بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

وی‌چت قصد دارد کاربرانش را براساس رفتارهای پرداختی ارزیابی کند

اپلیکیشن چینی وی‌چت اخیرا سیستم اعتبار اجتماعی خودش را راه‌اندازی کرد و قصد دارد تا براساس عملکرد مالی کاربرانش به آنها امتیاز دهد. وی‌چت بیش از یک میلیارد کاربر فعال ماهانه در چین دارد به افراد امکان چت، پرداخت قبض، بازی، خرید و دسترسی به سرویس‌های دولتی، آنهم بدون نیاز به خروج از اپلیکیشن را می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این سیستم اعتباردهی وی‌چت درواقع قصدش این است که به افراد با عمکلرد خوب مالی پاداش و امتیاز دهد تا اینکه بخواهد آنها را به خاطر عملکرد بدشان مجازات کند.

این سیستم جدید وی‌چت، وی‌چت پی اسکور (Wechat Pay Score) نام دارد و تقریبا مشابه سیستم اعتبار سیسیم شرکت رقیبش یعنی علی‌پی است وی‌چت پی اسکور براساس داده‌های وی‌چت پی کاربر درمورد مصرف شخصی، انطباق و دیگر عادات رفتاری، به آنها امتیاز می‌دهد.

همچنین بخوانید

سیسیم کردیت هم داده‌های مصرفی و عادات رفتاری کاربر را دنبال می‌کند و امتیازی به کاربر می‌دهد که بر اساس آن می‌تواند از یک سری جوایز برخودار شود. این جوایز می‌تواند شامل درخواست ویزا آنهم بدون ارائه اظهارات بانکی باشد.

البته یک تفاوت اصلی در سیستم جدید وی‌چت وجود دارد. به گفته این پلتفرم رسانه‌های اجتماعی، این سیستم مبتنی بر روابط اجتماعی کاربران در وی‌چت است و امتیاز دوستان فرد می‌تواند بر امتیاز خود ان فرد هم تاثیر بگذارد.

وی‌چت اپلیکیشن معروف و محبوب چینی است که می‌توان با آن همه کاری انجام داد؛ از درخواست تاکسی و سافرش غذا گرفته تا رزرو هتل و پرداخت تمامی اینها را می‌توان از طریق وی‌چت پی انجام داد. همه این امکانات باعث می‌شود تا وی‌چت داده‌های بسیاری در اختیار داشته باشد و جای هیچ تعجبی نیست که بخواهد با این اطلاعات کارهای بیشتری انجام دهد.

این سیستم در سال ۲۰۲۰ راه‌اندازی خواهد شد. البته این اولین باری نیست که شرکت تنسنت قصد دارد سیستم امتیاز اعتبار را راه‌اندازی کند. تنسنت و علی‌بابا دو شرکتی هستند که در سال ۲۰۱۵ و توسط دولت برای توسعه برنامه امتیازدهی انتخاب شدند.

هرچند بانک مرکزی چین از اجرای این پروژه در فوریه سال ۲۰۱۸ جلوگیری کرد بدین جهت که نگران بود شرکت‌ها از این فرصت برای تحمیل محصولات مالی‌شان سواستفاده کنند. به همین دلیل پروژه اعتبار تنسنت در همان فوریه تعطیل شد.

هرچند که فرایند امتیازدهی بر اساس رفتار کاربران فرایند پرطرفداری میان پلتفرم‌های فناوری چینی شد. پلتفرم به اشتراک‌گذاری دانش چینی به نام ژیهو، در اکتبر سال ۲۰۱۸ سیستم اعتباردهی به کاربر داخلی خود را راه‌اندازی کرد. شرکت به اشتراک‌گذاری موبایک هم سیستم رتبه‌بندی مخصوص خودش را دارد و به شرکت این امکان را می‌دهد تا کاربرانی که قوانین راهنمایی رانندگی را نقض می‌کنند یا به دوچرخه‌ها آسیب می‌رسانند، جریمه کند.

 

 

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا