بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

درخواست تامین مالی از طریق بیت‌کوین توسط شاخه نظامی گروه حماس

 

گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی گروه فلسطینی حماس است که هفته گذشته از حامیانش درخواست بیت‌کوین کرد. دلیل درخواست بیت‌کوین توسط این است که سال ۱۹۹۷ ایالات متحده این گروه را جزو گروه‌های تروریستی معرفی کرد و به همین دلیل تامین مالی توسط سازمان‌های فعال را ممنوع کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بلافاصله بعد از اعلام این خبر، قسام اینفوگرافیکی درباره بیت‌کوین در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و در آن آدرس بیت‌کوین خودشان را هم قرار داد تا خیرین بتوانند بیت‌کوین‌هایشان را ارسال کنند. در عرض یک روز کیف پول دیجیتال حماس موفق به دریافت ۹۰۰ دلار شد هرچند که نمی‌شود تعیین کرد که آیا تمامی این پول‌ها از خارج از گروه برایشان ارسال شده یا نه؛ هرچند که اکثر پول‌های اهدایی زیر ۱۰۰ دلار بوده است. یک روز بعد هم گروه حماس یک آدرس بیت‌کوین دیگر در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و در کمتر از یک هفته این کیف پول جدید بیش از ۲۵۰۰ دلار بیت‌کوین دریافت کرد.

همچنین بخوانید

چند هزار دلار ممکن است که مقدار چشمگیری نباشد اما دریافت این مبالغ آن هم به این سرعت و اینکه این روند همچنان ادامه دارد، موضوع قابل توجهی است.

اولین تامین مالی تروریست توسط بیت‌کوین برای اولین در سال ۲۰۱۶ و در نوار غزه انجام شد که پس از یک ماه موفق به دریافت ۶۰۰ دلار شد. اما در حال حاضر رسانه‌های اجتماعی برای حماس از اهمیت بیشتری برخوردار هستند مخصوصا اینکه این گروه در دسامبر سال گذشته به دلیل حملات هوایی که به آن شد دیگر به پخش برنامه‌هایش ادامه نداد. همچنین ارسال درخواست تامین مالی از طریق بیت‌کوین روی شبکه‌های اجتماعی هیچ هزینه‌ای برای حماس ندارد.

بسیاری از رسانه‌های فعال در حوزه ارزهای رمزنگاری‌شده به سرعت تایید کردند که بیت‌کوین نسبت به پول نقد و دیگر روش‌های مرسوم پرداختی برای گروه‌های تروریستی از اهمیت کمتری برخوردار است اما آنها از این نکته غافل شدند که این گروه‌ها چگونه به سمت تامین مالی از طریق توکن‌ها رفته‌اند. حتی جالب است بدانید بعد از اینکه گروه عزالدین قسام درخواست بیت‌کوین خود را روی شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد، دیگر گروه‌های فلسطینی نیز کمپین‌های بیت‌کوینی خود را راه‌اندازی کردند.

البته به نظر می‌رسد که بسیاری حامیان حماس درباره مفهوم ارزهای رمزنگاری‌شده آشنایی چندانی ندارند به همین دلیل هم این گروه ویدیویی با عنوان «چگونه بیت‌کوین بخریم» را در کمپین خود منتشر کرد.

درست یک سال پیش که چندین گروه کمپین‌های تامین مالی از طریق ارزهای رمزنگاری‌شده راه‌اندازی کرده بودند ولی در آن زمان بخش خزانه‌داری آمریکا قانون مشخصی برای برخورد با چنین مواردی نداشت اما در حال حاضر این دپارتمان کیف پول‌های ارزهای دیجیتال را در لیست تحریم‌هایش قرار داده است.

 

 

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا