صنعت، معدن، تجارت

حفظ تولید موجود، استراتژی ماههای آینده وزارت صنعت

وزیر صنعت با بیان اینکه حفظ تولید موجود استراتژی ماههای آینده وزارت صنعت است، گفت: رییس جمهور دستور توجه به تولید و صادرات در سال ٩٨ را صادر کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، رضا رحمانی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اگر فعالان بخش خصوصی با مشکل بر سر راه حوزه خود مواجه هستند، با معاونان وزارت صنعت در میان بگذارند، گفت: این نحوه ارتباط ما با فعالان اقتصادی است و جای نگرانی نیست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هر فردی از اعضای کابینه در جایگاه خود مسئولیتی دارند و ذات کار من، حمایت از بخش صنعت است. ارز حاصل از صادرات هم در دهها جلسه پیگیری شده است؛ نمونه آن هم دعوت از فعالان اقتصادی در جلسات بانک مرکزی است.

وی تصریح کرد: ما اختلاف نظر با فعالان اقتصادی نداریم و هر جا هم مشکلی است، برطرف خواهیم کرد. البته باید توجه داشت در فضای عمومی و جمعی نمی توان مطالب را گفت، چراکه انعکاس بدی خواهد داشت.

به گفته رحمانی، هیچ کس در جنگ کنونی دنیا با اقتصاد ایران تردید ندارد، اما جنگ روانی و رسانه ای هم هست که در آن راهکار مقابله با شرایط جدید، ارتباط دولت با بخش خصوصی است. ما باید هر هفته جلسه داشته باشیم.

وی اظهار داشت: احساس من این است که اوضاع جبهه جنگ اقتصادی را باید از نزدیک دید؛ از ناحیه دولت و وزارت صنعت بی توجهی به مشکلات بخش خصوصی جایز نیست و البته ما هم بی توجه نیستیم؛ از معاونان هم انتظار دارم که دیگر از این پس اجازه ندهند که گلایه عدم ارتباط با آنها را بشنوم.

رحمانی گفت: تعداد بخشنامه های متناقض یک دهم دوره های قبل است؛ ما ارز داریم ولی اینکه ترکیب آن چیست و ارز در کجا است، نکات دیگری است که باید فعالان اقتصادی به این موضوعات توجه داشته باشند. شاه بیت کار ما و استراتژی اصلی ما این است که وضع موجود تولید را حفظ کنیم تا اشتغال هم حفظ شود. بزرگترین تهدید این است که یک واحد تولیدی تعطیل شود.

وی اظهار داشت: در حوزه ثبت سفارش مشکل تمدید سه ماهه را حل کردیم، نامه نوشته ایم که همه ثبت سفارش های از پیش تایید شده برای سه ماه، برای شش ماه به صورت اتوماتیک تمدید شود.

رحمانی در خصوص واردات بدون انتقال ارز افزود: بخشنامه ای وجود داشت که هر فردی ارز نیاورد، مطابق با قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید مورد برخورد قرار گیرد که ترجمه اش این می شود که صادرکننده ای که ارز نیاورد قاچاقچی است. اما صادرکنندگان نتوانستند دولت را قانع کنند که شیوه انتقال ارز چطور باشد.

رحمانی گفت: در هفت ماه هشت هزار نفر صادرکننده داشتیم که شش هزار نفر آنها کمتر از یک میلیون دلار صادرات داشتند و بنابراین معاف شدند؛ مصرف ارز ما هم در صنعت بیشتر از صادرات ما است. پتروشیمی و فولاد هم ارز می آورند که ما به صنعت اختصاص دادیم.

وی افزود: هفته قبل در دولت مصوب کردیم تا سقف ٣٠٠ میلیون دلار، واردات بدون انتقال ارز مجاز باشد؛ البته در مورد واردات در مقابل صادرات قرار سد کارگروهی تشکیل شود. البته دولت واردات در مناطق آزاد برای تولید و صنعت را بدون ثبت سفارش کار شد.

رحمانی گفت: صادرات و واردات ما در گذشته با برخی مشکلاتی مواجه بود و اکنون برای صادرات یک فرصت استثنایی به وجود آمده است. ولی نتوانستیم استفاده کنیم، البته در صادرات نباید بازار داخلی را تحت الشعاع قرار دهد.

این خبر تکمیل می شود

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا