بورسبورس اوراق

بورس‌کالا، تنها محمل موجود برای انجام معاملات شفاف/ با خروج قیر از بورس کالا مخالفیم

قائم مقام بازرگانی «نفت جی»: تنها محملی که به شفافیت معاملات کمک می‌کند بورس کالاست که در نبود آن هیچ شفافیتی وجود نخواهد داشت. ما به عنوان یک شرکت نیمه دولتی از انجام معاملات خود در این بازار شفاف استقبال می‌کنیم.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   چندی پیش طی گزارشی اتفاقات پیرامون موضوع خروج قیر از بورس کالا بررسی شد؛ در این گزارش که به دنبال خبری مبنی بر بررسی موانع صادراتی قیر از سوی اتحادیه صادرکنندگان این محصول تهیه شده بود، آمده است: برخی از اعضای این اتحادیه با الزام عرضه قیر در بورس کالا مخالف بوده و آن را از موانع رشد صادرات کالای قیر عنوان می‌کنند؛ هرچند که در همان گروه، برخی به مخالفت از این موضوع پرداخته و وجود بازار شفاف بورس کالا را برای انجام معاملات ضروری ‌دانستند.

در این میان، شرکت «نفت جی» از مدافعان باقی ماندن قیر در بورس کالا و انجام معاملات آن در این بازار است. قائم مقام بازرگانی این شرکت در این راستا به اقتصاد آنلاین گفت: بورس کالا نهادی است که در برگزاری معاملات به طور شفاف یاری رسانده و از بروز بی‌نظمی‌ها در مبادلات جلوگیری می‌کند. براین اساس، به دنبال انجام کل معاملات خود در این بازار هستیم.

 محسن ورزشکار در خصوص عرضه محصول قیر شرکت «نفت جی» در بورس کالا توضیح داد: طبق روال معمول این شرکت تا چندی پیش دو نوع عرضه در بورس کالا داشت. نخست عرضه‌های آزاد بورس کالا و دیگری عرضه‌های خاص برای نهادهایی چون وزارت راه، بنیاد مسکن و سازمان شهرداری که بواسطه بند «ه» تبصره یک قانون بودجه کشور مشمول دریافت قیر تهاتری (هر سال دولت شرکت ملی نفت را مکلف می‌کند تا مقداری قیر را به طور رایگان و به عنوان قیر تهاتری در اختیار برخی ارگان‌های دولتی قرار دهد) می‌شوند.

او افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون به دلیل وجود بحث‌هایی مانند نرخ تسعیر ارز، موضوع نرخ قیرهای تهاتری و غیره تهاتری و صادرات دچار تغییراتی شده که به بروز ناهماهنگی‌هایی انجامیده است؛ این شرایط سبب شده است تا برخلاف میل باطنی خود، قیر تهاتری مجموعه نفت جی را از بورس کالا خارج کنیم.

قائم مقام بازرگانی «نفت جی»، در خصوص خروج قیر تهاتری این مجموعه تصریح کرد: در گذشته عرضه‌هایی مخصوص این نهادها (در بالا اشاره شد) با قیمتی که دولت مشخص می‌کرد، وجود داشت؛ البته این قیمت‌ها با نرخ عرضه آزاد این شرکت در بورس کالا تفاوتی نداشت و در این شرایط مشکلی وجود نداشت؛ اما از زمانی که قیمت قیر تهاتری کمتر از قیمت قیر غیر‌تهاتری توسط دولت اعلام شد، این موضوع نقطه شروعی برای نپذیرفتن بورس کالا از این عرضه‌ها شد؛ این درحالیست که خوراک قیر (وکیوم باتوم) به طور یارانه‌ای از طرف دولت دریافت می‌شود و طبیعی است که قیمت قیری که به نهادهای دولتی فروخته می‌شود، ارزانتر از قیمت قیر در عرضه آزاد بورس کالا باشد. این موضوع، سبب شد تا، قیر تهاتری مورد عرضه شرکت نفت جی (به نهادهای خاص) علیرغم میل باطنیش از بورس کالا خارج شود.

ورزشکار در ادامه گفت: در بحث صادرات هم، اختلافاتی بر سر قیمت‌گذاری با بورس کالا وجود دارد. این موضوع سبب شده برخی شرکت‌ها برای خروج از بورس کالا برای صادرات محصول خود تلاش کنند. گفتنی است، قیمت‌ها اصولا توسط تولید‌کنندگان و عرضه‌کنندگان قیر تعیین می‌شود و حتی اگر این قیمت‌ها خارج از اصول بازار تعیین شده باشند، توسط مکانیزم بازار به تعادل می‌رسند و در این میان نیازی به دخالت نهادهای دیگر وجود ندارد.

او ادامه داد: طی مکالمات انجام شده با بورس کالا، قرار شده است، تغییراتی در این روند انجام شود که البته هنوز اتفاقی در این خصوص نیافتاده است.

این مقام مسئول تاکید کرد: به نظر شرکت نفت جی اگر مسایل اشاره شده در خصوص معاملات قیر در بورس کالا برطرف شود، این بازار بهترین بستر برای انجام معاملات قیر است.

لازم به ذکر است: قیمت قیر براساس قیمت «وکیوم باتوم» تعیین می‌شود، که پیش از این توسط شرکت پالایش و پخش اعلام می‌شد، اما حدود دوماه است که این قیمت توسط انجمن صنفی پالایشگاه های کشور تعیین می‌کند. این اتفاق به دلیل نپذیرفتن قیمت نرخ تسعیر توسط شرکت پالایش و پخش برای این محصول رقم خورد.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - لیلی شهیر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا