انرژی

امضای ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت

شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و شرکت نفت مناطق مرکزی ایران امروز، ۹ قرارداد از مجموعه قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت را امضا می‎کنند.

به گزارش آرمان اقتصادی، شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب برای پروژه‎های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری، نرگسی، منصوری آسماری و رامشیر با پنج شرکت ایرانی قرارداد امضا می‎کند و قرارداد پروژه‎های دانان، سعادت‎آباد و نفت‎شهر نیز بین شرکت نفت مناطق مرکزی ایران و سه شرکت ایرانی امضا می‎شود.

براساس این گزارش طرح نگاهداشت و افزایش تولید با هدف حفظ و افزایش میزان تولید از میادین در دست بهره‌برداری کشور در ایجاد اشتغال با پیش‌بینی مبلغ سرمایه‌گذاری بیش از ۶.۲ میلیارد دلار در طول سه سال تعریف شده است. این طرح شامل ۳۳ پروژه است که ۲۹ پروژه در بخش خشکی و ۴ پروژه در بخش سراساحل را شامل می‌شود.

همچنین بخوانید

این پروژه‌ها با میانگین سرمایه‌گذاری حدود ۲۲۰ میلیون دلار و در محدوده جغرافیایی ۷ استان نفت خیز کشور اجرا خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود با اجرای آن‌ها، تولید نفت خام کشور به طور متوسط بیش از ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کنند که اضافه درآمد روزانه ۱۴ میلیون دلار را در پی خواهد داشت.

مهم‌ترین فعالیت‌های پیش‌بینی شده در این طرح شامل نصب و ارتقای تاسیسات فتح الارضی، اجرای خطوط لوله نفت‌وگاز عملیات حفاری، تعمیر و تکمیل چاه نصب و ارتقای تجهیزات سرچاهی و اجرای جاده‌های دسترسی و موقعیت چاه‌هاست.

در این رستا شرکت ملی نفت بعد از اخذ مجوزهای لازم، به تهیه و انتشار اسناد و برگزاری مناقصات ۱۰ پروژه از مجموعه پروژه‌های این طرح اقدام کرد که به تعیین تعدادی از شرکت‌های اکتشاف و تولید و حفاری به عنوان برنده مناقصات مذکور منجر شد. این پروژه‌ها که در حوزه عملیاتی شرکت‌های ملی مناطق نفت خیز جنوب (۶ پروژه)، نفت مناطق مرکزی (۳ پروژه) و نفت فلات قاره (۱پروژه) تعریف شده است، مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم وغیر مستقیم حدود یک میلیارد دلار را شامل خواهد شد.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا