صنعتصنعت، معدن، تجارت

تأمین منابع مالی؛ گلوگاه مشترک صنایع کوچک و متوسط

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی مازندران گفت: شرکت در نمایشگاه ها، عارضه یابی و تأمین منابع مالی به عنوان گلوگاه های مشترک اکثر واحدهای کوچک و متوسط به شمار می روند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  برنامه “خانه تا کارخانه” با موضوع چالش های تولید ادوات کشاورزی در صنایع کوچک و متوسط و در ارتباط تلفنی با مهندس کامران علی پور معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان مازندران به روی آنتن رفت.

علی پور در گفتگو با رادیو اقتصاد بیان داشت: طبق مطالعات انجام شده، ۳۸ خوشه کسب و کار در استان مازندران شناسایی شده که هم اکنون، استان ما به سمت توسعه ۵ خوشه پیش رفته است.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه خوشه ادوات کشاورزی به عنوان اولین خوشه مورد توجه قرار گرفت افزود: شروع توسعه این خوشه از سال ۱۳۸۹ آغاز شد. همزمان، خوشه مصنوعات چوبی بابل، قزل آلای هراز- آمل، گیاهان زینتی نوشهر و چالوس و خوشه منسوجات سنتی چالوس از جمله خوشه هایی اند که ما اقدامات توسعه ای برای این خوشه ها را آغاز کرده ایم.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی استان مازندران گفت: بیش از یک دهه است که سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران به عنوان متولی، توسعه خوشه های کسب کار را در استان های مختلف پیگیری می کند.

علی پور با اشاره به تعریفی از خوشه صنعتی یادآور شد: خوشه صنعتی به مجموعه ای از واحدهای کسب و کار اطلاق می شود که در یک منطقه جغرافیایی و یا یک گرایش صنعتی متمرکز شده اند و با همکاری و تکمیل فعالیت های یکدیگر به تولید و عرضه تعدادی کالا و خدمات می پردازند و از چالش ها و فرصت های مشترکی نیز برخوردار هستند.

وی همچنین با اشاره به تعداد بنگاه های اقتصادی تولید ادوات کشاورزی گفت: در سال ۱۳۸۹ با حدود ۳۰ واحد، وارد عملیات توسعه خوشه ادوات کشاورزی جویبار شدیم و در تاریخ پایان قرارداد توسعه خوشه، این تعداد به ۳۸ واحد در خوشه رسید.

این مقام مسئول با اشاره به فعالیت های انجام شده در حوزه توسعه خوشه ادوات کشاورزی گفت: ما به تشکیل شبکه ها و خوشه های جدید پرداخته ایم تا این خوشه از خدمات توسعه کسب و کار بهره مند شوند.

علی پور با اشاره به مشکلات واحدهای کوچک و متوسط عنوان کرد: شرکت در نمایشگاه ها، عارضه یابی و تأمین منابع مالی به عنوان گلوگاه های مشترک اکثر واحدهای کوچک و متوسط به شمار می روند. یکی از مدل های توسعه ای که برای این امر اختصاص یافته مدل توسعه خوشه کسب و کار است که واحدها با بهره گیری از ظرفیت های یکدیگر به حل مشکلات خود کمک کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرکهای صنعتی مازندران، توسعه بازار برای عرضه محصولات را زمینه ساز موفقیت واحدهای صنعتی دانست و افزد: اولین گام در مدل توسعه کسب و کار این است که ما از ظرفیت همه دستگاه ها بویژه واحدهای صنعتی استفاده کنیم.

علی پور در خاتمه یادآور شد: استان مازندران دارای ۴۰ شهرک و ناحیه صنعتی بوده و به علت اقلیم خاص و در هم تنیدگی اراضی کشاورزی دارای کوچکترین میزان اراضی صنعتی هر شهرک در کل کشور است. از مجموع هزار و ۸۱۵ واحد بهره بردار و مستقر در نواحی صنعتی، ۳۰ درصد غیرفعال و ۷۰ درصد مشغول فعاالیت اند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا