انرژی

افزایش بدمصرفی آب در استان قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم عنوان کرد: با شرایط جدید خشکسالی ناسازگار هستیم و علاوه بر این‌که نوع مصرف را تغییر ندادیم، بد مصرفی نیز افزایش پیدا کرده‌ است.

به گزارش آرمان اقتصادی، احمدی جبلی در نشست خبری در نمایشگاه شکوه چهل ساله ضمن اشاره به شدت گرفتن خشکسالی‌ها بیان کرد: و در حال حاضر بحران کمبود آب نداریم و بحران اصلی سو مدیریت مصرف آب توسط ما مسئولین و مردم است که راهکارهای مدیریت مصرف آب از رسانه به مردم آموزش داده شده‌است.

وی گفت: آب به دلیل ارزان بودن یا این‌که رایگان در اختیار مردم قرار می‌گیرد به عنوان یک کالای اقتصادی به آن نگاه نمی‌شود و لذا در مصرف آب صرفه‌جویی نمی‌شود. مردم باید آگاهی خود را بالا ببرند و مسئولین برای حل این مشکل فکر کنند.

همچنین بخوانید

جبلی عنوان کرد: شرکت آب و فاضلاب روستایی استان در سال ۷۷ تأسیس شده است؛ بسیاری از روستاها در اوایل انقلاب از نعمت آب شرب بهداشتی محروم بودند و لذا کار آب‌رسانی به روستاها به صورت تخصصی و کنترل شده آغاز شد. در حال حاضر ۱۵۶ روستا با جمعیت بالغ بر ۵۴ هزار نفر و در غالب ۳۴ هزار مشترک آب روستایی را تحت پوشش آب‌رسانی داریم و هم‌چنین برای پایدار و مستمر کردن آب روستاها به منابع آب محلی اکتفا نکردیم و اقدام به انتقال آب به روستاها از منابع آبی پایدار کردیم.

احمدی جبلی اظهار کرد: از سال ۸۴ انتقال آب به روستاهای استان آغاز شد و سال ۸۹ برای اولین بار آب را به روستای بخش مرکزی مانند دهستان قنوات و تعدادی از روستاهای دهستان قمرود که از وضعیت آبی ناهنجاری رنج می‌بردند انتقال دهیم.

وی ادامه داد: اگر امروز به ۴۸ روستای استان قم انتقال آب صورت نمی‌گرفت یقیناً تا به امروز این روستاها تخلیه شده بودند. برای ۴ روستا در بخش کهک شامل تیره، ویریج، خاوه و فردو پروژه آب‌رسانی به آن‌ها در حال اجراست و در سه ماهه اول سال ۹۸ شاهد افتتاح آب‌رسانی به این روستاها خواهیم بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان قم با اشاره به این‌که در حال حاضر دارای پتانسیل آب‌رسانی از آب انتقالی استان قم برای کلیه روستاهای استان هستیم، عنوان کرد: ۱۸ روستا در دهستان قمرود که در ۲ فاز تکمیل شده‌است و فاز سوم به ۹ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که با تخصیص اعتبارات در سال ۹۸ آب‌رسانی به دهستان قمرود را نیز به انجام می‌رسانیم.

احمدی جبلی تصریح کرد: در بخش خلجستان و جعفرآباد هنوز نتوانستیم آب‌رسانی کنیم. که با پیگیری‌های انجام شده و با به نتیجه رسیدن تخصیص آبی که برای این مناطق می‌خواهیم، آب‌رسانی به این دو بخش را در دستور کار خود خواهیم داشت.

وی ضمن بیان این‌که میانگین شاخص بهره‌مندی آب آشامیدنی در سطح کشور برای روستاها ۷۴ درصد است، افزود: شاخص بهره‌مندی آب آشامیدنی در روستاهای استان قم از ۶۵ درصد در سال ۸۸ به ۸۶ درصد در سال ۹۷ افزایش یافته و ۱۲ درصد در استان قم بالاتر از میانگین کشوری هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان ادامه داد: درصد جمعیت تحت پوشش آب از ۱۲ درصد در سال ۵۷ به ۹۶ درصد در سال ۹۷ و جمعیت تحت پوشش فاضلاب به ۲ هزار ۱۴ نفر از دو روستای استان قم افزایش یافته‌است.

وی افزود: بخش روستایی در ۵ سال اخیر از اعتبار ۱۵ میلیارد تومان به ۸۰ میلیارد تومان در سال ۹۷ افزایش یافته و به واسطه این اعتبار پروژه‌های ارزشمندی را اجرا کردیم؛ در روستاها مطلوبیت آب شرب از ۳۰ درصد به ۹۸ درصد در سال ۹۷ افزایش پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان ضمن اشاره به این‌که اصلاح الگوی مصرف یکی از سیاست‌های اصلی شرکت آب و فاضلاب استان قم است، ادامه داد: در سال جاری به ازای هر نفر دو لیتر کاهش مصرف آب داشتیم.

به گزارش آرمان اقتصادی منطقه قم، صادق‌پور در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه شکوه ۴۰ ساله بیان کرد: در بخش فاضلاب، شبکه و تصفیه‌خانه در حدود ۵۰ درصد جمعیت شهر اجرا شده که حدود ۳۳ درصد از جمعیت وصل هستند و مابقی مشترکین می‌توانند در سال اینده متصل شوند و ظرفیت تصفیه‌خانه فاضلاب حدود ۴۵ میلیون است که تقریباً تا ۳ الی ۴ سال آینده پاسخ‌گو هستند.

صادق‌پور عنوان کرد: استان قم دارای ۴و احد تصفیه‌خانه آب با ظرفیت حدود ۶ هزار لیتر بر ثانیه است و یک تصفیه‌خانه بزرگ آب توسط شرکت آب منطقه‌ای در حال احداث است که ۶ هزار ۵۰۰ لیتر در ثانیه ظرفیت دارد و لذا برای آینده نگرانی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: ۷۰۰ هزار واحد اشتراک آب و فاضلاب داریم که با افزایش تعداد فاضلاب‌ها در آینده به ۹۰۰ هزار واحد جمعیت بیش از یک میلیون و ۲۰۰ نفر را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

 

 

 

منبع
ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا