انرژی

افتتاح دو پروژه نفتی توسط رئیس‌جمهور در اسفندماه

وزیر نفت از افتتاح چهار پالایشگاه میدان گازی پارس جنوبی در اوایل اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: با افتتاح این چهار پالایشگاه ظرفیت گاز غنی که وارد آن می‌شود ۱۱۰ میلیون متر مکعب است. همچنین فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نیز اسفندماه با حضور رئیس‌جمهور افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بیژن زنگنه در برنامه تیتر امشب با بیان اینکه ایران بعد از کشف نفت همیشه بازیگر مهمی در بازارهای جهانی نفت خام بوده است، افزود: تولید نفت خام ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی روزانه ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه بود و خودمان تولید را محدود کردیم.

وی با اشاره به وضعیت ایران در میدان مشترک پارس جنوبی گفت: ایران در حال حاضر در برداشت روزانه گاز از میدان مشترک پارس جنوبی از قطر پیشی گرفته و به زودی چهار پالایشگاه این میدان به صورت رسمی افتتاح می‌شود. از این میدان به طور مستقیم روزانه ۶۱۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت می‌شود که بیشتر این مقدار با قیمت زیر ۱۰۰ تومان به ازای هر متر مکعب در داخل مصرف می‌شود. در حالی که قیمت واقعی آن بیش از ۲۰ سنت برای هر متر مکعب است.

همچنین بخوانید

وزیر نفت ادامه داد: مقدار برداشت روزانه میعانات گازی از میدان مشترک گازی پارس جنوبی ۸۰۰ هزار بشکه است که ارزشی معادل ۵۰ میلیون دلار دارد.

اجرای فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

وی در ادامه همچنین از افتتاح فاز سوم پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس با حضور رئیس‌جمهور خبر داد و گفت: تولید بنزین در سال ۹۲ روزانه ۵۲ میلیون لیتر بوده که این رقم اکنون به ۱۰۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

به گفته زنگنه، اجرای فاز چهارم پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در دستور کار قرار گرفته است.

افزایش برداشت از میادین غرب کارون

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت نفت را باید به دو بخش بالادستی و پایین‌دستی تقسیم کرد، افزود: سابقه فعالیت ایران در بخش پایین دستی بسیار خوب است که البته کسری‌هایی وجود دارد که دانشگاه‌ها باید در این زمینه کمک کنند.

وی با اشاره به اقدامات ایران در میدان‌های مشترک توضیح داد: کارهای بزرگی در میدان‌های مشترک از جمله میدان گازی پارس جنوبی و میدان‌های غرب کارون انجام شده است.

به گفته وی، برداشت نفت خام از میدان‌های نفتی در حال توسعه غرب کارون از ۷۰ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۳۵۰ هزار بشکه تا پایان سال می‌رسد. همچنین ظرفیت تولید گاز طبیعی در کشور تا پایان سال به بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز خواهد رسید.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا