بانکراه و ساختمان

چرا سپرده‌گذاران پس‌انداز مسکن یکم منصرف می‌شوند؟

براساس آخرین آمارها، ۳۷۰ هزار فقره از سپرده‌های صندوق یکم حساب سپرده زنده محسوب می‌شود که در کنار آمار ۵۲ هزار فقره حساب بسته شده در شهریور ماه ، حکایت از سرعت گرفتن حرکت این صندوق به سمت توقف فعالیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، قبلا پیش بینی شد با افزایش شدید بهای مسکن و ثابت ماندن سقف وام مسکن صندوق پس‌انداز مسکن یکم، در صورت ثابت ماندن شرایط موجود، سپرده‌گذاران این صندوق سپرده‌های خود را برداشت کرده و همین مساله به تدریج امکان ادامه فعالیت صندوق را از بین خواهد برد.

همچنین به آمار ارائه شده از سوی مدیرعامل بانک مسکن هم در آن گزارش استناد شد که براساس آن تعداد کل حساب‌هایی که تا تاریخ ۶ شهریور افتتاح شده ۴۹۶ هزار فقره بوده که ۵۲ هزار فقره از دریافت تسهیلات منصرف شده و حساب را بسته‌اند و همچنین ۸۵ هزار فقره منجر به اخذ تسهیلات شده و ۳۵۸ هزار حساب مفتوح است که به ازای هر حساب بیش از ۲۱ میلیون تومان موجودی دارد.

براساس آمار اخیر مدیرعامل بانک مسکن « ۵۵۴ هزار فقره سپرده صندوق یکم در این بانک افتتاح شده که ۳۷۰ هزار فقره آن حساب سپرده زنده محسوب می‌شود. در مجموع نیز ۶۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، مانده سپرده‌های مردم در این صندوق برآورد می‌شود.»

بنابراین ۱۸۴ هزار حساب باز شده توسط افراد در این صندوق بسته و یا راکد شده است. این رقم نسبت به رقم ۵۲ هزار فقره شهریور ماه گذشته رشد شدیدی را نشان می‌دهد. در شهریور ماه ۱۰.۴ درصد از صاحبان حساب‌ها از دریافت تسهیلات منصرف شده‌اند اما در آخرین دوره مورد بررسی که به نظر می‌رسد دی ماه امسال است، ۳۳.۱ درصد از صاحبان حساب‌ها از دریافت تسهیلات منصرف شده‌اند.

همانطور که پیش ازاین اشاره شده است بقای صندوق‌هایی مانند صندوق پس‌انداز مسکن یکم به هدفی است که برای آن تشکیل شده است و در صورت عدم امکان تحقق آن هدف، صندوق به مرحله توقف ادامه فعالیت می‌رسد.

در شرایط کنونی با افزایش بهای مسکن، امکان خرید خانه برای خانه اولی‌ها کاهش یافته و به نظر می‌رسد اغلب متقاضیان توان خرید مسکن با این قیمت‌ها و این سقف وام را ندارند.

در این میان، اگر تغییری در این شرایط رخ ندهد، بانک مسکن شاهد سیر نزولی منابع صندوق پس‌انداز مسکن خواهد بود و این فرایند خروج سپرده‌ها از صندوق تا سطح گیرندگان تسهیلات مسکن از این صندوق ادامه خواهد یافت. یعنی همه سپرده‌گذارانی که تاکنون تسهیلات از این صندوق دریافت نکرده‌اند، پول خود را از صندوق برداشت می‌کنند. اما با توجه به موعد دریافت تسهیلات و امید سپرده‌گذاران به افزایش سقف وام این روند را تدریجی کرده است.

با توجه به اینکه صندوق پس‌انداز مسکن یکم یک صندوق خوداتکا بود و تجهیز منابع در قالب سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومانی و انتظار یک ساله و یا سپرده‌گذاری ۲۰ میلیون تومانی و انتظار دو ساله انجام می‌شد، بنابراین حداقل به ازای ۲ سپرده‌گذار، یک سپرده‌گذار تسهیلات دریافت کرده است. در این صورت اگر سپرده‌گذارانی که تسهیلات نگرفته‌اند، سپرده‌های خود را از این صندوق برداشت کنند، صندوق علاوه بر توقف اعطای تسهیلات مسکن، با بحران بازپرداخت سپرده‌ها مواجه می‌شود.

با بروز چنین پدیده‌ای بانک مسکن برای پاسخگویی به تقاضای سپرده‌گذاران صندوق پس‌انداز مسکن، مجبور به اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی خواهد شد و یا اینکه بخشی از وصولی‌های خط اعتباری مسکن مهر را برای بازپرداخت این سپرده‌ها اختصاص دهد.

با بروز این پدیده، صندوق کارکرد خود را از دست داده و فقط به صندوقی برای وصول اقساط تسهیلات اعطایی در ماه‌های گذشته تبدیل خواهد شد. پس از وصول این اقساط، بانک می‌تواند پولی که بابت بازپرداخت سپرده‌ها از وصولی‌های خط اعتباری مسن مهر برداشت کرده بود را دوباره بازگرداند و به این صورت کار صندوق به اتمام خواهد رسید و خود به خود فرایند تصفیه انجام خواهد شد.

 

 

منبع
فارس

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا