بورس اوراقبین الملل

حرکت کند بازارهای آسیایی در اولین روز هفته/ ریسک‌های سیستماتیک مهم‌ترین عامل پیش روی سرمایه‌گذاران

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،
بیشتر بورس‌های آسیایی معاملات امروز با افت مواجه شدند. با این حال افت یاد شده در حدی نبود که بتوان آن را به مثابه زنگ خطری در مناسبات اقتصادی و تجاری شرق آسیا قلمداد کرد.

 

اقتصاد آنلاین – محمد امین خدابخش؛ سال میلادی گذشته در حالی به اتمام رسید که طی آن فدرال رزرو به عنوان مهمترین تصمیم ساز پولی ایالات متحده چهار بار نرخ بهره  را افزایش داد. نرخ بهره و ریسک‌های سیاسی همواره دو عامل تاثیر گذاری بوده‌اند که فراز و فرود قیمت‌ها را در بازارهای مالی جهان تحت تاثیر قرار داده‌اند. همین امر باعث شده تا بازارها چه در داخل کشور و چه در خارج از آن همواره نگاهی محتاطانه و دقیق به این دو متغیر کلیدی داشته باشند. سال میلادی جاری نیز در حالی می‌گذرد که پیش تر گفته شده بود که فدرال رزرو دو نوبت دیگر نرخ‌های بهره را تغییر خواهد داد، به همین منظور در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه نشستی با حضور اعضای فدرال رزرو برگزار می‌شود، که انتظار می‌رود طی آن نرخ بهره فعلا بدون تغییر باقی بماند.

سرمایه‌گذاران که همیشه در صدد حداکثر کردن سود و خود با قبول کمترین ریسک در بازارها هستند، در همه ادوار از گذشته تا به امروز تلاش کرده‌اند تعادلی مناسب میان ریسک‌های سیستماتیک و غیر سیستماتیک در سرمایه‌گذاری خود ایجاد کنند. همین رویکرد نیز باعث شده تا با کوچکترین تغییر ناخوشایندی در فضای کلان اقتصادی و سیاسی، گاها نوسان‌های شدیدی را در روند قیمت‌ها و شاخص‌های مهم بازارهای داخلی و خارجی شاهد باشیم.

معاملات دوشنبه هفته جاری نیز با نگاهی دقیق به عوامل یاد شده آغاز شد. در این روز هریک از بازارهای جهانی از بورس توکیو در شرق عالم با بورس نیویورک در آمریکا معاملات خود را با در نظر گرفتن ریسک‌های سیاسی و اقتصادی پیش رو آغاز کزدند.

در این روز فعالیت بورس‌های آسیایی در حالی آغاز شد که بازگشایی شکننده بخش‌هایی از دولت آمریکا که به دلیل کشمکش میان دونالد ترامپ و اکثریت دموکرات خانه نمایندگان ایجاد شده بود، نتوانست معامله گران آسیایی را راضی کند. گفته می‌شود که طولانی شدن تعطیلی دولت و احتمال زیاد تکرار شدن آن در روزهای آتی باعث شده تا فعالان بازار به دیده تردید به معاملات امروز در این بازارها بنگرند. این سرمایه‌گذاران که همواره امنیت سودسازی شرکت‌هایشان را در گرو رشد پایدار اقتصاد جهانی می‌بینند، حالا با بیشتر شدن احتمال تضیف آهنگ رشد اقتصاد جهانی نمی‌توانند افقی روشن را برای سرمایه‌های خود متصور شوند و همین امر باعث شده تا سرمایه‌های خود را به سمت داراییی‌های جایگزین سوق دهند.

با این حال این تنها عامل موثر بر کاهش سیر کاهشی این بازارها در روز جاری نبود. جنگ تجاری میان چین و آمریکا که تاکنون شرکت‌های زیادی را در هر دو طرف نقره‌داغ کرده است، دیگر عامل مهمی است که فشار زیادی را به معاملات سهام و کامادیتی در شرق آسیا وارد می‌کند. مذاکرات شکل گرفته پیرامون مناقشه مذکور که در هفته‌های اخیر امید زیادی را در میان معامله گران ایجاد کرده بود، این روزها با فرو رفتن آینده مناسبات تجاری میان دو قدرت عمده اقتصاد جهانی بار دیگر عدم اطمینان را در میان سرمایه‌گذاران افزایش داده است؛ عاملی که به دلیل تاریک بودن افق اقتصادی چین در سال پیش رو تاثیری فزاینده بر تحلیل متغیرهای کسب و کار در این کشور بازی خواهد کرد.

تمامی عوامل یاد شده به علاوه تمایل سرمایه‌گذاران به دارایی‌های کم ریسک تری همچون طلا سبب شد تا روز معاملاتی بازارهای آسیایی، امروز در حالی پایان یابد که شتا شاخص «نیکی» در بورس توکیو که نماگر قیمت ۲۲۵ شرکت بزرگ حاضر در این بورس است با افتی ۱۲۴ واحدی (۰.۶ درصد) مواجه شود. بورس شانگهای نیز در حالی معاملات خود را به پایان برد که طی کاهشی ۴.۷۵ واحدی ۰.۱۸ درصد از ارتفاع خود را از دست داد. همچنین شاخص China A50 و کاسپی نیز در این روز روند کاهشی را پیمودند. گفتنی است بورس تایوان و شاخص هنگ سنگ (بورس هنگ کنگ) نیز تنها شاخص‌های عمده‌ای بودند که در روز جاری با رشدی اند مواجه شدند.

آنچه که در حرکت امروز قیمت‌ها در بورس‌های آسیایی جلب توجه می‌کند، کاهش اندک شاخص‌های مالی در روز جاری است که نشان از ابهام معامله‌گران در خصوص سیاست‌های مثبت حمایتی دولت چین دارد. همین امر نیز باعث شده تا شاهد ریزش‌هایی سنگین و یا رشد‌هایی چشمگیر در شاخص‌های یاد شده نباشیم. با این حال، باید به خاطر داشت که ریسک‌های یاد شده می‌توانند در روزهای آتی فشار بیشتری به بازارهای آسیایی وارد کنند؛ شرایطی که در صورت بروز می‌تواند ضربه‌ای سنگین به رشد کندی که بازارها در روزهای اخیر داشته‌اند وارد کند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا