بین الملل

اجلاس داووس با طعم بحران /جان کری: ترامپ باید استعفا بدهد

اجلاس سالانه داووس در شرایطی کار خود را آغاز کرد که بسیاری از سران کشورهای صنعتی به دلیل چالش‌های مالی و اجتماعی داخلی در کشورشان در این اجلاس شرکت نداشتند از جمله آنها می‌توان به دونالد ترامپ  اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   سی ان بی سی نوشت که ترامپ و تیمش برای شرکت در داووس آماده بودند ولی تداوم تعطیلی دولت باعث شد تا آنها نتوانند بودجه لازم برای شرکت در اجلاس سالانه داووس را تامین کنند. الان بالغ بر یک ماه است که دولت امریکا به دلیل  اختلاف با کنگره در مورد بودجه ، عملا تعطیل است. موضوع اصلی در اجلاس سال جاری جهانی سازی و مواجهه با چهارمین انقلاب  صنعتی در دنیا است.

در اولین روز این اجلاس در مورد سه مساله مهم بحث شد. اول تغییرات جوی و تبعات ان روی اقتصاد جهان ، دوم مساله جهانی سازی و تبعات ان روی بازار کار و وضعیت زندگی مردم و در نهایت وضعیت سیاسی خاورمیانه و اهمیت این منطقه روی بازار نفت و اقتصاد دنیا.

همچنین بخوانید

در اجلاس سال جاری بالغ بر ۳ هزار نفر از سران اقتصادی و سیاسی دنیا شرکت داشتند ولی با توجه به تمرکز روز اول این  اجلاس به مساله خاورمیانه و چالشهای اقتصادی و بازاری در این کشورها، اعراب حاضر در جلسه بیش از بقیه حضار به چشم می آمدند. عرب نیوز در این زمینه نوشت: در  میزگردی که در مورد وضعیت اقتصادی و سیاسی خاورمیانه برگزار شد ، نمایندگانی از کشورهای بحرین و امارات و عربستان حضور داشتند  و چالشها را یک به یک بر شمردند. خالید الرومیحی  مدیر عامل بورد  توسعه اقتصادی  بحرین ر این جلسه گفت: به نظر من  دنیای عرب سه انقلاب صنعتی اول را از دست داده است  و به همین دلیل ضرورت دارد که در وضعیت فعلی که چهارمین انقلاب صنعتی در جریان است، از فرصت بهترین استفاده را بکند.کلید برخورداری و همراهی با این انقلاب چهارم، جذب سرمایه های خارجی است . همان راهی که عربستان در سالهای اخیر در پیش گرفته است.نماینده عربستان در اجلاس در مورد ضرورت جذب سرمایه ها در بخش انرژی های پاک و احیا شدنی صحبت کرد و گفت: استفاده از سوختهای فسیلی باعث انتشار گازهای الاینده و تغییرات منفی جوی می شود. به همین دلیل باید  سرمایه را به سمت ایجاد انرژی های دوستدار محیط زیست  و پاک هدایت کرد.

در روز اول اجلاس مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا هم سخنرانی کرد  و گفت که امریکا برای تامین ثبات در خاورمیانه متعهد است ولی همچنان نیاز دارد تا با ایجاد ائتلاف  تهدید های موجود در این  منطق را  از بین ببرد. او در مورد مساله یمن و چالش‌های امنیتی در خاورمیانه هم صحبت کرد. این سخنان در شرایطی مطرح شد که جان کری وزیر امور خارجه پیشین امریکا در مصاحبه ای با شبکه خبری سی ان بی سی در حاشیه اجلاس داووس در مورد بی برنامگی و رفتار غیر حرفه ای دونالد ترامپ به عنوان رییس جمهوری  امریکا صحبت کرد و تاکید کرد که او باید از سمتش استعفا دهد تا امریکا بتواند جایگاه و اقتدار پیشین را در عرصه اقتصادی و سیاسی  دنیا به دست آورد.

لازم به توضیح است سران سیاسی و اقتصادی دنیا هر ساله در داووس دور هم جمع می شوند تا در مورد بزرگترین و اصلی ترین مسایل اقتصادی و مالی سال  با هم به بحث و گفت و گو بنشینند. امسال هم این گردهم آیی اقتصادی  از روز سه شنبه بیست و دوم ماه ژانویه آغاز می شود و  تا روز جمعه ادامه دارد.هر سال برای جلسات یک موضوع اصلی و مهم معرفی می شود  که موضوع سال جاری ؛جهانی سازی چهارم،ایجاد یک معماری تازه برای اقتصاد دنیا در زمان چهارمین انقلاب صنعتی در دنیا اعلام شده است.

اجلاس سالانه مجمع جهانی اقتصاد هر ساله در یکی از روستاهای توریستی سوییس در کوهپایه کوه داووس برگزار می شود به همین دلیل است که به آن اجلاس داووس گفته می شود.

 

 

منبع
خبرآنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا