بورس اوراقبین الملل

وال استریت در انتظار نوسان‌های بیشتر/ ادامه دار شدن تعطیلی دولت در آمریکا به زیان بازار تمام خواهد شد

بازار سهام آمریکا که از زمان روی کار آمدن دولت دونالد ترامپ اغلب در جهت رشد گام برداشته در ماه‌های اخیر حساسیت بیشتری نسبت به اخبار سیاسی منفی نشان می‌دهد. این حساسیت که همواره در کنار توجه بازار به سیاست‎‌گذاری‌های پولی فدرال رزرو وجود داشته، به دلیل رویدادهای اخیر در فضای اقتصادی و سیاسی آمریکا اندکی بیشتر شده است.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،   وال استریت این روزها درحالی به فعالیت خود ادامه می‌دهد که حواشی شکل گرفته به دلیل موضع‌گیری‌ها و اقدامات رئیس جمهور آمریکا آن را بیش از پیش تحت تاثیر ریسک‌های سیاسی و قانون‌گذاری قرار داده است. بیش از ۲۵ درصد دولت آمریکا به دلیل کشمکش ترامپ جمهوری خواه با مجلس نمایندگان اکثرا دموکرات این کشور به دلیل عدم توافق طرفین بر سر بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری ساخت دیوار مرزی با مکزیک، هم‌اکنون در تعطیلی به سر می‌برد. این در حالی است که اگرچه مذاکرات تجاری با چین خوب ارزیابی می‌شود اما تاکنون برون‌دادی ملموس از آن مشاهد نشده است. همین امر نیز باعث شده تا عدم اطمینان از آینده آن مذاکرات در میان سرمایه گذاران افزایش یابد.

همچنین بخوانید

بازار سهام در ایالات متحده هفته‌های اخیر را در حالی پشت سر گذاشته است که اعلام تعدیل سیاست‌های کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو به علاوه گزارش‌های خوب شرکت‌ها باعث شد تا این بازار در اواخر دسامبر و ماه ژانویه روزهای خوبی را سپری کند و با رشد نسبی در بیشتر شاخص‌ها مواجه شود. با این حال رشد یاد شده آنچنان قدرتمند نبوده که نشان از رونق پایدار و قابل اطمینان در معاملات وال استریت باشد. به نظر می‌رسد که سرمایه‌گذار آمریکایی اطمینان خاطر لازم را برای برای سرمایه گذاری پایدار و بلند مدت ندارد و از آنجا که نمی‌تواند بر روی ترامپ و تصمیماتش حسابی بلند مدت باز کند، از انباشت سرمایه در بازار سهام روی گردان است. گواه این مدعا را می‌توان در نوسانات اخیر قیمت طلا دید که در ماه‌های گذشته به دلیل افزایش ریسک گریزی در بازارهای مالی، حرکت صعودی قدرتمندی را تجربه کرده است.

در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با شبکه خبری CNN با اشاره به ریسک‌های یاد شده به بررسی وضعیت کنونی بازار سهام آمریکا پرداخت و ضمن بی اهمیت خواندن تعطیلی دولت در برهه زمانی فعلی، آن را تهدیدی خواند که در صورت ادامه‌دار شدن می‌تواند، روند سودسازی شرکت‌ها را در ماه‌های آینده تحت تاثیر قرار دهد. وی در ادامه گفت با اینکه در حال حاضر گیر افتادن اقتصاد آمریکا در رکود دیگر دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما سرمایه گذاران نباید انتظار سود‌هایی هنگفت را در معاملات امسال داشته باشند.

وی در پایان ضمن تاکید بر لزوم واقع بین بودن سرمایه‌گذاران و دوری از خوشبینی بیش از حد توسط آنان، عنوان کرد که در شرایط فعلی بهتر است که فعالان بازار نگاهی بین بازاری را در معاملات خود لحاظ کنند، چراکه بازارهای جایگزین همچون طلا و ملک با افزایش ریسک‌گریزی در بازارممکن است، سود بیشتری را نصیب سهامداران خود کنند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا