بورسبورس انرژی

عرضه نفت‌خام در بورس التیام‌آور است

هدایت‌الله خادمی:

عضو کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید تحویل نفت‌خام براساس قیمت بورس، پیمانکاران را سریع‌تر به چرخه معاملات اقتصادی بازمی‌گرداند و جهش و رونق اقتصادی کشور محقق می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، و به نقل از خانه ملت، هدایت‌الله خادمی با اشاره به مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۸ مجلس مبنی بر اینکه “دولت مجاز است خالص بدهی‌های قطعی خود را تا سقف۲۰میلیارد تومان به اشخاص حقیقی، حقوقی و خصوصی تا پایان سال ۹۷ از طریق تحویل نفت‌خام و براساس قیمت بورس انرژی تسویه کند”، گفت: تاکنون وزارت نفت از طریق فروش نفت به خارج از کشور بدهکاری‌های خود را پرداخت می‌کرد اما فروش این نفت به بدهکاران داخلی با توجه به اینکه مشکلات مسیر صدور، دریافت پول و تغییر واحد پولی را ندارد، راهکار مفیدتری است.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی از دیگر محاسن این مصوبه را پرداخت سریع‌تر بدهکاری پیمانکاران دانست و افزود:تحویل نفت‌خام براساس قیمت بورس به پیمانکاران سبب می‌شود در وضعیت نامناسب اقتصادی کنونی آن‌ها هرچه سریع‌تر به چرخه معاملات اقتصادی بازگردند.

پیمانکاران داخلی می‌توانند نفت‌خام دریافتی را به محصولات مختلف نفتی تبدیل کنند و در شرایط بحرانی تحریم به جای وابستگی به صدور نفت، مشتقات آن از طریق بخش خصوصی صادر شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه پرداخت بدهی پیمانکاران با تحویل نفت خام براساس قیمت بورس، جهش و رونق اقتصادی کشور به همراه خواهد داشت، اظهارکرد: این مسئله اقتصاد و معاملات خرده پا را از میان نمی‌برد.

خادمی معتقد است از آنجا که در دوران افزایش تحریم‌ها، صادرات نفت و حتی تولید آن کاهش پیدا می‌کند، تحویل نفت خام براساس قیمت بورس به بدهکاران در این شرایط مُسکن و التیام‌آور مناسبی خواهد بود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: پیمانکاران داخلی می‌توانند نفت‌خام دریافتی را به محصولات مختلف نفتی تبدیل کنند و در شرایط بحرانی تحریم به جای وابستگی به صدور نفت، مشتقات آن از طریق بخش خصوصی صادر شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا