بین المللویدئو

پرتاب ماهواره جاسوسی محرمانه آمریکا با قدرتمندترین راکت ULA [تماشا کنید]

IV هوی » ماهواره جاسوسیNROL-71 را از پایگاه نیرو هوایی وندنبرگ کالیفرنیا روانه فضا کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کاربرد ماهواره مذکور رسما مشخص نشده اما با توجه به استفاده از راکتی قدرتمند می توان تصور کرد که در مدار بالایی زمین قرار خواهد گرفت. علاوه بر این NROL-71 به سازمان اطلاعاتی «دایره شناسایی ملی» (NRO) تعلق دارد که زیر مجموعه وزارت دفاع آمریکا بوده و در کنار سازمان سیا از ارکان جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به شمار می رود.

این سازمان در سال ۱۹۶۱ تاسیس شد اما برای بیش از سه دهه موجودیت آن مخفی باقی ماند تا اینکه در سال ۱۹۹۲ و با گسترش شایعات وزارت دفاع آمریکا رسما از وجود آن پرده برداشت. اطلاعات این ماهواره جاسوسی به حدی طبقه بندی شده است که ULA پخش اینترنتی را حدود شش دقیقه پس از پرتاب قطع کرد تا از اطلاعات آن حفاظت شود.

همچنین بخوانید

NROL-71 قرار بود حدود ۴۵ روز قبل به فضا پرتاب شود اما ULA به خاطر مشکلات تکنیکی آن را به تعویق انداخت. این پروژه سپس به دو هفته قبل موکول شد اما به خاطر نشت هیدروژن دوباره با تاخیر مواجه شد.

راکت دلتا IV هوی با ۷۲ متر طول قوی ترین موشک ULA است که در هنگام پرتاب وزن آن به ۷۳۳ تن می رسد. این راکت قادر به حمل بارهای با وزن بیش از ۲۸ تن به مدار پایینی زمین است و از سال ۲۰۰۴ تا کنون ۱۱ ماموریت را با موفقیت انجام داده است. پرتاب تاریخی کاوشگر خورشیدی پارکر نیز با استفاده از همین راکت صورت گرفت.

ULA به عنوان یک سرمایه‌گذاری مشترک بین لاکهید مارتین و بوئینگ شکل گرفت اما در سال اخیر توسط اسپیس اکس به چالش کشیده شده است. کمپانی تحت نظر ایلان ماسک به لطف راکت های چند بار مصرف و روش های توسعه مدرن تر موفق شده ماهواره های نیروی هوایی ایالات متحده را با هزینه ای به مراتب کمتر از ULA روانه فضا کند.

منبع
دیحیاتو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا