بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

اعتماد عمومی، راز بقای ارزهای رمزنگاری‌شده

 

سطح آگاهی عمومی از ارزهای رمزنگاری‌شده، ارتقا یافته و به حد نسبتاً قابل قبولی رسیده است؛ ولی وجود بی‌ثباتی و قیل‌و‌قال در مورد این ارزها، بی‌اعتمادی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده است. چگونه می‌توانیم بر این حس بی‌اعتمادی غلبه کنیم؟

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بدون تردید می‌توان ادعا کرد که گزافه پردازی‌ها و افزایش آگاهی مردم از ارزهای رمزنگاری‌شده، به بی‌ثباتی و نوسان قیمت این ارزها دامن زده است. آگاهی، لزوماً به استنباط صحیح نمی‌انجامد و حرف‌وحدیث‌های منفی در مورد یک پدیده، ذهن مردم را نسبت به آن بدگمان می‌کند. در رابطه با بازار جوان و رو به رشد ارزهای رمزنگاری‌شده، این اعتماد عمومی است که به توانایی‌های بالقوه‌ی این بازار، جامه‌ی عمل می‌پوشاند.

یک سری از ویژگی‌های تکنولوژی ارز رمزنگاری‌شده، مانند عدم پشتیبانی از طرف دولت و بانک‌های مرکزی، مانند یک شمشیر دو لبه عمل کرده و در کنار جذب عده‌ی زیادی از مردم، در بسیاری دیگر از افراد نیز حس شک و تردید را به وجود آورده است.

بعد از وضع قوانین رگولاتوری، شاهد این خواهیم که بر میزان استقبال بازیگران بزرگی مانند بانک‌ها و مؤسسات مالی از ارزهای رمزنگاری‌شده افزوده خواهد شد.

وعده‌ی کنار گذاشتن سیستم اقتصادی متمرکز و توسعه‌ی پرداخت همتابه‌همتا، هنوز عملی نشده است. از یک طرف، نوسان شدید قیمت ارزهای رمزنگاری‌شده، به‌کارگیری آن‌ها برای مبادله‌ی ارزش را غیرممکن ساخته و از طرف دیگر، محدودیت‌های مقیاس‌پذیری و هزینه‌های هنگفت ماینینگ این ارزها، امکان انجام تراکنش‌های آنی واقعی در مقیاس سیستم پرداخت‌های معمولی مانند ویزا و مسترکارت را نمی‌دهد.

تعداد بالایی از مبادلات و توکن‌ها، در جریان فعالیت‌های دارک وب (dark-web) و حملات سایبری هکرها به سیستم‌ ارزهای رمزنگاری‌شده، قربانی شده‌اند. قسمت عمده‌ این فعالیت‌های خرابکارانه، به خریدوفروش آنلاین دارو به صورت ناشناس تعلق دارد. برای مثال، در سال ۲۰۱۳ میلادی بود که مأمورین ویژه‌ی فدرال، بازار سیاه آنلاین سیلک رود (Silk Road) را به تعطیلی کشاندند.

 

افکار عمومی، سد راه اعتماد به ارزهای رمزنگاری‌شده هستند

وایرکس (Wirex)، یک پلتفرم هیبریدی شخصی است که با هدف پر کردن فاصله‌ی بین اررهای فیات و دنیای ارز رمزنگاری‌شده، تأسیس شده و تکنولوژی بلاکچین را با امور مالی سنتی ترکیب می‌کند. پاول متویو (Pavel Matveev)، بنیان‌گذار و مدیر عامل این پلتفرم، می‌گوید: «مردم هنوز از ارزهای رمزنگاری‌شده واهمه دارند. تعداد قابل توجهی از مردم، به اشتباه تصور می‌کنند که استفاده از ارز رمزنگاری‌شده، غیرقانونی است و تغییر دادن این طرز تفکر، مستلزم تلاش و صرف زمان است.»

کسب‌وکارها، از طریق راه‌اندازی ICOها، سرمایه‌گذاران را به تأمین مالی پروژه‌ها و شرکت‌های استارت‌آپی تشویق می‌کنند؛ ولی وجود حرف‌وحدیث‌های متفرقه در این حوزه، به تخریب افکار عمومی دامن زده است. علیرغم انجام کلاه‌برداری‌ها و شکست خوردن بسیاری از پروژه‌ها، ICOها در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۸، توانستند ۱۲ میلیارد دلار سرمایه را به سمت خود جذب کنند. بااین‌حال، یک مطالعه که توسط گروه استاتیس (Statis Group) انجام شده، نشان می‌دهد که در بیش از ۸۰ درصد ICOهای سال ۲۰۱۷، پای کلاه‌برداری در میان بوده است.

آقای متویو می‌گوید: «کلاه‌برداری از طریق ICOها، از حدود یک سال و نیم پیش آغاز شد. تمام چیزی که برای جذب میلیاردها دلار سرمایه نیاز است، یک وایت‌ پیپر ۱۰ صفحه‌ای است. اغلب شرکت‌هایی که نسبت به انجام ICO اقدام می‌کنند، بیش از آن‌که در فکر توسعه‌ی کسب‌وکار خود باشند، به دنبال پول باد آورده می‌گردند. آن‌ها پول مردم را غارت می‌کنند و سپس غیب می‌شوند. تعداد ICO هایی که ارزش صرف وقت و هزینه را داشته باشد، اندک است.»

 

ارزهای رمزنگاری‌شده، علی‌رغم بدنامی، پتانسیل‌های فوق‌العاده‌ای دارند

تعدد فعالیت‌های کلاهبردارانه، بازیگران ناکارآمد و شکست ICOها، به سطح اعتماد به ارزهای رمزنگاری‌شده آسیب زده است. فضای ارزهای رمزنگاری‌شده و مخصوصاً بازار آلت‌کوین، بازیچه‌ی دست تعدادی از افراد شده است؛ بااین‌حال، نمی‌توان کتمان کرد که این ارزها، پتانسیل‌های بالایی دارند و روند رو به رشدی را تجربه می‌کنند.

موارد کاربرد ارزهای رمزنگاری‌شده، عمدتاً به تجارت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های پرمخاطره محدود می‌شوند. تعداد اپلیکیشن‌ها و موارد کاربردی، کافی نیست و آن‌طور که بایدوشاید، مشکلات زندگی روزمره‌ی مردم را حل نمی‌کنند. بلاکچین قبلاً اثبات کرده که قابلیت پیاده‌سازی در حوزه‌های گوناگون را دارد و تعداد پروژه‌های بلاکچین – کریپتو، که در مرحله‌ی اثبات مفهومی هستند، در حال افزایش است. هر چه بر تعداد محصولات کاربردی بلاکچین و ارز رمزنگاری‌شده افزوده شود، افکار عمومی نیز جهت‌گیری مثبت‌تری خواهد داشت.

رشد تعداد معاملات شرکتی و سرمایه‌گذاری‌های مؤسساتی، با گذشت زمان، به افزایش سطح حرفه‌ای بودن و ثبات تجارت ارزهای رمزنگاری‌شده می‌انجامند. سرعت بخشیدن به این روند و افزایش سطح اعتماد به ارزهای رمزنگاری‌شده مستلزم وضع قوانین رگولاتوری است.

آقای متویو عنوان می‌کند: «بعد از وضع قوانین رگولاتوری، شاهد این خواهیم بود که بر میزان استقبال بازیگران بزرگی مانند بانک‌ها و مؤسسات مالی از ارزهای رمزنگاری‌شده افزوده خواهد شد. این امر به نوبه‌ی خود می‌تواند سطح اعتماد به ارزهای رمزنگاری‌شده را افزایش دهد. به عنوان نمونه، به کشور ژاپن اشاره می‌کنیم که مقررات شفافی را در زمینه‌ی تجارت ارز رمزنگاری‌شده و پرداخت مالیات وضع کرده است. در نتیجه‌ی این اقدام، بانک‌های این کشور در کسب‌وکارهای رمزنگاری‌شده وارد شده‌اند و ژاپن به یکی از پیشگامان تجارت رمزنگاری‌شده تبدیل شده است.»

«کشور کانادا به زودی قوانینی را در مورد ارزهای رمزنگاری‌شده به تصویب خواهد رساند و کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) نیز در حال برنامه‌ریزی برای تنظیم قوانین رگولاتوری در مورد ICO هاست. هر چه اقدامات بیشتری در راستای قانون‌گذاری انجام شود، از تعداد مشکلات امنیتی و کلاه‌بردارانه نیز کاسته خواهد شد. من معتقدم که ظرف دو سال آینده، تمامی بازارهای اصلی نسبت به وضع قوانین در حوزه‌ی رمزنگاری، اقدام خواهند کرد. این قوانین، می‌توانند از مشتریان و سرمایه‌گذاران حمایت کرده و بازیگران بد موجود در این صنعت را از میان بردارند.»

اعتماد به ارزهای رمزنگاری‌شده

صندوق‌های قابل معامله در بورس و قوانین جدید، قادرند اعتماد را به ارزهای رمزنگاری‌شده بازگردانند

توانایی و تمایل آژانس‌های نظارتی برای بررسی عادلانه و همه‌جانبه‌ی ارزهای رمزنگاری‌شده، یکی از کلیدی‌ترین راهکارها برای ارتقای سطح اعتماد عمومی هستند. لزومی ندارد که کاربران خرد، به منظور محافظت از خودشان در مقابل رفتارهای کلاهبردارانه و دست‌کاری‌های خرابکارانه، تمامی‌ دانش‌ها و ابزار را به کار بگیرند.

صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETFs) که وظیفه‌ی ردیابی بازار ارز رمزنگاری‌شده را به عهده دارند، این امکان را برای سرمایه‌گذاران مؤسساتی فراهم می‌کنند که بدون نیاز به نشانه گرفتن یک ارز واحد و بدون آگاهی از پروتکل‌ها و ویژگی‌های اساسی، در این بازار وارد شوند.

بنا بر گفته‌های دنیل بیناچی (Daniele Bianchi)، استادیار امور مالی در مدرسه‌ی کسب‌وکار وارویک (Warwick)، به‌کارگیری این صندوق‌ها، جریان پولی بیشتری را در بازار ارزهای رمزنگاری‌شده تزریق می‌کند، سطح آگاهی‌رسانی در مورد قیمت‌ها را افزایش می‌دهد، باعث کاهش نوسانات و عدم تقارن اطلاعاتی سرمایه‌گذاران می‌شود.

باید خاطر نشان کنیم که در نبود مقررات تنظیمی مناسب، صندوق‌های قابل معامله در بورس نخواهند توانست به شکلی امن و مؤثر، در مقیاس جهانی پیاده‌سازی شوند. در افزایش سطح اعتماد به ارزهای رمزنگاری‌شده به عنوان یک ابزار سرمایه‌گذاری، مصوبات قانونی و نظارت، نقش کلیدی را ایفا می‌کنند.

 

هدایت دنیای رمزنگاری‌شده، حتی برای حرفه‌ای‌ها هم گیج‌کننده است

آقای بیناچی عنوان می‌کند: «تمایز قائل شدن در بین آن‌چه مورد اعتماد است و آن‌چه نباید به آن اعتماد کرد، حتی برای سرمایه‌گذاران حرفه‌ای و دست‌اندرکاران بازار هم دشوار است، چه برسد به کسب‌وکارهای عمومی و معمول. اکوسیستم مأموران رسیدگی، آژانس‌های رتبه‌بندی و کارشناسانی که به آگاهی‌رسانی عمومی دنیای ارزهای رمزنگاری‌شده می‌پردازند، در حال پیشرفت است. با‌این‌وجود، این اکوسیستم هنوز رشد کافی نیافته و در قسمت وسیعی از آن، قوانین مشخصی وضع نشده است.»

قوانین رگولاتوری و موارد کاربردی سودمند، به برقراری ثبات در بازار کمک کرده و سطح آگاهی عمومی و استقبال از ارزش واقعی ارزهای رمزنگاری‌شده را ارتقا می‌بخشند. اما برای ایجاد تغییر در افکار عمومی و به فراموشی سپردن نوسانات و اتفاقات ناگوار، زمان لازم است. تنها زمانی می‌توان اعتماد عمومی را به شکلی کامل و همه‌جانبه تقویت کرد که تمرکزها را به حل‌وفصل چالش‌های کلاهبردارانه‌ی موجود در ارزهای رمزنگاری‌شده محدود نکرده و در مقیاسی وسیع، به ارزیابی مزایای کاربردی آن‌ها پرداخته شود.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا