صنعت، معدن، تجارتصوت

پیشنهادات مهم گمرک برای کاهش رسوب کالا

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران گفت: پیشنهادات گمرک به سازمان توسعه تجارت برای کاهش رسوب کالا در بنادر بسیار مهم ،فنی و دقیق است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  مظفر علیخانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: «مهرداد جمال ارونقی » معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران طی روز جاری در نامه ای به سازمان توسعه تجارت ایران پیشنهاداتی برای تسهیل در ورود کالاهای مورد نیاز واحدهای تولیدی و بازار و همینطور کاهش رسوب کالا در بنادر ارائه کرده است.

وی همچنین اظهارداشت: این پیشنهادات ضمن تسریع و کوتاه کردن فرآیندها، کم شدگی خواب کالاها و کاهش هزینه ها موجب تامین به موقع مواد اولیه و نهاده های مورد نیاز تولید و همینطور کالاهای اساسی و ضروری تنظیم بازار در جامعه خواهد شد.

معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران گفت: عملیاتی شدن پیشنهادات مدنظر در نهایت از نظر روانی پیامدهای مثبتی هم برای دستگاه های دولتی، حاکمیتی و هم برای افکار عمومی به همراه دارد.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه رسوب کالا در گمرکات ناشی از دو گروه عوامل است، افزود: گروه اول مربوط به کالاهایی می شود که از کشورهای هدف خریداری و به تبع فرآیند ثبت سفارش، تخصیص ، تامین و انتقال ارز این کالا از کشور صورت گرفته ولی به جهت محددیت های ناشی از تحریم، بانک های مستقر در کشورهای هدف وارداتی به سبب عدم انتقال ارز به حساب فروشندگان اسناد تجاری از سوی صاحبان کالا به جهت وصول نشدن وجوه در اختیار وارد کنندگان قرار نمی گیرد و به همین جهت واردکننده به عنوان صاحب کالا از منظر قانون امور گمرکی شناخته نمی شود و امکان ترخیص کالا وجود ندارد.

علیخانی تصریح کرد: بخش دوم به عوامل داخلی کشور مربوط می شود که ناشی از بی ثباتی در سیاست های تجاری و ارزی است.

وی یادآورشد: این نکته بطور مشخص در نامه امروز گمرک ایران خطاب به سازمان توسعه تجارت تجلی پیدا کرده و ناظر به اینکه وقتی سیاست های تجاری ،گروه های کالایی و به تبع ردیف تعرفه های گمرکی یا ارزهای اختصاصی ناشی از گروه یک، دو و سه بطور مرتب در مملکت تغییر پیدا می کند بر اساس مقررات جاری کشور فرآیند ثبت سفارش نیز باید اصلاح شود که تشریفات اصلاح ثبت سفارش و فرآیندهای پس از آن بسیار زمان بر و منجر به رسوب کالا در گمرکات می شود.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا