بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

پیشتازی بخش رگ‌تک: وضعیت سرمایه‌گذاری رگ‌تک در سال ۲۰۱۸ چگونه بود؟

این گزارش از فین‌تک گلوبال (Fintech Global) به وضعیت سرمایه‌گذاری رگ‌تک در سال ۲۰۱۸ می‌پردازد و با نیم‌نگاهی به تاریخچه این مهم از سال ۲۰۰۴ به این‌طرف سعی دارد تصویری واضع از وضعت این حوزه ارائه نماید.

 

سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه رگ‌تک از سال ۲۰۰۴ تا پایان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

همچنین بخوانید

تصویر یک: سرمایه‌گذاری جهانی در حوزه رگ‌تک از سال ۲۰۰۴ تا پایان سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

 

سرمایه‌گذاری رگ‌تک در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل بیش از دو برابر شده است

از سال ۲۰۱۴ تا اواخر سال ۲۰۱۸، تعداد ۳۱۴ معامله با شرکت‌های رگ‌تک انجام‌یافته که طی آن در سرتاسر جهان نزدیک به ۹ میلیارد دلار سرمایه جذب‌شده است. میزان سرمایه‌گذاری از سال ۲۰۱۴ تا سال ۲۰۱۷ به بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، با کسر مبلغ ۱٫۲ میلیارد دلار مبلغ جمع‌آوری‌شده در بهار ۲۰۱۸ توسط سنس‌تایم، ارائه‌دهنده راهکارهای تشخیص چهره، همچنان میزان سرمایه‌گذاری رگ‌تک در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال قبل ۴۷٫۴ درصد بیشتر بوده است.

تعداد معاملات از سال ۲۰۱۴ به این‌طرف بالای ۱۲۰ بوده است و این میزان تنها در سه‌ربع اول سال ۲۰۱۸ به ۱۲۳ معامله رسید که مؤید رشد تعداد معاملات سرمایه‌گذاری رگ‌تک در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال ۲۰۱۷ است.

 

رکوردشکنی سرمایه‌گذاری رگ‌تک در سال ۲۰۱۸

سرمایه‌گذاری رگ‌تک از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸سرمایه‌گذاری رگ‌تک از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

تصویر ۲: سرمایه‌گذاری رگ‌تک از سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

 

سرمایه‌گذاری‌های بخش رگ‌تک از ۶۱۳۵ میلیون دلار در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ به ۳۴۳۲ میلیون دلار کاهش پیدا کرد و تعداد معاملات از ۲۸ به ۴۰ عدد در مدت مشابه افزایش پیدا کرد. سرمایه‌گذاری در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۷ با اضافه شدن ۴۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری سری دوم شرکت  سنس‌تایم تقویت گردید.

سرمایه‌گذاری‌های رگ‌تک در مقیاس جهانی طی سه‌ربع اول سال ۲۰۱۸ به ۴ میلیارد دلار بالغ شد که یک رکورد برای این حوزه محسوب می‌گردد. شرکت  سنس‌تایم به‌تنهایی دو نوبت جذب سرمایه سری سوم توانست ۱۲ میلیارد دلار در سه‌ماهه دوم سال جذب نماید. در میان سرمایه‌گذاران اسامی بزرگانی مانند علی‌بابا (Alibaba) هم به چشم می‌خورد که قصد دارند از موقعیت بازار خود در برابر رقیبان چینی فعال در حوزه تشخیص چهره مانند فِیس‌پلاس‌پلاس (++Face) دفاع کنند. این مهم باعث گردید که میزان سرمایه‌گذاری در این سه ماه به ۱٫۹ میلیارد دلار ارتقا پیدا کند.

در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ شرکت اگزیگر (Exiger)، تأمین‌کننده راهکارهای مدیریت ریسک و انطباق با جرائم مالی، طی سرمایه‌گذاری سری اول خود توانست مبلغ ۸۰ میلیون دلار از شرکای سرمایه‌گذاری کریک (Carrick) دریافت نمایند. این معامله مقام دوم بزرگ‌ترین جذب سرمایه در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ را به خود اختصاص داد و این شرکت را جهت سرعت بخشیدن به رشد از طریق دست یافتن به فناوری‌های جدید و توسعه راهکارها یاری خواهد نمود.

 

سنس‌تایم با جذب سرمایه مجدد میزان سرمایه‌گذاری را به بیش از ۳ میلیارد دلار افزایش داد

 

بزرگ‌ترین معاملات الکتریک در جهان، سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸بزرگ‌ترین معاملات الکتریک در جهان، سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

تصویر ۳: بزرگ‌ترین معاملات الکتریک در جهان، سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

 

طی این ۱۰ معامله بزرگ در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ بیش از ۱٫۳ میلیارد دلار سرمایه جذب گردیده است این میزان معادل ۹۲ درصد از سرمایه‌گذاری در این بازه زمانی است.

سنس‌تایم که یک توسعه‌دهنده راهکارهای تشخیص چهره مبتنی بر هوش مصنوعی است جذب سرمایه سری چهارم خود در سپتامبر سال ۲۰۱۸ مبلغ یک میلیارد دلار سرمایه از شرکت سرمایه‌گذاری اس‌بی چاینا (SB China Venture Capital) دریافت نمود. این مهم بعد از جذب ۱٫۲ میلیارد دلار در سری سوم جذب سرمایه در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۱۸ رخ می‌دهد که با این حساب برای شرکت به ۵ میلیارد دلار افزایش پیداکرده است.

کیو ۴ (Q4) یک شرکت واقع در تورنتو کانادا است که پلتفرم نظارت و اشراف اطلاعاتی بر ارتباطات خود را برای کمک به مدیریت روابط سرمایه‌گذاری جهت انطباق با مقرراتی مانند «MiFID II» ارائه می‌دهد. این شرکت در سری سوم جذب سرمایه خود که توسط سرمایه‌گذاری ناپیر پارک گلوبال کپیتال (Napier Park Global Capital) انجام گرفت موفق به جذب ۳۸ میلیون دلار گردید. این پول جهت توسعه پلتفرم و افزایش فروش جهانی، بازاریابی و تملک (acquisitions) به کار گرفته خواهد شد.

فورتر (Forter) یک شرکت نیویورکی است که راه‌کار آنلاین برای جلوگیری از کلاه‌برداری ارائه می‌دهد. این شرکت توانسته است از سال ۲۰۱۳ به این‌طرف مبلغ ۱۰۰ میلیون دلار سرمایه جذب کند. فورتر در سرمایه‌گذاری سری چهارم خود در سپتامبر سال ۲۰۱۸ موفق به جذب ۵۰ میلیون دلار گردید. سرمایه‌گذاری توسط «Sequoia Capital March Capital partners» و «Salesforce Ventures» هدایت گردید. فورتر هنوز به سودآوری نرسیده است اما توانسته است تعداد مشتریان خود را در ۱۲ ماه گذشته به سه برابر افزایش دهد. این شرکت مدعی است که در مسیر رشد ۱۵۰ درصدی قرار دارد.

 

گلدمن ساکس و نیو اینترپرایز در صدر فعال‌ترین سرمایه‌گذاران رگ‌تک

ده سرمایه‌گذار برتر در حوزه رگ‌تک، از سال ۲۰۱۴ تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ده سرمایه‌گذار برتر در حوزه رگ‌تک، از سال ۲۰۱۴ تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

تصویر ۴: ده سرمایه‌گذار برتر در حوزه رگ‌تک، از سال ۲۰۱۴ تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸

با پیشرفت چشم‌انداز حوزه رگولاتوری و با توجه به افزایش بار رگولاتوری متعاقب بحران مالی سال ۲۰۰۸ تقاضا برای راهکارهای رگ‌تک و سرمایه‌گذاری در این راهکارها افزایش داشته است. سرمایه‌گذاری رگ‌تک در سال ۲۰۱۸ نیز روند افزایشی نشان می‌دهد.

گلدمن ساکس با حضور در ۱۰ تراکنش صدرنشین فعالان سرمایه‌گذاری در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۸ بوده است. این بانک با همکاری با شرکای خود مبلغ ۱۷٫۴ میلیون دلار در شرکت لندنی ایگن تکنولوژیز (Eigen Technologies)، تأمین‌کننده خودکارسازی انطباق اسناد با استفاده از پردازش زبان طبیعی (NLP)، سرمایه‌گذاری نمود. این مورد بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری در حوزه رگ‌تک در سه‌ماهه دوم سال محسوب می‌گردد و شرکت ایگن با این سرمایه فعالیت خود را به نیویورک آسیا و قاره آمریکا گسترش خواهد داد.

نیو اینترپرایز اسوشیتس (NEA) نیز بر این بازی زمانی در معامله انجام داده و هم‌تراز با گلدمن ساکس صدرنشین جدول است. در ماه مه سال ۲۰۱۸ این شرکت سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر در نوبت دوم جذب سرمایه کانوپی تکس (Canopy Tax)، ارائه‌دهنده راهکار انطباق با مالیات، مبلغ ۱۲ میلیون دلار سرمایه‌گذاری نمود. تعداد کاربران کانوپی امسال از ۵ هزار نفر عبور کرد با گسترش خدمات آن به یک‌میلیون مالیات‌دهنده رسید. این شرکت همچنین در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۸ ۵۰ میلیون دلار در سری چهارم جذب سرمایه فورتر سرمایه‌گذاری کرده است.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا