ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آینده‌ای که با سیم صاعقه در ایران رقم خورد

سرپرست مخابرات منطقه یزد با اشاره به این که ظهور و ورود تلگراف در ایران مربوط به سال ۱۲۳۶ هجری شمسی است، اظهار کرد: اولین خطوط تلگراف در زمان ناصرالدین شاه در ایران کشیده شده است.

محمدرضا زارع ده‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران با بیان این که تلگراف در پی انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به آن در روزنامه وقایع اتفاقیه در ایران شناخته شد، افزود: در تمامی این گزارش‌ها برای سیم و دستگاه تلگراف از تعابیری چون چرخ الما، چرخ آتشی، سیم آهن، راه سیم آهن، چرخ صاعقه و سیم صاعقه استفاده شده است.

سرپرست مخابرات منطقه یزد با اشاره به این که نخستین دکل بی سیم در اراضی قصر تهران در سال ۱۳۰۳ نصب شد، گفت: پس از گذشت چندین سال و تاسیس وزارت پست، تلگراف، تلفن و رادیوی ایران در نهایت شرکت مخابرات ایران در سال ۱۳۵۰ تاسیس شد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه قبل از انقلاب وضعیت خطوط ارتباطی خوب نبود، تصریح کرد: اکنون که بیش از چهل سال از تاسیس شرکت مخابرات در کشور می گذرد در زمینه شاخص ارتباطی تلفن ثابت بیش از ۵۳۹ هزار و ۳۷۹ شماره مشغول به کار است .

زارع ده آبادی با بیان این که در حال حاضر به ازای هر صد نفر جمعیت استان، ۴۶ شماره مشغول به کار است، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب به ازای هر صد نفر سه نفر تلفن ثابت داشتند .

وی تعداد تلفن های همراه مشغول به کار استان را بیش از یک میلیون و ۳۸۰ هزار شماره عنوان کرد و افزود: بیش از ۳۳۷ هزار شماره از مجموع شماره های تلفن همراه را سیم کارت های دائمی و بیش از یک میلیون و ۴۴ هزار از این شماره ها را سیم کارت های اعتباری تشکیل می دهد .

زارع ده ابادی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۲۲۵۴ کیلومتر از جاده های استان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند که در مجموع می توان گفت بیش از ۸۸ درصد جاده های استان یزد در پوشش کامل تلفن همراه قرار دارند.

وی با بیان این که در اوایل انقلاب تنها ۱۳ روستا دارای ارتباط بودند، اظهار کرد: اکنون جایگاه ارتباطات روستایی یزد در کشور چشمگیر است به نحوی که به ازای هر ۱۰۰ نفر جمعیت در روستاها بیش از ۴۰ شماره تلفن ثابت فعالیت دارد. در حال حاضر بیش از ۹۲۰ آبادی و روستای استان تحت پوشش تلفن همراه قرار دارند .

این مسئول به ظرفیت بخش دیتای استان اشاره کرد و گفت: در این بخش نیز ظرفیت استان ۱۶۳هزار پورت است که بخشی از آن در حال خدمت رسانی است.
انتهای پیام

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا