امور زیربناییتعاون و اشتغال

جنگل کاری ۲۵ هزار هکتار تا پایان امسال

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، در واکنش به برخی اظهار نظرها مبنی بر کاهش حجم جنگل ها در کشور، از جنگل کاری ۲۵ هزار هکتار جنگل تا پایان سال خبرداد.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، خلیل آقایی در نشست مشترک با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران با اشاره به وسعت ۸۳ درصدی منابع طبیعی از اراضی کشور گفت:  منابع طبیعی به عنوان انفال دولتی محسوب می شوند و بر اساس قانون اساسی حفظ و صیانت از آن بر عهده حکومت است؛ سازمان جنگل ها نیز مسئول نگهداری و احیای این منابع است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با انتقاد از نگاه واگذاری زمین از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: متاسفانه در کشور بسیاری بر این باورند که سازمان جنگل ها تامین کننده زمین و اراضی است در حالی که واگذاری زمین به هیچ وجه وظیفه این سازمان نیست.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور افزود:  واگذاری اراضی طبیعی به چند روش صورت می گیرد، به این نحو که در حوزه توسعه شهرها و ساخت واحدهای مسکونی در مواردی که وزارت راه و شهرسازی تشخیص دهد این اراضی در قالب طرح توسعه جامعه شهری به این وزارتخانه واگذار می شود و مالکیت این زمین ها در اختیار این وزارتخانه قرار می گیرد.

آقایی ادامه داد: همچنین واگذاری منابع طبیعی در قالب توسعه کشاورزی و همچنین توسعه صنعتی صورت می گیرد اما در واگذاری منابع طبیعی با کاربری کشاورزی و صنعتی به هیچ وجه مالکیت زمین تفویض نمی شود بلکه این اراضی صرفا برای دوره مورد بهره برداری واگذار می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: در برنامه ششم توسعه به صراحت آمده است منابع طبیعی به عنوان منابع عمومی کشور و اراضی که باید برای نسل های آینده نیز به یادگار بماند به هیچ وجه قابل عرضه و واگذاری به نرخ روز نیست بلکه باید از این منابع حفاظت و صیانت کرد.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به وجود حدود ۱۵ میلیون هکتار جنگل در کشور افزود: جنگل ها ریه های تنفسی کشور هستند و ما به جنگل به عنوان منبع اکسیژن و حیات جامعه نگاه می کنیم. بنابراین ما باید این نگرش را داشته باشیم که مرتع ما ریشه اقتصادی دارد و در کنار آن باید ساکنان این مناطق و نیاز موجودات را با بهره برداری درست مراتع تامین کنیم؛ بنابراین در این راستا برای بهره برداری اقتصادی مشروط بر حفظ انفال نیاز به کمک دستگاه ها داریم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حاضر ۹۱۶ هزار بهره بردار از منابع طبیعی در کشور وجود دارد، گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای صیانت از مراتع از صندوق توسعه مرتع داری حمایت می کند.

آقایی در بخش دیگری از اظهاراتش در واکنش به برخی اظهار نظرها مبنی بر کاهش حجم جنگل ها در کشور گفت: ما با قاطعیت اعلام می کنیم جنگل های ما نه تنها کم نشده بلکه وسعت آن بیشتر شده است. در این زمینه ۲۰۰ میلیون دلار اعتبار از منابع صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده که برای ۲۵ هزار هکتار جنگل کاری جدید هزینه می شود.

وی در ادامه افزود: سالانه ۱۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح ممنوعیت بهره برداری از چوب جنگل ها هزینه می کنیم اما با این وجود محکوم به قاچاق چوب می شویم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا