ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

آخرین اخبار از تشدید برخورد با ارسال‌کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تشدید برخورد با ارسال کنندگان پیامک‌های تبلیغاتی پس از دستور رییس جمهوری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدجواد آذری جهرمی پس از انتقاد رییس جمهوری درباره پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم و عدم رعایت حقوق شهروندان در این حوزه، در توییتی به دفاتر خدماتی ارتباطی در ارائه سیم‌کارت اخطار جدی لغو مجوز داد.

آذری جهرمی نوشت: اخطار جدی به دفاتر خدمات ارتباطی که با شیوه‌های غیرقانونی سیم‌کارت تلفن همراه در اختیار ارسال‌کنندگان پیامک‌های مزاحم قرار می‌دهند؛ جریمه «لغو مجوز» بدون اغماض و پذیرش توجیه در قبال این تخلف، به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ و از امروز اجرایی خواهد شد.

اتلاف وقت مردم شرعاً حرام است

اما حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز گذشته در دیدار وزیر، معاونین و مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخشی از سخنانش خاطر نشان کرده بود: وقتی گردش آزاد اطلاعات رواج یابد و نظارت بر آن تقویت شود، دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر کسی یا گروهی به طور ناشناس و بدون شناسنامه بتواند از این عرصه برای بی‌اخلاقی‌های خود سوء استفاده کند و یا از سوی دیگر شاهد آن نخواهیم بود که عده‌ای به طور فله‌ای  با یک سیم‌کارت پیامک‌های تبلیغاتی انبوه بفرستند و وقت و عمر مردم را تلف کنند؛ اینگونه اتلاف وقت و عمر مردم و آزار و اذیت‌های بی‌حساب شرعاً حرام است و راه مقابله با آن ایجاد فضای آزاد و البته قانونمند نشر اطلاعات و نظارت قانونی و دقیق بر آن است.

امروز هم حسین فلاح جوشقانی با اشاره به موضوع پیامک‌های تبلیغاتی گفت: این موضوع بحث تازه‌ای نیست و با توجه به این‌که افراد و شرکت‌های کوچک راهکارهای مناسب و ارزان قیمتی برای تبلیغات در اختیار ندارند، به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی روی می‌آورند که باعث مزاحمت برای مردم شده است.

وی افزود: پیش از این افراد و شرکت‌ها با ایجاد سامانه‌هایی اقدام به ارسال پیامک‌های تبلیغاتی به مردم می‌کردند که ما با ایجاد سامانه ستاره ۸۰۰ مربع با درخواست مردم اقدام به مسدود کردن آن سامانه‌ها کردیم.

فلاح جوشقانی ادامه داد: اما این کار باعث شد افراد به سمت استفاده از سیم کارت‌های شخصی بروند و با ارسال پیامک‌های با حجم زیاد مزاحمت‌های بسیاری را برای مردم ایجاد کردند که همین موضوع با واکنش  رییس جمهوری و دستور وی برای برخورد با این پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم همراه شد.

۷۰ هزار سیم کارت تبلیغاتی مزاحم قطع شد

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی وزارت ارتباطات افزود: به طور مشخص از یکسال گذشته تاکنون اقدامات زیادی را در کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به کار بستیم، هم‌چنین با ایجاد سامانه‌هایی اقدام به شناسایی سرشماره‌های پیامک‌های مزاحم کردیم که درنهایت توانستیم بالای ۷۰ هزار سیم کارت تبلیغاتی مزاحم را قطع کنیم.

فلاح جوشقانی با اعلام این‌که از یک هفته پیش برخورد با این پیامک‌ها تشدید شده است، تصریح کرد: آستانه‌هایی را که برای شناسایی سیم‌کارت‌ها ایجاد کرده بودیم، افزایش دادیم تا سیم کارت‌های مزاحم بیش‌تری را شناسایی کنیم و در همین مدت شناسایی سیم کارت‌های مزاحم به دو برابر افزایش یافته است.

وی افزود: ما برای مقابله با این موضوع به تامین سیم کارت‌ها هم ورود کردیم که یکی از حلقه‌های تامین سیم کارت‌ها، اپراتورها و دیگری دفاتر ارتباطی آن‌ها هستند که سیم کارت‌ها را می‌فروشند.

بر اساس اطلاعات سایت وزارت ارتباطات، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با بیان این‌که در بررسی‌های انجام شده مشخص شد که در این مسیرها هم تخلف صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: از این رو روز گذشته در ابلاغیه و بخشنامه‌ای به اپراتورها اعلام کردیم که اگر مشخص شود خود اپراتورها یا دفاتر فروش آن‌ها زمینه‌ساز ارسال پیامک‌های تبلیغاتی باشند، از همه خدمات محروم و با آن‌ها برخورد می‌شود.

وی هم‌چنین راهکار دیگر مقابله با پیامک‌های تبلیغاتی را کمک مردم به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دانست و گفت: اگر مردم پیامک تبلیغاتی را دریافت کردند، شماره آن پیامک را به ۱۹۵ ارسال کنند که در اسرع وقت نسبت به قطع آن شماره اقدام کنیم.

فلاح جوشقانی افزود: برای حل این مشکل نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها و اصلاح قانون هستیم البته به جز برخوردهای سلبی باید روش‌های تشویقی نیز در نظر گرفته شود و بهترین مسیر این است که کسب و کارهای کوچک برای کارهای تبلیغاتی خود با شرکت‌های تبلیغاتی دیجیتالی همکاری کنند و محصول خود را تبلیغ و هم باعث مزاحمت مردم نشوند.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا