بورسبورس اوراق

رشد توام با آرامش در آخرین روز هفته

روند معاملات بورس تهران نشان داد:

 

روند روبه رشد قیمت کامودیتی ها در بازار جهانی همچنان عامل مهمی برای تقاضای کالامحورهای بورسی به شمار می رود. با این وجود غلبه تقاضا بر عرضه ها امروز با چاشنی احتیاط معامله گران همراه بود که منجر به رشد محدود شاخص کل شد.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از سنا، بازار سهام آخرین روز هفته را بر مدار صعود به پایان رساند. رشد امروز بازار با چاشنی احتیاط  سهامداران همراه شد، تا شاخص کل با ۱۴۱ واحد افزایش به کار خود پایان دهد.

بورس تهران امروز در حالی معاملات خود را آغاز کرد که در بازارهای جهانی بخصوص کامودیتی ها ، زمزمه ها برای بازگشت تقاضای چین به کرات شنیده می شد. با توجه به اینکه چین بزرگترین متقاضی کالاهای پایه در دنیا به شمار می رود، تقاضای این کشور می تواند منجر به رشد قیمت فلزات مهم شود.

در تهران، شاخص کل با رشد امروز در کانال ۱۵۸ هزار واحدی حضور خود را مسجل کرد. شاخص هم وزن نیز امروز به مسیر صعودی بازگشت و با رشد ۱۷۰ واحدی،  به رقم ۲۹ هزار و ۶۰۰ واحدی ارتقا یافت. دیگر شاخص های بورسی نیز با روندی مثبت به کار خود پایان دادند و تنها شاخص قرمز پوش روز چهارشنبه ، شاخص بازار دوم بود.

در جریان داد و ستدهای روزانه سهامداران، نماد شرکت های ملی مس ایران، سرمایه گذاری غدیر و بانک ملت بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل توسعه معادن و فلزات با افت خود مانع از رشد بیشتر نماگر اصلی بازار شد.

ارزش معاملات روزانه بورس تهران در حالی به رقم ۴۲۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به روز کاری قبل افت ۱۱ درصدی را به همراه داشت. همچنین حجم معاملات با افت یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم یک میلیارد و ۵۹۸ میلیون سهم رسید.

همانطور که گفته شد بازارهای جهانی همچنان در تیررس نگاه سهامداران قرار دارد و این مهم در معاملات امروز به خوبی مشهود بود. در همین راستا مس در بازار لندن به بیش از ۶هزار و ۲۰۰ دلار در هر تن رسید. عبور از این سطح از نگاه کارشناسان نوید یک  دوره رشد قیمتی جدید به شمار می رود، همچنین هر تن روی در سقف ۶ ماهه قرار گرفت و در محدوده قیمتی ۲ هزار و ۸۰۰ دلار معامله شد. موضوع بهبود اوعضاع اقتصاد چین در حالی این روزها نقل محافل اقتصادی است که این کشور طی دو هفته اخیر سرعت ساخت پروژه های زیرساختی خود را افزایش داده است. همچنین خوشبینی به تعامل دو اقتصاد بزرگ جهانی ( آمریکا و چین )  نیز مزید برعلت این شد تا قیمت ها با رشد قابل توجه همراه شوند.

حقیقی ها امروز مالکان اصلی معاملات تالار شیشه ای بودند. برهمین اساس خالص تغییر مالکیت روزانه بورس بازان به رقم ۲۱میلیارد تومان رسید که حاصل جایه جایی سهام از سوی حقوقی ها به حقیقی ها بود. فلزات اساسی امروز بیشترین خرید را از سوی بازیگران خرد بازار داشتند. در میان نمادها نیز “های وب” توانست جایگاه بیشترین تقاضا را از آن خود کند.

حقوقی ها امروز نیز حمایت خود را از نمادهای بانکی آغاز کردند و بیشترین حمایت را از نماد بانک ملت داشتند. “امین یکم” دومین نماد جدول خرید حقوقی ها بود که این بازیگران  سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نقدینگی به این نماد تزریق کردند.

بیشترین افزایش قیمت روزانه نصیب نماد “خنصیر” شد و بیشترین کاهش را “غسالم” داشت. در میان صنایع بورسی خودرو امروز برترین گروه بازار شناخته شد که ارزش معاملات آن به حدود ۶۰ میلیارد تومان رسید. اطلاعات و ارتباطات در جایگاه دوم قرار گرفت که ارزش معاملات آن نیز حدود ۵۵ میلیارد تومان ثبت شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا