ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

ساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی اولویت کشور در حوزه فضا/تغییر رویکرد در اعزام انسان به فضا

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته با بیان اینکه ۱۷ کشور دنیا برای اعزام انسان به فضا از زیر ساخت‌های بین‌المللی که در این زمینه ایجاد شده است، بهره می‎برنند، گفت: ما اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، همین مسیر را می‌رویم؛ ولی در حال حاضر تمرکز ما بر ساخت ماهواره‎های سنجشی و مخابراتی و پرتابگرهایی است که این ماهواره‌ها را در مدار قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی دکتر منوچهر منطقی در نشست خبری که در محل سازمان صدا و سیما برگزار شد، با بیان اینکه فناوری‌های مربوط به حمل و نقل هوایی به یکدیگر در حال نزدیک شدن است، افزود: همه فناوری‌های این حوزه چون کشتی، ریلی، خودرو، هواپیما و بخش‌های فضایی به سمت هوشمند شدن در حرکت هستند. این فناوری‌های فضایی و هوایی به یکدیگر شبیه شده است، به گونه‌ای که توسعه در فناوری یکی از این حوزه‌ها منجر به توسعه سایر حوزه‌ها می‌شود.

وی با بیان اینکه حمل و نقل به صورت یک مجموعه ترکیبی تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: برای آنکه با کمترین هزینه و سریع‌ترین زمان، حمل و نقل صورت گیرد، از حمل و نقل ترکیبی استفاده می‌شود و در دنیا نیز بخش‌های مجزای “هوایی” و “فضایی” ایجاد نمی‌شود و به سمت “موبیلیتی” یا یکپارچه سازی رفتند و از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های این بخش استفاده می‌کنند.

همچنین بخوانید

منطقی با بیان اینکه ما در ایران از ۲ سال قبل به صورت غیر رسمی در این زمینه کار را آغاز کردیم، ادامه داد: ولی زمان آن رسیده بود که به این فناوری‌ها هویت دهیم و زمانی که ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته ایجاد شد، بخش‌های مختلف راه و شهرسازی به ما اعلام کردند که در چه بخش‌هایی کمبود دارند و در چه زمینه‌هایی اقدام شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته آغاز فعالیت این ستاد را از آبان ماه امسال عنوان کرد و افزود: این ستاد در حوزه ریلی و در حوزه تولید و طراحی محصول ایجاد شده است؛ ما در مورد اجزای یک محصول ریلی می‌توانیم تا ۸۵ درصد به صورت خوداتکا عمل کنیم و این خوداتکایی در این حوزه به طور متوسط حدود ۴۵ درصد است، ولی در بخش خودرویی ۶۰ تا ۷۰ درصد است که این اختلاف به دلیل این است که این دو از یکدیگر مجزا بودند و از زنجیره تأمین مشترکی بهره نبردند؛ از این رو زمانی که این دو بخش در کنار هم قرار گیرند، می‌توانیم در جهت افزایش خوداتکایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد وضعیت فعلی را ارتقا دهیم.

وی اضافه کرد: این عدم خوداتکایی در بخش خودرویی به میزان ۱۰ تا ۲۰ درصد در جاهایی است که دارای فناوری‌های پیشرفته است و این فناوری‌ها در سایر بخش‌ها موجود است. به عنوان مثال در حال حاضر کیسه هوای خودرو را به طور کامل از خارج وارد می‌کنیم و این فناوری در بخش‌های هوایی و فضایی موجود است و کافی است این اجزای مختلف در کنار هم قرار گیرد و می‌تواند فناوری به گونه‌ای به محصول تبدیل شود که بتوان از آن در ارتقای ایمنی خودرو استفاده کرد.

منطقی همچنین با اشاره به تحقق اهداف پیش‌بینی شده در اسناد بالادستی فناوری فضایی، یادآور شد: دقت دوربین در ماهواره “پیام” دانشگاه صنعتی امیرکبیر ۴۰ متر بود و این میزان در ماهواره “دوستی” دانشگاه صنعتی شریف حدود ۱۶ تا ۲۰ متر است و در حال حاضر تاکید بر ساخت ماهواره‌هایی با دقت حدود ۱۰ متر است؛ ولی نیاز به دوربین‌هایی داریم که بتواند دقت ۱۰ متر را بگیرد.

وی تاکید کرد: برای این امر نیازمند سنسورهای آن هستیم تا بتوانیم به دقت کمتر از ۱۰ برسیم که قطعاً به آن می‌رسیم.

منطقی همچنین با بیان اینکه معمولاً دوربین‌های ماهواره‌ها چند طیفی هستند؛ از این رو تصاویر ارسالی از ماهواره‌های ساخت داخل رنگی است، خاطر نشان کرد: اعزام انسان به فضا یکی از اهداف مورد نظر در حوزه فضایی است؛ ولی بررسی‌های ما نشان داد که بهتر است این پروژه را در دو فاز انجام دهیم. یک فاز این است که موجود زنده‌ای را به فضا پرتاب کنیم و برگردانیم که موفق شدیم و فاز دوم انسان به فضا است.

دبیر ستاد توسعه فضایی و حمل و نقل پیشرفته اضافه کرد: با توجه به اینکه در همه جای دنیا برای اعزام انسان به فضا از یکسری تشکیلات مشترک در سطح بین‌الملل استفاده می‌کنند و ما مشاهده کردیم که اگر بخواهیم وارد این پروژه شویم، باید از این مسیر عبور کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۷ کشور از تاسیساتی که روسیه در این زمینه ایجاد کرده، استفاده می‌کنند، ادامه داد: ما نیز برنامه‌ریزی کردیم که اگر بخواهیم انسان به فضا اعزام کنیم، از این تأسیسات استفاده کنیم.

منطقی در عین حال تاکید کرد: ولی در حال حاضر اولویت ما در حوزه فضایی توسعه بخش‌هایی است که بتوانیم این حوزه را به اقتصاد نزدیک کنیم. زمانی که استفاده از فناوری فضایی در اقتصاد اولویت باشد، به جای کاهش بودجه‌ها، بودجه‌ها روند افزایشی می‌یابد و از آن در این حوزه استفاده خواهیم کرد؛ ولی الان تمرکز ما بر روی طراحی و ساخت ماهواره‌های سنجشی و مخابراتی و پرتاب کننده‌ای است که ماهواره را در مدار قرار دهد.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا