انرژی

صف نفتکش‌های حامل نفت ونزوئلا در خلیج آمریکا

ناوگانی از نفتکش‌های حامل حدود ۷ میلیون بشکه نفت ونزوئلا که محموله برخی از آنها پیش از اعلام تحریم‌های واشنگتن خریداری شده بود و برخی دیگر منتظر دریافت پول از خریداران هستند در خلیج مکزیکو صف کشیده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اقدام هفته گذشته دولت دونالد ترامپ برای وضع تحریم‌ها علیه صادرات نفت شرکت دولتی PDVSA‌ با هدف تحت فشار قرار دادن دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا صورت گرفته است.

هدف از این تحریم‌ها جلوگیری از پرداخت پول توسط پالایشگاه‌های آمریکایی به حساب‌های شرکت PDVSA است که تحت کنترل دولت قرار دارند. یک دلیل سرگردانی نفتکش‌های متعدد، ابهامات نسبت به وضعیت پرداخت پول است. آمریکا روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ونزوئلا را خریداری می‌کند.

همچنین بخوانید

مشتریان آمریکایی شرکت PDVSA تحت تحریم‌ها، ملزم شده اند پول خرید نفت خود را در حساب‌های امانی واریز کنند که هنوز ایجاد نشده‌اند. این پول‌ها تحت کنترل خوان گوایدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا خواهند بود که از سوی آمریکا، اتحادیه اروپا و اکثر کشورهای منطقه آمریکای لاتین به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا حمایت می‌شود.

بر اساس آمار رفینیتیو آیکان، هفته جاری بیش از ده‌ها نفتکش در خلیج مکزیکو یا خارج از آب‌های ونزوئلا لنگر انداختند زیرا حمل کنندگان این محموله‌ها منتظر پرداخت پول و محل تحویل از سوی خریداران بودند.

معامله گران می‌گویند برخی از این محموله‌ها به عنوان مخازن شناور از سوی خریدارانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند که از شرایط موجود پیش از وضع تحریم‌ها بهره برده و از شرکت PDVSA نفت خریداری کرده‌اند.

یک معامله گر به رویترز گفت: پیش از این که تحریم‌ها اعلام شود، محموله‌های زیادی از نفت ونزوئلا در خلیج مکزیکو وجود داشت. سایرین نیز سرگردان مانده‌اند زیرا دارندگان این محموله‌ها به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانند خریداری پیدا کنند.

نفتکش‌ها توسط خریداران آمریکایی نفت ونزوئلا شامل شورون، سیتگو پترولیوم که واحد پالایش شرکت PDVSA است و والرو انرژی و شرکت‌های بازرگانی که نفت را به پالایشگاه‌ها می‌فروشند چارتر شده‌اند.

از سوی دیگر چندین نفتکش که هفته‌ها منتظر بارگیری نفت به مقصد آمریکا بودند اوایل هفته جاری بندر خوزه ونزوئلا را بدون بارگیری نفت ترک کردند.

حضور نفتکش‌ها در آب‌های خلیج مکزیکو به دنبال محدودیت‌هایی که اطراف بنادر ونزوئلا برای اجازه بارگیری به نفتکش‌ها ایجاد شده، رشد کرده است. خارج از آب‌های آمریکا نیز نفتکش‌هایی حامل نفت ونزوئلا وجود دارند که در آب‌های کارائیب و اروپا توقف کرده‌اند.

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا