بورسفرابورس

بازدهی ۸۲ درصدی آیفکس از ابتدای سال جاری

افزایش بیش از ۱۰۰ درصدی حجم و ارزش معاملات فرابورس در دی‌ماه ۹۷

شاخص کل فرابورس ایران که نخستین ماه از زمستان ۹۷ را در سطح ۱۷۸۰ واحدی آغاز کرده بود با پیمودن مسیری صعودی، در پایان دی‌ماه ۹۷ در ارتفاع ۱۹۹۲ واحدی قرار گرفت و بازده ماهانه ۱۱ درصدی و رشد ۸۲ درصدی از ابتدای سال جاری را به ثبت رساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از فرابورس ایران، آیفکس دی‌ماه را با ایستادن در آستانه کانال دو هزار واحدی به پایان رساند و با قرار گرفتن در سطح ۲۰۰۴ واحدی در روز بیست و نهم این ماه، بیشترین ارتفاع خود را در دی‌ماه در این روز رقم زد.

بررسی حجم و ارزش معاملات روزانه در فرابورس در ماهی که سپری شد بیانگر روند دارای فراز و نشیب ارزش معاملات و ثبات نسبی حجم معاملات است و به طور کلی در ۲۲ روز معاملاتی این ماه به طور میانگین در هر روز کاری ۸۳۶ میلیون ورقه به ارزش ۴ هزار و ۷۱ میلیارد ریال در بازارهای فرابورس معامله شد.

به‌علاوه، بیشترین ارزش معاملات روزانه در رقم ۱۰ هزار و ۴۹ میلیارد و ۵۹ میلیون ریال در تاریخ ۱۹ دی‌ماه و بیشترین حجم روزانه معامله اوراق بهادار و سهام به میزان ۳ میلیارد ورقه در تاریخ بیست و نهم ماه پیش رقم خورد.

همچنین حجم معاملات در تمامی بازارهای فرابورس در ماه گذشته به رقم ۱۸ هزار و ۳۹۴ میلیون ورقه رسید که ارزش این حجم از معاملات ۸۹ هزار و ۵۶۴ میلیارد ریال بود و افزایش به‌ترتیب ۱۲۰ و ۱۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته را نشان می‌داد.

آمار معاملات به تفکیک بازارهای فرابورس ایران

بررسی آمار معاملات در دو بازار سهام فرابورس در ماهی که گذشت نشان می‌دهد در مجموع یک هزار و ۵۴۳ میلیون سهم به ارزش ۵ هزار و ۴۵۵ میلیارد ریال در بازار اول و ۷ هزار و ۲۸۱ میلیون سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۶۵۱ میلیارد ریال در بازار دوم دست‌به‌دست شده است که نسبت به آذر ۹۶ نشان از رشد حداقل ۳۶ و حداکثر ۲۴۹ درصدی این ارقام دارد.

در ادامه معاملات سهام، بازار پایه در سه تابلوی خود در این مدت میزبان دادوستد ۹ هزار و ۱۱۷ میلیون سهم به ارزش ۱۹ هزار و ۴۳۵ میلیارد ریال بود که بیانگر افزایش ۱۱۱ درصدی در حجم و رشد ۳۰۹ درصدی در ارزش معاملات این بازار است.

از طرف دیگر، معاملات اوراق بهادار در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس (شامل اوراق بدهی، اوراق تسهیلات مسکن و ETF) هم با نقل‌وانتقال ۴۵۱ میلیون ورقه به ارزش ۴۱ هزار و ۹۹۶ میلیارد ریال پیگیری شد که حاکی از کاهش این ارقام نسبت به ماه گذشته و افزایش حداقل ۲۸ درصدی این ارقام در مقایسه با دی‌ماه ۹۶ است.

همچنین بررسی حجم و ارزش معاملات به تفکیک ابزارهای مالی بیانگر معامله ۴۰ میلیون ورقه در قالب معاملات اوراق بدهی به ارزش ۳۵ هزار و ۸۸ میلیارد ریال است که این بیشترین میزان ارزش معاملاتی در این بازار محسوب می‌شود. از سوی دیگر، اوراق مورد معامله در صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) حجم ۴۰۹ میلیون ورقه به ارزش ۵ هزار و ۹۷۹ میلیارد ریال را تجربه کردند که این بیشینه حجم معاملات در این دوره زمانی و در این بازار محسوب می‌شود.

در این میان، به جز ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در این بازه زمانی که با رقم ۹۲۹ میلیارد ریال که نسبت به دی‌ماه ۹۶، کاهش ۱۷ درصدی را تجربه کرد سایر متغیرها در این بازار نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بین ۹ تا ۵۸ درصدی را ثبت کردند.

در نهایت رصد ارزش معاملات خرد بازار سهام و اختیار سهام در این دوره بیانگر پیشرو بودن گروه‌های فلزات اساسی و محصولات شیمیایی با در اختیار گرفتن ۱۵ و ۱۲ درصد از ارزش کل این معاملات (۴۲ هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال) است.

اهم رویدادهای دی‌ماه

عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا۷۱۴» و پذیره‌نویسی مرحله دوم اجاره اوراق اعتماد مبین در نمادهای «مبین۰۱۴»، «مبین۰۱۵» و «مبین۰۱۶» در بازار ابزارهای نوین مالی به همراه دو قطعیت معامله و یک عرضه اولیه سهام از جمله مهم‌ترین رویدادهای فرابورس در دی‌ماه هستند.

بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران در دی‌ماه ۹۷ شاهد عرضه ۶.۰۳ میلیون ورقه به ارزش ۶ هزار و ۳۰ میلیارد ریال اوراق مربوط به نماد «اخزا۷۱۴» بود که این سری اوراق در تاریخ ۱۸ مردادماه ۱۴۰۰ سررسید می‌شود و قیمت آن ۸۶۰ هزار و ۷۰۰ ریال کشف شد. همچنین پذیره‌نویسی ۵ میلیون ورقه در نمادهای «مبین۰۱۴»، «مبین۰۱۵» و «مبین۰۱۶» به قیمت هر ورقه یک میلیون ریال در این بازار اتفاق افتاد.

از طرف دیگر، قطعیت معامله ۱۰۰ درصد اوراق مستقیم و بی‌واسطه حق بهره‌برداری از اختراع «جوراب مقاومتی آبی» در بازار دارایی فکری در تاریخ نهم دی‌ماه و به قیمت پایه کل ۹ میلیارد ریال و نیز قطعیت عرضه یکجا ۳۲ درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت پخش البرز در نماد «پخش۴» که در گروه مواد و محصولات دارویی قرار دارد در بازار دوم فرابورس در تاریخ ۲۵ دی‌ماه به ارزش ۸۷۰.۰۷۲ میلیارد ریال در این ماه انجام شد.

در پایان عرضه اولیه ۱۵ درصد (۱۰۳.۵ میلیون سهم) از سهام شرکت کشت و صنعت دشت خرم دره در نماد «زدشت» مربوط به گروه زراعت و خدمات وابسته در بازار دوم که به کشف قیمت یک هزار و ۹۵۰ ریالی آن انجامید در تاریخ ۲۳ دی‌ماه ۹۷ روی داد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا