بانکبانک و بیمه

رویکرد بانک تجارت خروج از بنگاه داری است

معاون مدیر عامل بانک تجارت مطرح کرد:

هیبت اله سمیع ، معاون مدیر عامل بانک تجارت در امور سازمان و سرمایه گذاری، رسالت بانکها را انجام وظایف ذاتی بانکداری دانست و بر رویکرد این بانک برای خروج از مقوله بنگاه داری تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از روابط عمومی بانک تجارت،سمیع در گفت و گویی با اشاره به مقررات و ضوابط در نظر گرفته شده برای بانکها در این زمینه گفت: این موضوع که اساسا بانکها باید به وظیفه اصلی خود که انجام عملیات واسطه گری مالی و ارائه خدمات بانکی است مبادرت کنند علاوه بر قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و بخشنامه های بانک مرکزی ج.ا.ا در دستورالعملهای کمیته بال نیز تاکید شده است. مطابق این مقررات که برای کنترل ریسک بانکها وضع شده بانکها حداکثر می توانند میزان معینی از سرمایه خود را در حوزه سرمایه گذاری ها و دارایی های ثابت به کارگیری کنند اما در حال حاضر بدلایل مختلف از جمله وجود دارائیهای تملیکی، رد دیون دولت و …که عمدتاً خارج از اداره بانکها بوده است ، بانکها و از جمله بانک تجارت از این نسبت ها فراتر رفته اند و نسبت دارائیهای ثابت و سرمایه گذاری ها به سرمایه پایه به درستی رعایت نشده است.

وی افزود: علاوه بر این مقررات نیاز به نقدینگی جهت پاسخگویی به نیاز مشتریان هم بانکها را ملزم می کند که به هیچ وجه وارد مقوله بنگاه داری نشوند و از نسبت تعیین شده فراتر نروند. این الزامات کاملا منطقی بوده و بانکها باید آن را رعایت کنند. بانک تجارت از گذشته به مدیریت حوزه سرمایه گذاری ها نگاه ویژه ای داشته و بیشترین دارایی های بانک در حوزه سرمایه گذاری مربوط به دارایی هایی است که از جانب دولت و به منظور تهاتر مطالبات بانک از دولت به بانک واگذار شده است. در حوزه املاک مهمترین املاک بانک مربوط به املاکی است که بانک به عنوان وثیقه و بواسطه عدم بازپرداخت تسهیلات اخذ شده از سوی مشتریان به تملک خود درآورده است . در حال حاضر سیاست جدی بانک تجارت خروج از بنگاه داری است و در تلاش هستیم دارایی های بانک در بخش سرمایه گذاری ها و املاک را با بهترین نحو ممکن به فروش برسانیم .

همچنین بخوانید

سمیع یادآور شد: در حوزه سرمایه گذاری ها اولویت اول بانک فروش شرکت های غیر ابزاری است. بانک مرکزی شرکت های تحت پوشش بانکها را به دو دسته ابزاری و غیر ابزاری تقسیم بندی کرده است. شرکت های ابزاری شرکتهایی هستند که فعالیت آنها مرتبط با خدمات بانکی است و می توانیم آنها را حفظ کنیم مانند شرکت کارگزاری، بیمه، صرافی و… .ما بقی شرکتها باید واگذار شود که این امر در دستور کار بانک قرار دارد.

معاون مدیر عامل قدامات عملی صورت گرفته در این حوزه را تبیین کرد و گفت: مهمترین اقدام عملی بانک فروش سبد پرتفوی سهام مربوط به بانک در تعدادی از شرکتهای زیر مجموعه بود . بخش قابل توجهی از این سهام فروخته شد و این روند تا پایان سال ادامه خواهد داشت. علاوه بر این بانک تجارت دارای سهام بورسی در حوزه مس و فولاد است که بر اساس هماهنگی انجام شده با بورس در صدد فروش این سهام هستیم تا میزان حجم سرمایه گذاری های بانک را کاهش دهیم. علاوه بر فولاد و مس، ۱۹ درصد سهام یک نیروگاه متعلق به بانک تجارت است که در قالب کنسرسیومی مشترک با دو بانک دیگر سهامدار، درصدد فراهم کردن مقدمات واگذاری هستیم. در بخش شرکتهای زیر مجموعه و ابزاری برنامه بانک مدیریت و نظارت بر این شرکتها در چارچوب اصول حاکمیت شرکتی و نیز ارزیابی مستمر عملکرد آنهاست.همچنین ساماندهی به حسابهای فیمابین و تعیین تکلیف مطالبات بانک از این شرکتها هم یکی از برنامه های مهم بانک محسوب می شود.

سمیع از دیگر برنامه های بانک تجارت برای کاهش حجم سرمایه گذاری ها به آماده سازی سهام شرکت سرمایه گذاری و ساختمانی تجارت برای عرضه در بورس اعلام کرد و افزود: با تعریف یک تیم پروژه مراحل شفاف سازی حساب های شرکت برای عرضه در بورس در حال انجام است. در صورت عرضه سهام این شرکت در بورس آن دسته از املاک مازاد و تملیکی بانک که به این شرکت منتقل شده نیز از طریق این واگذاری به فروش خواهند رفت. بانک تجارت املاک بزرگی را در اختیار دارد که برای فروش آن باید با انجام برخی اقدامات برای آن ملک ایجاد ارزش افزوده کرد . عرضه سهام شرکت سرمایه گذاری و ساختمانی تجارت در بورس فروش این املاک را نیز تسهیل می کند.

عضو هیات عامل بانک تجارت در خصوص اقدامات این بانک در راستای مولد سازی داراییها اظهار داشت: املاک تملیکی بانک تجارت از طریق کمیته فروش که اختیارات لازم را دارد در معرض فروش قرار می گیرد که تاکنون بسیاری از این املاک به فروش رفته است. برخی واحدهای صنعتی تملیک شده را که قابلیت فروش داشته باشند با انجام بررسی های لازم و در راستای ایجاد ارزش افزوده راه اندازی کرده و سپس با قیمتی مناسب در معرض فروش قرار می دهیم تا پوشش مطالبات بانک را داشته باشد . در این رابطه در سالهای گذشته شرکتی را جهت انجام عملیات مولد سازی ایجاد کرده ایم و نتیجه بررسی های این شرکت در کمیته مولد سازی بانک مطرح می شود . این کمیته با بودجه ای که در اختیار دارد مراحل آماده سازی این واحد ها را تا مرحله فروش پیگیری می کند. رعایت اصول حرفه ای و قانونی یکی از ارزشهای تعیین شده در بیانیه ماموریت بانک تجارت می باشد و این بانک مصمم به واگذاری شرکتهای غیرابزاری و املاک و دارائیهای مازاد در راستای رعایت الزامات قانونی مربوطه می باشد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا