تجارتصنعت، معدن، تجارت

سهم زیر ۲ درصدی ایران از واردات همسایگان!

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران گفت: سهم جمهوری اسلامی در حال حاضر از واردات کشورهای همسایه زیر دو درصد است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  حمیدرضا صالحی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: ایران ضمن قرار گیری در همسایگی ۱۵ کشور با یک بازار ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون نفری نیز رو به روست.

وی همچنین اظهارداشت: جمهوری اسلامی با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب باید سهم صادرات خود را در این بازار افزایش دهد.

همچنین بخوانید

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران ضمن اشاره به اینکه افزایش قیمت ارز به نفع صادرات است، گفت: هم زمان با افزایش نرخ ارز در بازار انتظار بر این بود که میزان صادرات نیز افزایش یابد اما چنین نشد.

وی در ادامه افزود: هرچند صادرات طی سال جاری نسبت به سال گذشته رشد ۱۱ درصدی را تجربه کرد اما بطور مسلم این میزان رشد به هیچ وقت رضایت بخش نیست.

صالحی بیان داشت: ایران از دیر باز به سبب نفتی بودن اقتصاد یک کشور وارداتی بوده تا صادرات محور!.

وی به رادیو اقتصاد گفت: برای تغییر جهت فلش واردات به سمت صادرات باید زیر ساخت های لازم در ابعاد مختلف از قبیل بهبودی فضای کسب وکار، کاهش قیمت تمام شده، تقویت صنعت بسته بندی، ارتقای کیفیت کالا با حفظ قیمت رقابتی و بسیاری موارد دیگر به بهترین وجه ممکن در کشور فراهم شود.

عضو هیئت نمایندگان و نائب رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران افزود: جدا از این گسترش صادرات به عزم و اراده جدی دولت نیز نیاز مبرم دارد.

وی تصریح کرد: دولت ها در ایران تاکنون نفتی و صادرات نیز در کشور به شکل فانتزی بوده است.

صالحی اضافه کرد: دولت‌ها برای ورود به صادرات باید مباحث نفتی را رها و به تقویت و فعال سازی بخش خصوصی اهتمام جدی داشته باشند.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه صادرات در کشور فاقد متولی واحد است، یادآورشد: برای دستیابی به رشد صادراتی مطلوب ضمن داشتن متولی واحد و نقشه راه مناسب باید زیرساخت های صادراتی در حوزه کلان اصلاح و همینطور دیپلماسی اقتصادی بیش ازپیش در مناسبات تجاری تقویت شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا