انرژی

چرا پلاسکویی‌ها بیمه نبودند؟!

در حالی که دو سال از وقوع آتش‌سوزی در حادثه پلاسکو می‌گذرد، تنها بخشی از تعهدات بیمه‌ای توسط سه شرکت انجام شده است، البته بسیاری از واحدهای تجاری این ساختمان که تنها مالک سرقفلی مغازه‌هایشان بودند، طبق قانون نمی‌توانستند واحدشان را بیمه کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این روزها بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای درگیر حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو هستند، چراکه این ساختمان واحدهای زیادی داشت و هریک به نحوی با شرکت‌های بیمه در ارتباط بودند. اما این شرکت‌های بیمه، اکثرا در ارتباط با مواردی مانند بیمه اموال بیمه‌نامه داشتند. علت هم این بود که صاحبان واحدهای ساختمان پلاسکو درواقع تنها مالک سرقفلی مغازه‌هایشان بودند و طبق قانون نمی‌توانستند واحدشان را بیمه کنند.

به گفته رییس کل وقت بیمه مرکزی، از مجموع ۶۰۰ واحد صنفی مستقر در ساختمان پلاسکو، فقط ۱۶۰ واحد یعنی حدود ۲۵ درصد بیمه (بیمه اموال) بودند و براساس برآوردهای تقریبی می‌توان گفت که کل تعهدات صنعت بیمه درباره آتش‌سوزی این ساختمان، حدود ۴۰ میلیارد تومان است. بدیهی است که این مبلغ، گوشه بسیار کوچکی از کل خسارت وارده به افراد را پوشش می‌دهد و با این اوصاف می‌توان گفت که بسیاری از کسبه آن ساختمان، پس از این حادثه، کل سرمایه خود را از دست داده‌اند. در این میان، شرکت‌های بیمه آسیا، البرز و نوین از ایفای تعهدات کامل خود خبر داده‌اند.

همچنین بخوانید

وام مسکن در دوراهی افزایش و ثبات

یکی دیگر از اخبار امروز اداره‌ی اقتصادی، به بررسی نظرات موافقان و مخالفان افزایش وام مسکن پرداخت. به‌دنبال نوسانات نرخ ارز که به رشد ۹۲ درصدی قیمت مسکن منجر شد، بعضی نمایندگان مجلس می‌گویند که «در شرایط فعلی باید سقف تسهیلات خرید مسکن از ۱۶۰ میلیون تومان که هم‌اکنون به زوجین خانه اولی تعلق می‌گیرد، افزایش پیدا کند.» اما در مقابل، بعضی کارشناسان، مسوولان بانکی و دولتی از جمله وزیر راه و شهرسازی معتقدند که «بالا بردن سقف تسهیلات شاید در کوتاه مدت به عنوان داروی موقت عمل کند اما در بلندمدت منجر به تورم در حوزه مسکن می‌شود.» بعضی دیگر نیز می‌گویند «اگر قرار است تسهیلات بالا رود باید به حوزه‌ی ساخت برسد.»

چرا قیمت خودرو افزایش یافت؟

رضا رحمانی – وزیر صنعت، معدن و تجارت – امروز در حاشیه حضور در اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: اگر با افزایش قیمت خودرو موافقت شده، با این هدف بوده است که امکان حفظ خط تولید برای خودروسازان فراهم شود و اگر این موضوع ازسوی ما پیگیری شده، در کنار آن وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌طور قطعی به‌دنبال اجرای تعهدات خودروسازان نیز بوده است.

افزایش ۱۰ درصدی حجم بسته‌های اینترنتی

کاربران اینترنت موبایل اخیرا از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی شکایت داشته و معتقدند اپراتورهای همراه در اقداماتی غیرقانونی و بدون رعایت حق مصرف‌کننده، قیمت بسته‌های اینترنتی را افزایش می‌دهند. این موضوع چندین بار به مسوولان منتقل شده و محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – هم قول پیگیری و اصلاح تعرفه‌ها را داده است.

آذری‌جهرمی که وعده‌ی پیگیری و اصلاح تعرفه‌گذاری را داده بود، امروز در صفحه توئیتر خود نوشت: مردم از افزایش قیمت بسته‌های اینترنتی شکایت دارند. با آغاز مدیریت هزینه‌ها در اپراتورها، از هفته گذشته اصلاح قیمت‌ها آغاز شد. فعلا با همان قیمت‌ها، ۱۰ درصد حجم بیش‌تر اضافه شده است. کاهش هزینه‌ها در اپراتورها با جدیت پیگیری می‌شود.

جزئیات ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان

آن‌طور که سخنگوی سازمان برنامه و بودجه می‌گوید، سالانه حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان در حوزه نفت و انرژی پرداخت می‌شود و در این شرایط دولت و مجلس به دنبال تدوین بسته اصلاحات ساختاری حامل‌های انرژی هستند که اصلاح قیمت نیز بخشی از آن است.

در همین رابطه، مژگان خانلو – سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه – درباره وضعیت یارانه‌های پنهان و راهکار دولت برای اصلاح آن توضیح داد: بررسی‌های سازمان برنامه و بودجه نشان داد که در سال حدود ۹۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه در بخش بودجه‌ای، فرابودجه‌ای و یارانه پنهان وجود دارد؛ از این رقم  حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان به حوزه انرژی و نفت و مشتقات آن اختصاص دارد که ۲۱۵ هزارمیلیارد تومان آن متعلق به بنزین است.

مشترکان پرمصرف آب‌وبرق به‌زودی جریمه می‌شوند

به گفته معاون وزیر نیرو، در حال حاضر، مصوبه افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب و برق در هیات دولت قرار دارد و هم‌چنان در مسیر طی کردن مراحل خود است، اما اصلاح تعرفه در آینده بسیار نزدیک، صورت خواهد گرفت. محسن بختیار با تاکید بر این‌که براساس برنامه زمان‌بندی، قرار بود این مساله در اول دی‌ماه ۹۷، مشخص شود، اظهار کرد: در حال پیگیری‌های لازم برای اجرای سریع این طرح هستیم و انتظار داریم که همکاری بیش‌تری در این بخش صورت بگیرد.

آخرین وضعیت دریافت پول گاز صادراتی ایران از مشتریان

یکی از چالش‌های زمان تحریم، نقل و انتقال پول نفت و گاز صادراتی است؛ فرآیندی که به‌دلیل تحریم بانک‌های ایران در برخی مواقع ناممکن می‌شود یا شاید مشتریان نتوانند با ارز قید شده در قرارداد، پول نفت یا گاز ایران را پرداخت کنند. حسن منتظر تربتی – معاون وزیر نفت -، ترکیه، عراق، آذربایجان و ارمنستان را کشورهایی دانست که درحال حاضر از ایران گاز وارد می‌کنند و گفت: دریافت پول گاز از این کشورها در این برهه که ایران در شرایط تحریم به سر می‌برد، توسط شرکت ملی گاز، بانک مرکزی و وزارت نفت دنبال می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم مشکلی در این راستا وجود نداشته باشد.

وی، به این سوال که مشتریان گاز ایران، همه‌ی پول گاز وارداتی را پرداخت کرده‌اند یا خیر، پاسخ داد: پرداخت‌های قبلی را گرفته‌ایم و برای پرداخت‌های جدید هم منتظر تصمیم‌های بانک مرکزی خواهیم بود.

تکمیل چهار فرودگاه تا پایان دولت دوازدهم

تعمیر و تجهیز فرودگاه بین‌المللی شیراز، توسعه فرودگاه رامسر و مشارکت در احداث فرودگاه ولیعصر، از جمله چهار پروژه‌ای هستند که براساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران قرار دارند و باید طی سال‌های آتی و تا قبل از پایان دولت دوازدهم به اتمام برسند.

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا