بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مسئول میز اروپا در سازمان توسعه تجارت: مجری ایرانی اجرای کانال مالی ایران و اروپا هنوز مشخص نشده است

 

مسئول میز اروپا در سازمان توسعه تجارت گفت: «ایران هنوز مشخص نکرده است که اروپایی‌ها در اجرای سازوکار تامین مالی با کشورمان (کانال مالی ایران و اروپا) با کدام نهاد، سازمان و دستگاهی باید همکاری کنند.»

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مجید قربانی فراز، روز یکشنبه در نشستی در کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران اظهار داشت: «سازوکار تبادلات مالی ایران و اروپا در فرانسه اجراشده، آلمان به عنوان مجری طرح معرفی‌شده و انگلستان نقش نظارتی دارد.»

همچنین بخوانید

او افزود: «ایران هنوز مشخص نکرده است که اروپایی‌ها برای اجرای سازوکار تامین مالی با کدام نهاد و دستگاهی طرف حساب هستند اما با توجه به اینکه این یک بحث مالی، تجاری و اقتصادی است به نظر می‌رسد باید بانک مرکزی، اتاق بازرگانی ایران و معاونت تجارت خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولیان اجرای اینستکس به طرف اروپایی معرفی شوند.»

مسئول میز اروپا در سازمان توسعه تجارت با اشاره به شروط اروپا برای اجرای سازوکار تامین مالی ایران و اروپا گفت: «پذیرفتن کنوانسیون پالرمو و عضویت در گروه ویژه اقدام مالی (FATF) جزو شروط اجرای کامل اینستکس از سوی اروپاست که این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال بررسی این مساله است و باید منتظر اعلام نتیجه نهایی از سوی آنها باقی بمانیم.»

وزیران خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس یازدهم بهمن‌ماه جاری در حاشیه نشست اتحادیه اروپا اعلام کردند کانال ویژه پرداخت اروپا و ایران تحت عنوان «ابزار پشتیبان فعالیت‌های تجاری» – INSTEX به ثبت رسمی رسیده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های آلمان، مقر این گروه در پاریس فرانسه مستقر خواهد بود و مدیر این سازوکار یکی از کارشناسان بانکی از فرانکفورت آلمان است. انگلیس هم ریاست کمیته نظارت را بر عهده خواهد داشت.

همچنین این گروه در آلمان نیز شعبه خواهد داشت. از این سه کشور یک دیپلمات از وزارت امور خارجه در این کانال مالی حضور خواهد داشت. این سازوکار در گام اول تجارت کالاهای انسانی (مواد غذایی و دارو) را تحت پوشش قرار می‌دهد، اما پس از آن دامنه‌اش گسترش خواهد یافت.

 

منبع: راه پرداخت

منبع
ایرنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا