بورسبورس اوراق

رشد دست جمعی نمادها در بازار سهام/ چگونه افت شاخص بورس ادامه‌دار نشد؟

بازار سهام، امروز پس از یک افت سنگین در روز گذشته توانست با رشد مواجه شود. معاملات امروز بورس تهران در حالی به پایان رسید که رشد ۸۸۳ واحدی شاخص توانست نماگر اصلی بازار را به سطح ۱۶۲ هزار و ۸۰۵ واحد برساند. این رشد که توانست ۰.۵۵ درصد بر ارتفاع شاخص بیافزاید، بیش از هر چیز مدیون نمادهایی همچون «رمپنا»، «وتجارت» و «فخوز» بود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  معاملات امروز بازار سهام کشور در حالی آغاز شد که ریزش سنگین نماگر اصلی بازار سرمایه در روز گذشته بسیاری از فعالان بازار را در بهت و حیرت فرو برد. شاخص دیروز در حالی معاملات خود را به پایان برده بود که گزارش‌های ۹ ماهه ضعیف در گروه خودرویی و عدم تسعیر ارز نمادهای شاخص ساز بانکی در این گزارش‌ها عاملی منفی در جهت عقبگرد شاخص کل بورس بود. این امر در کنایر سایر عوامل سسب شد تا دماسنج اصلی بازار سهام دیروز را با افتی سه هزار و ۶۵۲ واحدی به پایان ببرد. با این حال روند معاملات در روز جاری و پس از این ریزش سنگین امروز رنگ و بویی دیگر به خود گرفت.

امروز اغلب نمادهای بازار پس از ریزش‌های سنگینی که در روز گذشته پشت سر گذاشتند توانستند معاملات خود را در محدوده مثبت و بعضا حتی با صف خرید پی بگیرند. در بازارهای جهانی نیز اوضاع به رغم کاهش  تقریبا دو دلاری قیمت نفت آنقدر ناخوشایند نبوده که سهم‌های دلاری به خصوص نمادهای پتروشیمی و پالایشی را با افت بیشتر قیمت مواجه کند. در حوزه کانه‌های فلزی و فلزات اساسی نیز مهم‌ترین عامل دخیل بر روند معاملات شرکت‌ها در روزهای جاری را می‌توان عملکرد داخلی شرکت‌ها در زمینه مقدار و مبلغ فروش دانست، چرا که انتظار می‌رود روند معاملات در بازارهای جهانی با ثبات دنبال شود. این خوشبینی که در پی تعدیل سیاست‌های پولی آمریکا و سیاست‌های تحریک اقتصادی چین در کنار خوشبینی‌ها به مذاکرات جنگ تجاری شکل گرفته باعث می‌شود که حداقل در میان مدت بازار این محصولات در بورس‌های کالایی جهان با رکود قابل توجهی مواجه نشود.

چرا خودرویی‌ها سبز پوش شدند؟

نمادهای خودرویی روز گذشته و پس از آنکه گزارش‌های ناامید کننده این نمادها در کنار افزایش قیمت نه جندان جذاب قیمت محصولات که هفته قبل به خودروسازان ابلاغ شده بود، قرار گرفت با افت شدید قیمت مواجه شدند و صف فروش‌های سنگینی را به خود دیدند. داد و ستد این نمادها امروز در شرایطی شروع شد که نمادهای خودرویی اغلب معاملات خود را در محدوده منفی و نزدیک به صفر آغاز کردند، با این حال نمادهای یاد شده رفته رفته و همزمان با رشد قیمت در سایر نمادهای بازار با اقبال معامله گران مواجه شدند. بر این اساس قیمت هر سهم «خساپا» که در ابتدای معاملات تا ۱۱۲ تومان نیز کاهش یافته بود کم کم با افزایش تقاضا مواجه شد و توانست تا ۱۲۱ تومان نیز رشد کند. گفتنی است نمادهای همچون «خزامیا» و «خپارس» نیز وضعیتی مشابه داشتند و در میانه معاملات با افزایش تقاضا مواجه شدند.

البته سبزپوشی تمامی این نمادها کیفیتی برابر نداشت. در این روز نماد معاملاتی «خودرو» تقاضای بهتری نسبت به سایر نمادهای خودرویی داشت. نماد یاد شده که این روزها از خوشبینی سرمایه‌گذاران نسبت به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و معافیت پنج ساله مالیاتی که به این دلیل نسیبش می‌شود، بهره می‌برد؛ تنها نماد خودرویی بود که در روزجاری با صف خرید رو به رو شد. این نماد که حجم معاملات آن در روز جاری به ۳۴ میلیون و ۸۰۰ هزار سهم رسید، معاملاتی به ارزش ۹۲ میلیارد تومان را برای خود به ثبت رساند.

آنچه که از معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات به نظر می‌رسد این است که زیان‌ده بودن نمادهای خودرویی و روشن بودن آن برای بسیاری از معامله‌گران گروه یاد شده، باعث شده تا زیان‌های اعلام شده در گزارش‌های ۹ ماهه این نمادها تاثیر چندانی بر تقاضای سفته بازی شکل گرفته در معاملات این گروه نگذاشته باشد و معامله‌گران کوتاه مدتی‌تر بازار همچنان به این نمادها علاقه‌مند بمانند.

سیمانی‌ها دلگرم به افزایش نرخ محصول

دیگر نماد‌های محبوب امروز در بورس تهران، سهم‌های سیمانی بودند. این نمادها که در گزارش‌های ۹ ماهه نیز اغلب خوش درخشیده بودند، در روز معاملاتی جاری به دلیل بیشتر شدن زمزمه‌ها نسبت به افزایش ۲۰ درصدی قیمت سیمان با تقاضای خوبی مواجه شدند. این افزایش تقاضا امروز تا آنجا پیش رفت که بسیاری از نمادهای این گروه مانند «سشرق»، «سمازن»، «سهگمت» با صف خرید مواجه شدند و افزایش تقریبا پنج درصدی را در قیمت پایانی خود شاهد بودند. این تقاضا تا آنجا پیش رفت که نمادهایی همچون «ستران» و «سخزر» به ترتیب صف خریدی ۴۲ و ۱۱ میلیونی در مرحله پیش گشایش داشتند. همین عوامل در نهایت باعث شد تا نمادهای مستر در گروه سیمانی امروز با تبادل بیش از ۶۰ میلیون سهم ارزش معاملاتی در حدود ۱۰ میلیارد و ۸۹۴ میلیون تومان داشته باشندف که برای معاملات این گروه ارقام خوبی به شمار می‌رود.

سبز پوشی بانکی‌ها پس از دوشنبه سیاه/ دلخوشی به افزایش سرمایه «وتجارت» را صف خرید کرد

معاملات نمادهای حاضر در گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری نیز امروز بی شباهت با سهم‌های خودرویی نبود. این نمادها که روز گذشته را در قعر قیمت‌های مجاز معامله شدند در روز جاری طی یک تغییر جهت به نسبت آرام کم‌کم به محدوده صفر تابلو و محدوده‌های مثبت رسیدند که از میان این نمادها می‌توان به «وبصادر» و «وبملت» اشاره کرد. در این میان اما معاملات «وتجارت» رنگ و بویی متفاوت داشت. این نماد که ساعات ابتدایی معاملات دیروز خود را در صف فروش گذرانده بود در پایان معاملات با صف خرید به گار خود پایان داد؛ صفی که نویدبخش معاملات مثبت این نماد در روز جاری بود. داد و ستدهای امروز وتجارت در شرایطی آغاز شد که فشار تقاضا از همان دقایق به وضوح در این نماد دیده می‌شد. گفتنی است اقبال معامله‌گران به این نماد امروز در حدی بود که در نهایت به تبادل ۲۶۰ میلیون سهم به ارزش ۴۴ میلیارد تومان منجر شد.

آمار و ارقام بازار

یک روز پس از ریزش سنگین نماگر اصلی بازار سهام، شاخص بورس تهران  به روال روزهای قبل باز هم در مسیر رشد قدم برداشت. سیر مثبت حرکت امروز شاخص که در نهایت به افزایشی ۸۸۳ واحدی منجر شد، توانست شاخص را به سطح ۱۶۲ هزار و ۸۰۵ واحد برساند. می‌توان نکته امروز معاملات بورس را رشد ۲۶۸ واحدی شاخص هموزن دانست که حکایت از همراهی نمادهای کوچکتر با نمادهای شاخص ساز دارد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد و ۱۷۱ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۵۴۴ میلیارد تومان بوده است.

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با مجموع ارزش معاملات ۱۰۱ میلیارد و ۲۵۵ میلیون تومانی بیشترین ارزش معاملات را داشتند، گروه خودرو و ساخت قطعات، شیمیایی، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص را نمادهای «رمپنا»، «وتجارت» و «فخوز» و بیشترین تاثیر منفی را «فارس» و «شاراک» داشتند.

کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افزایشی ۹.۶۳ واحدی مواجه شد. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «میدکو»، «زاگرس» و «هرمز» پذیرفته است. ارزش معاملات فرابورس نیز طی امروز ۵۷۰ میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ بر ۵۹۷ میلیون سهم بود.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا