بانکبانک و بیمه

نگاهی به ویژگی‌های امنیتی ایران‌چک‌های جدید / بانک مرکزی به استقبال حذف ۴ صفر رفته است

بانک مرکزی در ایام دهه فجر، با بهره‌گیری از فناوری‌های نوری و مغناطیسی، اقدام به چاپ ایران‌چک جدید کرده است. این فناوری، برای اولین بار در بخش‌های مختلفی از ایران‌چک جدید به کار رفته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بانک مرکزی در توضیح ویژگی‌های امنیتی ایران‌چک‌های جدید ۵۰ هزارتومانی اعلام کرد: «ایران‌چک جدید با تکنولوژی پیچیده‌ای تولید شده و امکان جعل را به میزان قابل‌توجهی کاهش داده است. این فناوری در سال ۲۰۱۳ بر روی اسکناس یورو اعمال و پس‌ازآن تنها کشورهای معدودی موفق به انتقال دانش فنی، خط تولید و بهره‌برداری از این ویژگی امنیتی بر روی اسکناس‌های خود شده‌اند.»

همچنین بخوانید

یکی از ضرایب امنیتی مهم و جدید در این ایران‌چک که آن را از ایران‌چک‌های قبلی متمایز می‌کند، نخ امنیتی پنجره‌ای با قابلیت تغییر رنگ است که بر روی ایران‌چک قرار دارد. رنگ این نخ با تغییر زاویه ایران‌چک از طلایی به سبز تغییر می‌کند.

ضمنا در پشت ایران‌چک نیز عدد ۵۰ به‌وسیله مرکب نوری مغناطیسی چاپ شده است که در صورت تغییر زاویه ایران‌چک از طلایی به سبز تغییر رنگ می‌دهد.

همچنین بخش دیگری از پشت ایران‌چک با مرکب درخشان به‌صورت نوار عرضی چاپ شده است که با تغییر زاویه، به‌صورت درخشان نمایان می‌شود.

نکته مهم ، در رونمایی از اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی این است که در طرح جدید این اسکناس‌ها تغییر واحد پول ملی به تومان عملا اجرایی شده است.
همان‌طور که در ظاهر ایران‌چک‌های جدید ۵۰ هزار تومانی پیداست، بانک مرکزی ۴ صفر را کمرنگ کرده و با برجسته کردن ۵۰ عملا تومان را در این اسکناس‌ها زنده کرده است.

 

 

منبع
خبرگزاری تسنیم

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا