اقتصاد کلان

راهکارهای اصلی رفع کسری بودجه ۹۸

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: کوچک سازی دولت، عدم بیش افزایی به اعتبارات هزینه ای و صرفه جویی در هزینه ها از راهکارهای مهم رفع کسری بودجه به شمار می روند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه ” چالش ” رادیو اقتصاد پیرامون موضوع کسری بودجه ۹۸ و در ارتباط تلفنی با جعفر قادری نماینده ادوار مجلس و کارشناس اقتصاد شهری، ابراهیم بهادرانی مشاور عالی رئیس اتاق بازرگانی تهران، دکتر محمدحسین معماریان کارشناس اقتصادی و ابوذر ندیمی مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه به روی آنتن رفت.

قادری در مصاحبه با رادیو اقتصاد اظهارکرد: در حال حاضر عدم توازن درآمدها و کسری بودجه باعث شده دولت منابع موهومی را برای خود تعریف کند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مالیات تورمی بیشترین لطمه را به اقشار کم درآمد جامعه و دارندگان درآمدهای ثابت می زند گفت: تضعیف پول ملی کشور و قدرت خرید مردم نتیجه سیاست های غلط دولت است که در طول سالهای گذشته اتفاق افتاده و ارتباطی هم با تحریم ها ندارد.

کارشناس اقتصاد شهری عنوان کرد: اگر دولت از ابتدا متناسب با درآمدهای خود، هزینه جاری و عمرانی را تعریف کرده بود و بی دلیل اقدام به انتشار اسناد خزانه و اوراق بدهی نمی کرد هم اکنون شاهد این وضعیت نبودیم.

قادری فضای فعلی کشور را برای کسب و کار نامطلوب دانست و متذکر شد: با شرایط موجود امکان جذب سرمایه گذار خارجی و حفاظت از سرمایه های داخلی را نداریم بنابراین باید فضای کسب و کار را بهبود ببخشیم و در کنار آن سرعت واگذاری امور را به بخش خصوصی نیز افزایش دهیم.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در حال حاضر به دلیل سیاست های غلط دولت عده ای صاحب سرمایه و درآمد می شوند و عده ای هم زمین می خورند.

همچنین در ادامه برنامه چالش از رادیو اقتصاد، بهادرانی مشاور رئیس اتاق تهران بیان داشت: با توجه به روش بودجه بندی و شرایط فعلی کشور امکان جدا کردن هزینه جاری از نفت وجود ندارد. در بودجه پیشنهاد شده، درآمدهای ما حدود ۱۱۲ میلیارد تومان از هزینه های جاری کمتر است. از این مبلغ، ۲۶ هزار میلیارد تومان از طریق استقراض و ۸۶ هزار میلیارد آن از طریق فروش دارایی تأمین می شود.

وی با اشاره به راهکارهای کاهش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی گفت: حمایت از بخش خصوصی، افزایش سرمایه گذاری و مالیات ها به درآمدزایی دولت کمک می کند و در نهایت نقش نفت و استقراض را در بودجه کمرنگ خواهد کرد.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی تهران با ابراز تأسف از اینکه سیاست گذاری های ما در جهت ایجاد ثبات اقتصادی نیست ادامه داد: در شرایط نبود ثبات اقتصادی مردم هم سرمایه گذاری بلند مدت نمی کنند و با افزایش درآمد سفته بازی رغبت به سرمایه گذاری کاهش خواهد یافت.

در ادامه برنامه چالش، دکتر معماریان اظهارکرد: کسری بودجه به تنهایی امر منفی نیست و خیلی از کشورها درگیر آن هستند اما مهم ترین معضل کسری بودجه، نبود شفافیت در برنامه ریزی است.

بیش برآوردی منابع در لایحه و منعکس نکردن کسری بودجه ناشی از استقراض باعث می شود برنامه های مالی ناقص بمانند و نتیجه ای حاص نشود.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر ضرورت انتقال درصدی از تأمین درآمد بودجه به بخش خصوصی گفت: دولت به دلیل محدودیت منابع باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده کند و پروژه های عمرانی را واگذار نماید البته این واگذاری باید با جذابیت کافی همراه باشد تا بازدهی اقتصادی حاصل شود.

معماریان صادرات را محل مناسبی برای افزایش درآمد ارزی دانست و افزود: صادرات باعث افزایش قدرت خرید مردم و منابع ارزی می شود اما یکی از اصلی ترین مشکلات صادرکنندگان واقعی نبودن نرخ ارز در ایران به دلیل سیاست گذاری های غلط است که موجب تضعیف تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور شده است.

در خاتمه، مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به راهکارهای اصلی رفع کسری بودجه عنوان کرد: کوچک سازی دولت، عدم بیش افزایی به اعتبارات هزینه ای و صرفه جویی در هزینه ها از راهکارهای مهم رفع کسری بودجه به شمار می روند.

ندیمی گفت: افزایش قیمت ارز اثر چندجانبه بر روی قیمت کالاها و خدمات می گذارد اما آورد آن رقم قابل توجهی در درآمدهای بودجه ای نیست.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا