بورسبورس کالا

افت قیمت پایه محصولات پتروشیمی با وجود افزایش ۱.۳درصدی نرخ دلار نیما

امروز باوجود افزایش (۱.۳ درصدی) نرخ نیما، شاهد کاهش قیمت برای اکثر محصولات پلیمری هستیم؛ به اعتقاد کارشناسان، دلیل این کاهش را می‌توان در تغییر قیمت‌‌های جهانی این محصولات جست و جو کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   طبق روال هر یکشنبه «دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی» امروز قیمت پایه محصولات پتروشیمی را برای معاملات بورس‌کالا در سایت خود اعلام کرد. قیمت‌های اعلامی بر اساس دلار نیمایی (۸۶۹۳ تومان) تعیین شده است که نسبت به هفته قبل (۲۳ دی) با تغییر ۱۰۹ تومان در نرخ دلار مبنا با (۱.۳ درصد) افزایش مواجه بودیم.

همچنین بخوانید

براین اساس، اغلب محصولات پلیمری و شیمیایی با کاهش قیمت مواجه اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که نرخ دلار نیمایی نسبت به هفته گذشته رشد داشته است. به اعتقاد کارشناسان، دلیل این کاهش را می‌توان در تغییر قیمت‌‌های جهانی این محصولات جست و جو کرد.

 در این میان، بیشترین کاهش قیمت در محصولات پلیمری به «پلی وینیل کلراید ۶۸۳۴ PVC» با ۲.۸۵ درصد کاهش قیمت تعلق دارد. قیمت این محصول کیلویی هفت هزار و ۱۸ تومان تعیین شده که نسبت به هفته قبل ۲۰۵ تومان افت دارد.

بین محصولات پلیمری، گروه «پلی اتیلن ترفتالات» همگی با رشد قیمت مواجه بوند. بیشترین رشد قیمت نیز در این گروه به «پلی اتیلن ترفتالات بطری ۷۸۵ » در حدود ۴.۰۹ درصد افزایش (معادل ۴۱۱ تومان) قیمت تعلق داشت. این محصول هفته گذشته (۲۳ دی) کیلویی ۱۰ هزار و ۶۵ تومان فروخته شد و امروز ۱۰ هزار و ۴۷۶ تومان تعیین قیمت شد.

گفتنی است، اغلب محصولات شیمیایی نیز با کاهش قیمت رو به رو هستند، البته تعدادی از این محصولات هم با افزایش نرخ مواجه اند. در این میان، بیشترین کاهش قیمت در محصولات شیمیایی به «کریستال ملامین» در حدود ۹.۳۵ درصد معادل ۱۰۰۶ تومان افت اختصاص داشت. این محصول امروز کیلویی ۹ هزار و ۷۵۴ تومان تعیین نرخ شد در حالیکه هفته گذشته (۲۳ دی) کیلویی ۱۰ هزار و ۷۶۰ تومان قیمت داشت.

«اسید استیک» نیز از محصولاتی بود که مانند هفته های گذشته با افت مشهودی در قیمت مواجه بود. این محصول امروز ۶.۵۹ درصد کاهش قیمت معادل ۲ هزار و ۳۰۳۰ تومان داشت و امروز کیلویی ۳ هزار و ۲۶۳ تومان نرخ خورد.

بیشترین افزایش قیمت نیز در میان محصولات شیمیایی به «بنزن» اختصاص داشت. این محصول هفته گذشته کیلویی شش هزار و ۹۴۲ تومان قیمت داشت که امروز با ۲.۵۹ درصد افزایش قیمت (معادل ۱۸۰ تومان) کیلویی هفت هزار و ۱۲۲ تومان تعیین قیمت شد. همچنین در این گروه، «متانول» هم با افزایش ۲.۲۴ درصدی قیمت، کیلویی یک هزار و ۷۸۶ تومان قیمت خورد در حالیکه هفته گذشته کیلویی یک هزار و ۷۴۶ تومان مورد معامله قرار می گرفت.

شایان ذکر است، در بین محصولات شیمیایی «اپوکسی رزین مایع E06SPL» بدون تغییر نسبت به قیمت پایه هفته گذشته، کیلویی ۳۰ هزار تومان تعیین شد.

 

منبع
اقتصادآنلاین - لیلی شهیر؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا