انرژی

چالش اصلی ما در کشور حکمرانی و مدیریت است/انتقاد از صنایع آلاینده آب‌های زیرزمینی

استاد پژوهشکده علوم و فناوری انرژی ضمن انتقاد از اجرایی نشدن طرح بازار بهینه‌سازی محیط زیست به برخی چالش‌های بهره‌برداری از منابع طبیعی پرداخت و گفت: حکمرانی هوشمند در گرو آن خواهد بود که تغییر و تحولات در سطح جامعه جدی گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یدالله سبوحی امروز در همایش نیم‌روزه “انرژی و محیط زیست” که در فرهنگستان علوم برگزار شد، ذیل سخنرانی خود با عنوان “پیوند آب، انرژی و محیط زیست در ایران” ابتدا به هرم انرژی اشاره کرد و گفت: در این هرم مصرف کننده اول گیاهان هستند که در پایین هرم قرار دارند و در راس آن نیز انسان‌ها به عنوان مصرف کننده نهایی قرار دارند. این در حالیست که با افزایش جمعیت جوامع، محدود شدن قسمت پایین هرم انسان‌ها را با مخاطرات جدی روبرو کرده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته زیست بوم می‌توانست همه نیازها را برطرف کرده و پسماندها را جذب کند، یادآور شد: توانایی جذب طبیعت همان میزان سابق است، اما فعالیت‌های آسیب زننده بشر افزایش پیدا کرده است.

همچنین بخوانید

استاد پژوهشکده علوم و فناوری انرژی از جمله موانع توسعه پایدار را محدودیت منابع، محدودیت برداشت و کارآیی پایین عنوان کرد و گفت: مواردی مثل تغییر سبک زندگی می‌تواند این بر هم خوردن توازن را اصلاح کند. به عنوان مثال در کشور آلمان جمعیت بین ۲۰ تا ۴۰ سال کمتر از تمام گروه‌های سنی از خودرو استفاده می‌کنند.

سبوحی در همین زمینه اقتصاد چرخشی را افزایش کارآیی و استفاده از ضایعات تعریف کرد و با بیان اینکه مفاهیم اولیه اقتصاد چرخشی در حال توسعه است، گفت: متاسفانه در کشور ما صنعتی همچون فولاد مبارکه به دلیل آنکه با بحران آب مواجه شده، آب‌های زیرزمینی را که در حال شکل گرفتن است خراب کرده و به اصطلاح بحران خود را حل می‌کند.

وی دیگر موارد این چنینی را فاضلاب ورامین و فاضلاب تهران برشمرد و خاطرنشان کرد: امروز نیازمند حکمرانی هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، خدمات هوشمند و محیط زیست هوشمند هستیم و تمام اینها در گرو آن است که تحولات در سطح جامعه جدی گرفته شود.

استاد پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دیگر الزامات هوشمندسازی را شکل گرفتن کسب و کار مطابق با جامعه و استفاده درست از امکانات ارتباطی برشمرد و گفت: اگر به بودجه دولتی اکتفا کنیم، باخته‌ایم.

سبوحی سپس به تدوین طرح بهینه‌سازی بازار انرژی و محیط زیست در ایران در سال ۹۴ اشاره و تصریح کرد: بر اساس این طرح بنا بود با توجه به آنکه قیمت انرژی را نمی‌توان افزایش داد، صادرات یا فروش انرژی صرفه‌جویی شده در دستور کار قرار گیرد. این در حالیست که مسئولین بلندپایه بخش انرژی کشور فرآورده‌های نفتی را از این طرح خارج کرده و صادرات را نیز از آن حذف کردند. بنابراین مسائل اساسی طرح به سبب اشکالات مدیریتی حذف شد.

وی ادامه داد: در اسفند ۹۵ طی مذاکرات با سازمان محیط زیست طرح بازار بهینه‌سازی محیط زیست تصویب شده و بودجه آن نیز تخصیص داده شد. این طرح که از مرداد ۹۷ آغاز شده بود بنا بود تا در عرض سه ماه دستورالعمل‌های این بازار را ارائه دهد، در حالی‌که تا به حال یک صفحه نیز نوشته نشده و بنابراین چالش اصلی ما در کشور حکمرانی و مدیریت است.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا