاست حمایتی دولت

یک کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: بحث خرید تضمینی گندم یکی از سیاست های مهم حمایتی دولت در عرصه تولید این محصول راهبردی در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مهدی سروی در برنامه « رهیافت » رادیو اقتصاد افزود: طبق معمول تمامی کشورها برای حمایت از محصولات اساسی برنامه ریزی های انجام می دهند و نسبت به اهدافی که دارند این برنامه ها می تواند شباهت یا تفاوت هایی داشته باشد.

وی همچنین اظهارداشت: بطوراساسی در اسناد بالا دستی نظام به خصوص بند شش و هفت سیاست های کلی اقتصادمقاومتی بر لزوم تامین امنیت غذایی کشور تاکید شده است.

همچنین بخوانید

این کارشناس اقتصاد کشاورزی گفت: گندم ۳۸ درصد کالری خانوار و ۴۲ درصد پروتئین مصرفی خانوار را تامین و جزء غذایی اساسی در کشور محسوب می شود.

وی در ادامه افزود: این محصول به دلیل شرایط اقلیمی موقعیت مناسبی برای کشت و کار در کشور دارد.

سروی تصریح کرد: گندم به عنوان یکی از تولیدات اصلی همواره از سالیان بسیار دور تاکنون مورد توجه کشاورزان این مرز و بوم بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه تولید گندم طی سال های جاری در کشور بطور میانگین ۱۰ میلیون تن بوده است، گفت: این امر نشان می دهد گندم هم ظرفیت تولید و هم مصرف پر اهمیتی در سبد مصرفی خانوارها دارد.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی افزود: تولید گندم طی ۲۸ سال گذشته بطور میانگین در کشور ۷ تا ۱۰ میلیون تن بوده است.

وی اظهارداشت:قیمت محصول گندم همواره با قیمت نان به دلیل یارانه های پرداختی ار طرف دولت تفاوت های وجود داشته که این عامل موجب شده هم تولید گندم صدمه ببیند و هم کیفیت نان کاسته شود.

سروی گفت: متاسفانه در ایران هم کشاورزان و هم تولید محصولات کشاورزی مظلوم واقع شده است.

وی افزود: شوربختانه تا به امروز نگاه ساختاری مناسب در جهت تثبیت جایگاه کل محصولات کشاورزی به خصوص گندم در ایران بر اساس شرایط و نیازهای کشور وجود نداشته است.

این کارشناس اقتصاد کشاورزی اظهارداشت: گندم شاخص ترین محصول در بین سایر تولیدات کشاورزی و همینطور نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور بازی می کند.

وی به رادیو اقتصاد یادآورشد: این محصول با توجه به جایگاهی که در اقتصاد، امنیت غذایی، اشتغال و غیره در مملکت دارد باید همواره مورد حمایت و توجه مسئولان قرار گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا