انرژی

جزئیات انتشار ١٠ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در ١٣ بهمن‌ماه

عرضه ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت شرکت ملی نفت که پیش از این معاون توسعه و مهندسی شرکت ملی نفت ایران از آن خبر داده بود، با هدف تأمین بخشی از منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، از روز شنبه، سیزدهم بهمن‌ماه، هم‌زمان با ایام دهه مبارک فجر در فرابورس آغاز می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، رضا دهقان هفته گذشته در مراسم امضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت، با بیان این‌که در مسیر تأمین مالی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت در میدان‌های نفتی در حال بهره‌برداری، تا پایان امسال ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر می‌شود، گفت: ۸۰ درصد تأمین مالی هر یک از بسته‌های قراردادی این طرح، از طریق SPV (صبااروند) که قرارداد آن به‌صورت بیع متقابل با شرکت ملی نفت ایران امضا شده، تأمین می‌شود و ۲۰ درصد آن باید از طرف پیمانکاران طرف قرارداد تأمین شود.

در این راستا، مسعود کرباسیان – مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران – با بیان این‌که این اوراق با نرخ اسمی ۱۹ درصد سالانه عرضه می‌شود، افزود: سررسید سه ساله است و پرداخت سود آن هر شش ماه یکبار صورت می‌گیرد.

همچنین بخوانید

به گفته وی، به نقل از شرکت ملی نفت، این اوراق از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبااروند و با ضمانت شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌شود و عرضه به مدت سه روز ادامه می‌یابد.

پیش از این، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در جریان امضای ۹ قرارداد طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت (دوم بهمن ماه) از برنامه‎ریزی برای انتشار ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت در نیمه نخست بهمن‌ماه به منظور تأمین بخشی از منابع مورد نیاز این طرح خبر داده و اعلام کرده بود: به این منظور، قرارداد خدمت بین SPV (شرکت صبااروند) و شرکت ملی نفت ایران امضا شده و قرار است در مجموع تا پایان سال، ۳۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت منتشر شود.

منصوریان – سرپرست مدیریت سرمایه‎گذاری و کسب‎وکار شرکت ملی نفت ایران – نیز در این باره توضیح داد: در مرحله نخست، روز سیزدهم بهمن‌ماه شاهد انتشار هزار میلیارد تومان اوراق منفعت در فرابورس خواهیم بود و امیدواریم با کسب مجوزهای لازم، بالغ بر ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اوراق دیگر نیز تا پایان سال منتشر شود.

وی با بیان این‎که برای نخستین بار است اوراق منفعت برای طرح‌های صنعت نفت منتشر می‌شود، ادامه می‌دهد: مقدمات این کار از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبااروند و با پیگیری‌های مستمر شرکت ملی نفت ایران و همکاری و تعامل سازمان بورس اوراق بهادار فراهم شده است و می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل اتکا برای تأمین منابع مالی مورد نیاز در اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت باشد.

منصوریان درباره بازگشت اصل و فرع اوراق نیز با اشاره به وجود ارکان پذیره‎نویس و بازارگردان در این عرضه، گفت: ضمانت اصلی بازگشت اصل و فرع این اوراق، منافع و عوائد محصول است که بر اساس قوانین و مصوبات مربوطه، بازپرداخت از محل بخشی از این عوائد صورت می‌گیرد؛ علاوه بر این، شرکت ملی نفت ایران ضامن اوراق خواهد بود.

وی تاکید کرد: شرکت ملی نفت ایران به این راهکار اکتفا نکرده و بررسی سایر ابزارهای تأمین مالی و بهره‎مندی از انواع فرصت‌های موجود در بازار سرمایه، بانک‌ها و… را با درنظر گرفتن ماهیت پروژه‌ها مدنظر دارد و با جدیت دنبال می‌کند.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا