خودروصنعت، معدن، تجارت

دستورالعمل جدید گره ترخیص خودروها را باز می‌کند؟

دستورالعمل جدید اجرایی مصوبه هیئت وزیران در مورد خودروهای بلاتکلیف در گمرک، بانک‌های عامل را موظف به دریافت تعهدنامه از واردکنندگان و دریافت و تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص کرده است؛ اما این همه ماجرا را نمی‌تواند حل کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایسنا، موضوع تعیین تکلیف خودروهای دپو شده وارداتی مدتی است که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری شده و مصوباتی از شورای عالی سران سه قوه و هیأت وزیران را هم اخذ کرده است، با این حال بانک مرکزی به دلیل مشخص نبودن شیوه تأمین ارز این خودروها با این واردات عظیم خودرو مخالفت کرده است و باید دید که چه سازوکاری برای حل مشکل تأمین ارز این خودروها در پیش گرفته خواهد شد.

به نظر می‌رسد با الزام بانک‌های عامل به دریافت تعهدنامه از واردکنندگان و دریافت و تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص هم مشکل اصلی واردات این خودروها که همانا نامشخص بودن محل تأمین ارز برای خرید آنها است حل نخواهد شد، چراکه در این دستورالعمل اجرایی فقط درباره تسهیل عملیات بانکی دستوراتی داده شده است.

نهم بهمن‌ماه، دستورالعمل اجرایی مصوبه هیأت وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات مناطق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر اعلام شد که به تأیید وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز رسید و ضوابط مرتبط با ثبت سفارش و ترخیص خودروهای دارای قبض انبار اماکن گمرکی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد.

در دستورالعمل جدید وضعیت خودروهایی که تا پیش از ۹۷.۵.۱۶ دارای قبض انبار هستند، تعیین تکلیف شده و مشخص شده تا کلیه خودروهای وارداتی باید تمام ضوابط فنی مربوطه نظیر استاندارد، محیط زیست و آلایندگی را رعایت کرده و دارای قرارداد گارانتی و خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های مجاز باشند.

همچنین قید شده که سال ساخت خودروها ملاک عمل برای ثبت سفارش، ترخیص و شماره گذاری نخواهد بود و بانک‌های عامل موظف هستند با دریافت تعهدنامه از واردکنندگان نسبت به دریافت و تسویه مابه‌التفاوت نرخ ارز دریافتی با سامانه سنا در روز ترخیص اقدام کنند.

خودروهایی که به دلیل گذشت مدت زمان نگهداری در گمرکات در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفته‌اند هم مجاز شده‌اند که با رعایت ضوابط و مقررات این دستورالعمل ترخیص شوند. همچنین مبنای حقوق و عوارض بر اساس مبنای قانونی بودجه امسال تعیین شده و چنانچه عملیات ثبت سفارش و ترخیص در سال ۱۳۹۸ صورت پذیرد، ضوابط و مقررات تعرفه سال آینده مبنای تعیین حقوق و عوارض گمرکی خواهد بود.

دستورالعمل اجرایی هیأت وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای انبارشده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر در حالی اعلام شد که در آن ممنوعیت ثبت سفارش و واردات خودروهایی که از سال ساخت آنها یک سال گذشته باشد برداشته شد.

رفع ممنوعیت از واردات خودروهایی که یک سال از ساخت آنها می‌گذرد در حالی است که طبق ماده ۷ اصلاحی آئین نامه ضوابط فنی خودرو، ثبت سفارش و واردات خودروهایی که از سال ساخت آنها یک سال گذشته باشد، ممنوع است.

با این حال بر اساس دستورالعمل جدید اجرایی مصوبه هیأت وزیران در مورد تعیین تکلیف خودروهای دپو شده و ضوابط ورود و ترخیص خودروها از گمرکات مناطق مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و بنادر خودروهای وارداتی، سال ساخت خودروها ملاک عمل برای ثبت سفارش، ترخیص و شماره گذاری نخواهد بود و خودروها تنها باید تمام ضوابط فنی مربوطه نظیر استاندارد، محیط زیست و آلایندگی را رعایت کرده و دارای قرارداد گارانتی و خدمات پس از فروش در نمایندگی‌های مجاز باشند.

 

منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا